Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grejsimoj i skimmern  (läst 6182 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Grejsimoj i skimmern
« skrivet: juli 21, 2015, 20:27:05:05 »
Vad är det här för pryl som passar i gängorna i hålet som leder bort vattnet från skimmern? Ska den sitta i "uthålet" som ett extra skydd mot skräp eller har den med vinterstängning att göra?

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2015, 21:38:26:26 »
Jag har trott att den är för vinterstängning, men säker är jag inte.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad MathiasS

SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #2 skrivet: juli 22, 2015, 07:52:42:42 »
Tommyc har nyligen rett ut det där i en annan tråd.......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad fredsan

SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #4 skrivet: juli 22, 2015, 09:52:48:48 »
Tusen tack

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2015, 10:27:55:55 »
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11260.msg84720#msg84720

Letade som sjutton efter den tråden igår, för jag tänkte länka till den, men hittade den inte. Bra att någon har minne...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad fredsan

SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #6 skrivet: juli 22, 2015, 10:53:52:52 »
Sökfunktionen är lite bristfällig på den här forumapplikationen och då kan man tex pm:a Tommy c.  :) Tack Tommy

Utloggad fredsan

SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #7 skrivet: juli 22, 2015, 22:47:44:44 »
Har just läst igenom tråden som du länkade till, Tommy det bekräftade att det har med vinterstängning att göra men det gav inget svar på vad pluggen som jag håller i handen (se bilden) har för funktion. Ska den sitta i hålet där sugslangen är monterad för att reglera flödet, kanske? Någon som vet?

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #8 skrivet: juli 22, 2015, 23:10:50:50 »
Jag använder den för att stänga den andra skimmern när jag använder dammsugaren. Blir inte tillräckligt bra sug annars. Är nog för vinterstängning också.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #9 skrivet: juli 23, 2015, 00:38:21:21 »
Jag har inte likadan så jag gissar lite. Om jag fattat det rätt så skulle det egentligen räcka med en plugg.

1. Sommartid med pool i drift. Plugg i ena hålet, andra hålet leder till slang som går till pump.

2. Vintertid icke-säsong. Plugg i andra hålet, första hålet leder till avlopp (eller fritt) där ev. vatten i skimmer kan rinna ut så att den inte fryser sönder. Vattnet som ev. kommer dit vill man inte ha till pumpen så att den kan frysa sönder.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #10 skrivet: juli 23, 2015, 14:23:42:42 »
Fick du någon manual till skimmern eller finns det någon märkning på skimmern där fabrikat och modellbeteckning framgår? Den enda möjligheterna att veta säkert hur pluggen är tänkt att användas är nog att läsa i manualen om ingen här känner till den modellen av skimmer.

I väntan på modellbeteckning kan vi ju spekulera lite. Vår gamla skimmer fabrikat Hayward fungerar som Erik N skriver. Sedan pooltaket installerades så rinner inget regnvatten in i skimmern under vintern så jag har slutat att flytta pluggen mellan de två hålen i botten av skimmern. Om regnvatten kan rinna ner i skimmerns utlopp och hamna i pumpen och frysa där eller stanna i botten av skimmern och frysa där så är risken stor att något fryser sönder.

Hayward har modeller av skimmer med två anslutningar i botten där den ena är tänkt att dras till poolens bottenavlopp. Då finns det en strypventil för att justera hur flödet fördelar sig mellan bottenavloppet och skimmern. Haywards strypventil ser inte ut som på bilden ovan men uttaget i gängan på pluggen skulle ju kunna ha en liknande funktion. Går det att se om det finns någon förbindelsekanal mellan de två hålen i botten av skimmern? Bottenavlopp är ganska ovanligt i Sverige.

https://www.hayward-pool.com/pdf/manuals/Series-Auto-Skim-SP1084-1085.pdf

Edit: skruvar man upp pluggen så uttaget i gängan blottas så regleras strypningen genom att skruva upp pluggen mer eller mindre. Jag tror att den skimmern är förberedd för anslutning till bottenutsug.
« Senast ändrad: juli 23, 2015, 15:31:34:34 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad fredsan

SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #11 skrivet: juli 23, 2015, 23:49:51:51 »
Tack, Tommy.
Bifogar ett par bilder från manualen som för övrigt inte säger mycket. Där ser du också vilket fabrikat det är.
God natt!

Utloggad TommyC

SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #12 skrivet: juli 24, 2015, 02:22:50:50 »
Japp, precis som jag gissade. Kollar mer imorgon. God natt!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #13 skrivet: juli 24, 2015, 06:58:41:41 »
Kan ju annars även användas om man vill ha en separat krets för t.ex. solvärme?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad fredsan

SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #14 skrivet: juli 24, 2015, 22:56:48:48 »
Fick idag   förklarat för mig att pluggen är till för att reglera flödet om man använder två skimmers. 

Utloggad HBrosenius

SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #15 skrivet: juli 26, 2015, 21:16:46:46 »
Fick idag   förklarat för mig att pluggen är till för att reglera flödet om man använder två skimmers.

Intressant... på vilket sätt? Hur? Och vad är rätt flöde?

Utloggad fredsan

SV: Grejsimoj i skimmern
« Svar #16 skrivet: juli 26, 2015, 21:43:05:05 »
eftersom jag bara har en skimmer så har jag inte fördjupat mig mer i ämnet men flödet regleras genom att skruva i pluggen (mer eller mindre) sim du ser i början på denna tråd

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan