CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolen kanske läcker...  (läst 4229 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vice

Poolen kanske läcker...
« skrivet: maj 08, 2006, 20:58:20:20 »
Hej,

Jag tror att min ovanmark pool läcker...Håller som bäst på att fixa till allt och jag har för mig att jag hade mera vatten i när jag fyllt upp den...Men nu har det sjunkt en bit inbillar jag mig...Jag har fuktigt på skuggsidan av poolen men det kan ju vara allt möjligt...Blir ju en del slabbande med vatten när man leker pool.

Jag gissar på att läckan kan sitta vid returerna...Hade lite problem där tidigare...Men jag lyckas inte få lös dom igen...Var tydligen för stark...E det någon som har erfarenheter av att leta läckor? Är det karamelfärg som gäller? eller finns det något annat smart sätt?

Hälsningar en paranoid Vice  :P

Poolgiganten

Utloggad vice

SV: Poolen kanske läcker...
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2006, 10:48:53:53 »
Verkar inte vara så farligt som jag trodde...Sjönk ca 1,5 mm under natten...Och jag har nog dessutom hittat läckan...Verkar vara bräddavloppet som det sipprar ut lite ifrån men det blev inte blött under då det letade sig in under plåten...Blir till o ta fram stora skruvmejseln när jag kommer hem för att dra åt...Hoppas det räcker så att inte packningen dragit under vintern.

-Vice

Utloggad vice

SV: Avdunstning
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2006, 18:24:39:39 »
Tjena badankor! Många som varit i ännu?

Är det någon som har koll på hur mycket vatten det kan avdunsta på tex 24 timmar om man inte har poolskyddet på en Solig dag (som det varit i Stockholm de senaste dagarna).

Jag har som jag skrivit tidigare i tråden lite problem med läckage men jag tror jag fått ordning på det, nästan iaf. Det var bräddavloppet som inte var helt åtskruvat...Kunde dra alla skruvar 1 varv. Måste ha släpt under vintern. Det är inte helt tätt men nästan (tror jag).

Jag hade poolen utan poolskydd i två dagar med riktigt stark sol och det verkar ha sjunkit ca 2-3 centimeter under den tiden...Är det rimligt att skylla på avdunstning? Eller hade jag läcka i bräddavloppet? Nu har jag dragit åt skruvarna och lagt på soltäcket och det verkar ha slutat.

mvh Vice

PS. Bergvärme inkopplad idag och provkörs :-) Lite problem med värmepumpen som larmar om det ena och det andra men det ska jag (rörkillen) fixa.

Utloggad Fia

SV: Poolen kanske läcker...
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2006, 20:54:04:04 »
Hej Vice.
2-3 cm på den tiden låter mycket. Håller det i sig så tror jag att du har kvar läckaget.
Jag fyllde på min pool tre gånger förra året, om jag räknar bort backspolningsfyllningarna.
Har man en väldigt varm sommar med mycket bad så kanske det behövs oftare.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Poolen kanske läcker...
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2006, 21:17:56:56 »
Utan att vara en hydrolog så håller jag med Fia, 2-3 cm låter oerhört mycket, jag har ungefär samma påfyllnadfrekvens som Fia, hur mycket av det som är avdunstning respektive ungarnas (vi skyller på dom...) plaskande vet jag inte!

Ett räkneexempel, vår pool är ca 32 m2, om det då skulle dunsta 2 cm så skulle 640 liter gå upp i luften, låter rätt mycket!?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag