CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spabad inomhus  (läst 14123 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnil

  • Gäst
Magnil
Spabad inomhus
« skrivet: maj 16, 2015, 16:37:57:57 »
Planerar sätta en sparad inomhus och undrar om någon har erfarenhet från det? Att det behövs bra ventilation när man badar har jag koll på. Vad behöver man tänka på mer?
Ljudnivå?
Lukt?
Övrigt?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Spabad inomhus
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2015, 16:43:23:23 »
Skydd mot översvämning om det skulle gå läck, plus troligtvis också någon avfuktare för rummet som det står i är väl sådant man bör planera för. Plus givetvis frågan om golvet/underlaget/trossbotten tål belastningen !

Utloggad magnil

SV: Spabad inomhus
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2015, 16:58:21:21 »
Kommer stå på betongplatta så det skall nog hålla. Har normal frånluftsventilation (dusch) i utrymmet och kommer sätta en fuktstyrd extra fläkt vid badet (troligtvis Fresh Intellivent med 125 mm kanal) som går på när man tar av locket. Skulle den läcka rinner det till golvbrunnen i duschen.

Avfuktare bör väl inte behövas då?

Utloggad Erica

SV: Spabad inomhus
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2015, 17:05:14:14 »
Jo, jag skulle tro att du behöver klart mer än den ventilation du nämner. Ett spabad avger mycket stora mängder fukt när det badas, en duschfläkt är alldeles för liten. Om du har en extrafläkt behöver den vara mycket kraftig om du skall klara dig utan avfuktare. En betongplatta lär ju helt klart tåla vikten, det blir iget problem.

Utloggad Tomas R

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 44
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Orust
    • Visa profil
SV: Spabad inomhus
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2015, 20:30:31:31 »
Jag har ett spabad inomhus i ett badrum.

Hela rummet är naturligtvis våtrumskyddat, även taket.
Har en stor golvbrunn vid spabadet. Golvet är betong med golvvärme gjutet på bjälklag av lättbetong.
Till detta har jag en STOR avfuktare. Överdrivet stor kanske, men avfuktare behövs.
Om avfuktaren är avstängd rinner det om fönstren efter ett litet tag när man badar.
När locket är på är det inga problem, och avfuktaren behöver inte gå.

Ljudmässigt är det inga problem. Badet står i badrummet tillhörande mitt sovrum, ca 10 m från där jag sover, men det hörs inte. (Kan naturligtvis variera mellan olika spabad och huskonstruktion.)

En viss klorlukt blir det i badrummet. Svag, men den finns där.
Mitt badrum är ca: 28 kvm och har tre vanliga utsug som går dygnet runt (Ett över toaletten, ett vid duschen och ett vid spabadet).
Starkare lukt då man chockar och måste ha locket av i en timme för att inte bleka huvudkuddar, men inte irriterande.

Spabadet rymmer ca: 1 700 liter. (Sundance Optima).

Hoppas det gett dig litet mer "kött på benen".

Thermopool 9x4 m, 53 kubik vatten
Gaveltrappa "deLuxe"
Värmeväxlare (Värmekälla: Solpaneler och/eller bergvärme) Kopplad i serie med poolvärmepump 13,8 kW
Sandfilter
Cirkulationspump P01 Brons 0.75kW
UV-Rening Auto-UV Titan 130
2 st breddavlopp
4 st inlopp
2 st LED Poolbelysning
Lamell poolskydd (Nedsänkt i vattnet, Fjärrstyrt)
Spabad: Sundance Optima

Utloggad magnil

SV: Spabad inomhus
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2015, 20:40:20:20 »
OK, då får man undersöka avfuktare. Hur får man till en snygg lösning med det?

Hur är ljudnivån när man badar? Kan tänka mig att den blir hög med alla hårda material i väggar och golv. Funderar på om man kan sätta något ljuddämpande fukttåligt systemundertak.

Utloggad Tomas R

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 44
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Orust
    • Visa profil
SV: Spabad inomhus
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2015, 21:37:30:30 »
Jag har delvis byggt in den i väggen. (Se bif bild)
Jag har dock extra tjocka väggar och tänkte på detta när jag byggde för 3 år sedan.
Avloppet från avfuktaren är kopplat till golvbrunn.
Jag har även en TV på väggen som synes på bilden. Den har suttit där i tre år utan att ha tagit skada.
Men det kräver att man kan hålla nere luftfuktigheten.
Tänk på att ju varmare luft desto mer vatten kan luften hålla. (80% luftfuktighet vid 15 grader är inte samma som 80% vid 25 grader). Det blir snabbt varmt i rummet då locket tas av.

Visst låter avfuktaren lite, men det är inte störande och det lilla får man leva med.

Redigerat: Bytat bild så slipper ni hänga upp er på min TV. Lite utanför ämnet.

« Senast ändrad: maj 16, 2015, 22:46:19:19 av Tomas R »
Thermopool 9x4 m, 53 kubik vatten
Gaveltrappa "deLuxe"
Värmeväxlare (Värmekälla: Solpaneler och/eller bergvärme) Kopplad i serie med poolvärmepump 13,8 kW
Sandfilter
Cirkulationspump P01 Brons 0.75kW
UV-Rening Auto-UV Titan 130
2 st breddavlopp
4 st inlopp
2 st LED Poolbelysning
Lamell poolskydd (Nedsänkt i vattnet, Fjärrstyrt)
Spabad: Sundance Optima

Utloggad Erica

SV: Spabad inomhus
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2015, 22:10:53:53 »
Jag har delvis byggt in den i väggen. (Se bif bild)
Jag har dock extra tjocka väggar och tänkte på detta när jag byggde för 3 år sedan.
Avloppet från avfuktaren är kopplat till golvbrunn.
Jag har även en TV på väggen som synes på bilden. Den har suttit där i tre år utan att ha tagit skada.
Men det kräver att man kan hålla nere luftfuktigheten.
Tänk på att ju varmare luft desto mer vatten kan luften hålla. (80% luftfuktighet vid 15 grader är inte samma som 80% vid 25 grader). Det blir snabbt varmt i rummet då locket tas av.

Visst låter avfuktaren lite, men det är inte störande och det lilla får man leva med.

Snygg och effektiv lösning på avfuktningen, men en helt otillåten TV/el-installation. Du har ju vägguttag inom direkt armlängds avstånd och 230 V apparater som absolut inte är våtrumsklassade... Enda sättet du kan ha en TV invid ett spabad utan att bryta mot elsäkerhetskraven är att ha en som matas med 12 V från ett nätaggregat som ligger någon annanstans eller om du har ett spa med inbyggd TV som då är våtrumsklassad.

Utloggad Tomas R

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 44
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Orust
    • Visa profil
SV: Spabad inomhus
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2015, 22:24:48:48 »
Sant.
Men så får man inte heller på något sätt fästa en förlängningskabel, kabel till lampa eller dyl. Inte med tejp, klammer, kabelkanal eller annat sätt. Det räknas då som fast installation och skall ske med kulokabel och utföras av behörig installatör.
Det hittar man nog ändå i de flesta hem, utfört av den som bor där och förmodligen inte är behörig installatör.
Hela huset har jordfelsbrytare. Jag känner mig säker.
Thermopool 9x4 m, 53 kubik vatten
Gaveltrappa "deLuxe"
Värmeväxlare (Värmekälla: Solpaneler och/eller bergvärme) Kopplad i serie med poolvärmepump 13,8 kW
Sandfilter
Cirkulationspump P01 Brons 0.75kW
UV-Rening Auto-UV Titan 130
2 st breddavlopp
4 st inlopp
2 st LED Poolbelysning
Lamell poolskydd (Nedsänkt i vattnet, Fjärrstyrt)
Spabad: Sundance Optima

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Spabad inomhus
« Svar #9 skrivet: maj 16, 2015, 22:32:23:23 »
Om tvn är placerad mer än 60cm utanför badkarskanten så är det i oklassat utrymme. Svårt att se från denna vinkel om det är utrymme mellan badet och väggen med tvn. Jag skulle dock inte placera en tv eller något annat som inte är gjort för fuktig miljö där.

http://www.smarthem.se/blogg/hjalp/hjalp-med-ip-klasser-och-ip-zoner/
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag