VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Spricka vid manometeranslutningen  (läst 3788 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad legr

Spricka vid manometeranslutningen
« skrivet: maj 16, 2017, 19:56:56:56 »
Hej!
Drog igång min pool för en en dryg vecka sedan och märkte för någon dag sedan att det börjat läcka vid sandfiltrets manometeranslutning. Trodde det var fel på manometern, men när jag skulle byta den idag märkte jag att det finns Det en liten spricka vid anslutningen. Det läckte inte vatten vid uppstarten utan det har börjat efter några dagar. Jag använde endast handkraft när jag skruvade fast den.
 Vad göra? Går det att laga? Kan man byta bara "övre delen på sandfiltret eller åker jag på att köpa ett nytt.
Ska givetvis kontakta folkpool imorgon, men hoppas på snabbt svar här.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Spricka vid manometeranslutningen
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2017, 20:48:59:59 »
Man kan byta den övre delen, centralventilen. Inte billigt.t
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad legr

SV: Spricka vid manometeranslutningen
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2017, 22:10:52:52 »
Tack för svaret! Laga själv/limma är inget alternativ?

Utloggad Erica

SV: Spricka vid manometeranslutningen
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2017, 22:59:00:00 »
Jag utgår från att det är en ventil av plast - vore det en ventil i t.ex. brons borde den knappast spricka av att du skruvar i manometern. Allt beror på vilken typ av plast det är. Vissa plaster går utmärkt att limma eller svetsa, andra gör det inte. Silikon och liknande är inget alternativ - det kommer att lossna och läcka. Det måste vara lim som är avsett för den aktuella plasttypen, annars släpper det nog ganska säkert efter ett tag.

Utloggad j-t

SV: Spricka vid manometeranslutningen
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2017, 10:43:44:44 »
Tack för svaret! Laga själv/limma är inget alternativ?

Finns jättestarka 2 komponents plastlim som jag själv lagat både det ena och det andra med som borde vara ofixbart, men som Erica säger så finns det väldigt feta plastsorter som är olimbara, men det kan vara värt ett försök iaf.
Veidec har ett bra sortiment, tex detta http://www.veidec.com/products/se/lim-tatning/plastix-10-min-plx-220ml-black.html men prata med dem så kan de guida dig i limdjungeln.

Utloggad Plums

SV: Spricka vid manometeranslutningen
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2017, 12:39:17:17 »
Även för feta plaster (PE, PP) finns det medel som man applicerar innan limning för att öka ytenergin och göra dem limningsbara. används ofta för att fixa plastkåpor etc till motorcyklar. Jag har använt sånt tillsammans med superlim och det funkar kanon. Finns hos bildelshandlare, typ autoexperten.

https://www.autoexperten.se/bilvard/limma-tata-och-laga/lim/aktivatorer-och-primers/loctite-770-10g-flaska/

Utloggad Plums

SV: Spricka vid manometeranslutningen
« Svar #6 skrivet: maj 17, 2017, 12:51:24:24 »
Om det är pe eller pp är plasten kanske svets-bar. Då KANSKE det går att svetsa ihop sprickan enligt;

1. Smält ner ett dike i sprickan med en lödkolv.
2. Riv/finhacka en bit av samma plast och lös i en burk med lösningsmedel. Pensla diket med lösnigsmedel för att lösa ytan. Fyll diket med smeten och låt torka.

I bästa fall kan sprickan gå att smälta ihop endast med lödkolv. Kanske värt att testa som "sista chansen".
« Senast ändrad: maj 17, 2017, 12:56:09:09 av Plums »

Utloggad 25° i vattnet

SV: Spricka vid manometeranslutningen
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2017, 22:05:49:49 »
Hade du gängtape på gängan ?
Astral trodde att dom hade batchfel på sina filterhuvuden då det kom massor av reklamationer på deras filterhuvuden p g a sprickor vid manometerhålets gänga , det visade sig vara både branchfolk och hemmapulare som använt gängtape och p g a detta spräckt filterhuvudena
Vid all pvcmontering skall det användas flytande gängtätning eller PVC tätning typ Loctite 5331

Utloggad Plums

SV: Spricka vid manometeranslutningen
« Svar #8 skrivet: maj 17, 2017, 23:04:54:54 »
Hade du gängtape på gängan ?
Astral trodde att dom hade batchfel på sina filterhuvuden då det kom massor av reklamationer på deras filterhuvuden p g a sprickor vid manometerhålets gänga , det visade sig vara både branchfolk och hemmapulare som använt gängtape och p g a detta spräckt filterhuvudena
Vid all pvcmontering skall det användas flytande gängtätning eller PVC tätning typ Loctite 5331

Usel produktkunskap och information från ÅF mao.

Utloggad MathiasS

SV: Spricka vid manometeranslutningen
« Svar #9 skrivet: maj 18, 2017, 23:22:36:36 »
Hade du gängtape på gängan ?
Astral trodde att dom hade batchfel på sina filterhuvuden då det kom massor av reklamationer på deras filterhuvuden p g a sprickor vid manometerhålets gänga , det visade sig vara både branchfolk och hemmapulare som använt gängtape och p g a detta spräckt filterhuvudena
Vid all pvcmontering skall det användas flytande gängtätning eller PVC tätning typ Loctite 5331

5331 ska inte användas med klor. Har du något annat förslag på lämplig produkt? Är gängsnöre lika dåligt som tejp?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan