VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ovanmarkspool från Hornbach  (läst 40380 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kvärlövsbo

Ovanmarkspool från Hornbach
« skrivet: maj 25, 2007, 20:00:44:44 »
Då var det dags för ytterligare en nykomlig på forumet. Jag är på gång att skaffa pool och det lutar åt en ovanmarkpool från Hornbach. Modellen är en Pool "Natural" i rund variant. Från början lutade det åt Bauhaus men Hornbachs pool tycker jag är mycket snyggare.

Mina frågor är följande:

Någon som känner till något om denna pool? Erfarenheter?
När man läser här på ovanmarkspooler så verkar det som om de flesta gräver ner sina. Detta hade inte jag tänkt att göra pga av barnsäkerhet, utseende osv. Dock är min fråga vad som kan tänkas behövas göras. Jag är med på att underlaget behöver planas och packas, men det jag framförallt undrar är om det behöver isoleras undertill? Många kör ju med frigolit osv, hur stor effekt ger detta, är det värt det?

Jag är tacksam för alla svar då jag som sagt är nybörjare på området  :)

/Björn

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Ovanmarkspool från Hornbach
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2007, 19:49:31:31 »
Hej o välkommen.  :)
Isolering eller inte, det har diskuterats mycket här inne. Hur mycket det ger, <dontkn>, men om du ska ha den i ovanmarkläge så kanske det räcker med en mjuk bottenmatta ca 8-9 mm tjock. Den är även mjuk att ha under linern. Du slipper ju den kalla jorden runt den.
Vill du vara säker på att spara värmen i den till max så lägg bottenisolering.
 
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Kvärlövsbo

SV: Ovanmarkspool från Hornbach
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2007, 19:25:39:39 »
Tackar för svaret. Det lutar nog åt att skippa frigoliten och köra med stenmjöl och underlagsmatta. En liten fråga, hur gör man på bästa sätt för att få allt i våg? Jag hade tänkt att gräva ut en cirkel med 6,5m i diameter och cirka 10 cm djup. Därefter 5-10cm stenmjöl och här är alltså "problemet". Hur gör jag på bästa sätt för att få allt i våg? Jag är med på att padda men hur gör jag för att få det i våg? Finns det något laserpass och i så fall, hur funkar det? Var hyr man det? Tacksam för svar då jag aldrig gjort något sånt här innan.

Och så ställer jag en gammal fråga igen, någon som har någon erfarenhet av pool "Natural" från Hornbach? Skulle väldigt gärna vilja veta då det lutar starkt åt denna pool.

/Björn

Utloggad Fia

SV: Ovanmarkspool från Hornbach
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2007, 19:36:52:52 »
Har du någon länk till den?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad JerreEssberg

SV: Ovanmarkspool från Hornbach
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2007, 08:58:17:17 »
Här har Hornbach en PDF över sitt poolutbud:
http://www.hornbach.se/projects/se/data/HORNBACH_Pool_2007.pdf

Här verkar vara de som tillverkar poolerna:
http://www.waterman-pool.com/

Utloggad utopiazz

SV: Ovanmarkspool från Hornbach
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2007, 09:28:26:26 »
Hur gör jag på bästa sätt för att få allt i våg? Jag är med på att padda men hur gör jag för att få det i våg? Finns det något laserpass och i så fall, hur funkar det? Var hyr man det? Tacksam för svar då jag aldrig gjort något sånt här innan.

/Björn

Det går att får det i våg med ett vanligt vattenpass men det ska vara ett bra och långt vattenpass. När det gäller laservattenpass är min erfarenhet att dom inte är speciellt bra. Det samma gäller de billiga avvägningsinstrument som finns att köpa i "billiga butiker" (Rusta, Jula etc). Dom fungerar hyfsat på någon eller några meter men nogrannheten är ofta bara +/-3mm/m

Enklare är att hyra en riktig planlaser med mottagare. Planlasern ställer då på medföljande stativ på lämplig plats. Mottagaren monteras sedan på en graderad mätpinne. Beroend på om du ligger rätt eller fel i vågplanet så piper och blinkar mottagaren på olika sätt. Nogrannheten är oftast mindre än 1mm/m. De planlasrar man hyr kallibrerar sig själva vid uppstart så du behöver inte tänka på att justera några libeller etc.

De flesta ställen som har hyrmaskiner/verktyg brukar hyra ut planlaser.  Kolla med Dennis Maskinuthyrning i Landskrona (för det är väl där du bor) 0418-436060 www.hyrav.se

/Johan

Utloggad Glenn

SV: Ovanmarkspool från Hornbach
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2007, 11:51:13:13 »
Poolnet.se i höör säljer samma pooler, de har kanske en demopool du kan kolla på???


Utloggad Kvärlövsbo

SV: Ovanmarkspool från Hornbach
« Svar #7 skrivet: juni 11, 2007, 07:40:00:00 »
Jag hörde med Hornbach och de sa att utblåset sitter under bräddavloppet. Bör inte det sitta på motsatt sida för att driva över "skiten" till breddavloppet? Räcker det med ett utblås? (rund pool på diameter 5,5m, 29m3, pump på 480W och 5,5m3/h)

/Björn

Utloggad Kvärlövsbo

SV: Ovanmarkspool från Hornbach
« Svar #8 skrivet: juni 19, 2007, 21:38:16:16 »
Då var poolen beställd. Det blev en rund pool modell "Natur" Ø5,5 djup 1,32m från Hornbach. Ska vara levererad om 2-3 veckor om de håller vad de lovar.

Vad det gäller underarbetet är jag fortfarande i valet och kvalet om jag ska ha frigolit under.
Några frågor:
1. Vilken ordning bör man ha? Funderar på stenmjöl, frigolit (cellplast), markduk (ingår i poopaketet), liner. Funkar det eller bör man göra på annat sätt?
2. Det verkar vara rena jungeln vad det gäller cellplastkvaliteer. Är det någon som kan rekommendera en sort som fungerar? Funderar på http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3715 från Beijer. Någon med erfarenhet från denna?
3. Håller det att köra med silvertejp (väderbeständig) eller bör man limma?

4. Funderar på att sätta in belysning, någon som kan rekommendera någon? Är de svåra att montera?

Hoppas att någon kan svara då man bara blir mer förvirrad ju mer man läser  ;)

/Björn


Utloggad Fia

SV: Ovanmarkspool från Hornbach
« Svar #9 skrivet: juni 19, 2007, 22:33:23:23 »
Jag skulle nog lägga stenmjölet över isoleringen för att unvika att skarvarna syns o för att slippa hälavtryck. Gör marken helt i våg, markmatta, isolering, stenmjöl o sen t ex. konstgräsmatta o liner. En ännu bättre botten är att börja med fiberduk, singel o sen förtsätta som jag skrev.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan