VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Veck på botten  (läst 3119 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svante

Veck på botten
« skrivet: juni 22, 2017, 06:44:58:58 »
Första inlägget är alltid kul..

Behöver tips och råd, vi håller på att sätta upp en rund 4,6x1,2 pool och har fyllt den med ca hälften av vattnet. Botten är frigolit (xps300) med tejpade skarvar,dock så tog silvertejpen slut och jag tog en annan stark tejp som tyvärr inte är vävbunden (vilket jag inte tänkt på förrän nu). På ett par ställen så har nog tejpen brustit och linern har krupit ner nån millimeter mellan skivorna. Är detta något jag bör åtgärda innan vi fortsätter eller stagnerar det?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Veck på botten
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2017, 06:55:05:05 »
Jag skulle nog göra om och tejpa med silvertejp för att sedan lägga på en konstgräsmatta, fiberduk eller liknande som gör att tejpen inte går sönder så linern deformeras, huruvida linern håller för det eller ej kan jag inte säga, men det kommer ju inte att se kul ut?
Vad rekommenderar tillverkaren?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Svante

SV: Veck på botten
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2017, 07:32:14:14 »
Har inte hunnit prata med dom än.
Ska jag pumpa ut vattnet igen?

Utloggad TommyC

SV: Veck på botten
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2017, 07:47:17:17 »
Jag skulle göra som Rickard föreslår så ur med vattnet och gör om.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Veck på botten
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2017, 07:52:32:32 »
Men du har väl en skriftlig instruktion?
Hur står det att botten skall vara gjord?

JAG skulle tömma ut allt och göra om så det blir snyggare oavsett om det där håller eller ej, men det är ju jag det.
Med de där isoleringskivorna så pass "dåligt lagda" (Nästan omöjligt få perfekt) kommer det inte att bli bra ens med en filt ovanpå, men det kommer i alla fall att bli bättre.
Vanlig grönt konstgräs för altaner/balkonger brukar ofta användas som bottenmatta.

De som har frigolit under brukar ibland täcka det med stenmjöl >50 mm just för att inte få det där rutmönstret.
I så fall:
Stenmjöl, isolering, fiberduk, stenmjöl, uterumsmatta, pool-liner.

Nu vet jag itne vad er pool kostade, men kostade den bara någon tusing så kan det bli dyrare att göra botten helt perfekt än att bara köra vidare, så din fråga är svår att svara på, det beror mycket på vilken tidsram ni har, ekonomin, hur noga ni är och hur länge ni vill att linern skall hålla.
Den där typen av veck blir ju en utsatt punkt på linern som kommer att nötas och stötas, t.ex. när ni dammsuger, så med tiden finns alltid en större risk att den skall gå sönder.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Svante

SV: Veck på botten
« Svar #5 skrivet: juni 22, 2017, 10:38:42:42 »
Får fixa en dränkbar pump och tömma ut allt igen.
I instruktionerna står det packad sand till botten och en rundning upp på sidan, men vi har frigolit och sen en skumkil i hörnan. Kan man behålla breddavloppet och påfyllningsmunstycket monterat, annars behöver jag nog en ny liner. Enklast vore ju att låta det vara och lösa problemet om det brister. Annars är det att pumpa ur vattnet och släppa på kantlisten för att sedan fixa allt under linern. Då kan man ju lägga en matta under när man ändå har det löst.

Utloggad Svante

SV: Veck på botten
« Svar #6 skrivet: juni 22, 2017, 11:49:34:34 »
Tanken är att ha poolen en längre tid då vi sänkt ner den ca 50cm för att bygga ett trädäck runt om, hittills har vi lagt ut ca 15tkr på pool med underlag och så, sen tillkommer ju trädäcket och säkerhetsdetaljer. Tror en ny liner kostar ca 2600kr, men det är ju synd att skrota den redan efter en vecka. Poolleverantören ville inte råda till den ena eller andra lösningen (vilket irriterar mig lite).

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Veck på botten
« Svar #7 skrivet: juni 22, 2017, 11:59:22:22 »
Svårt för mig också att ge råd, har bara sett de där poolerna på bild, men de där sättningarna i skarven lär ju itne bli bättre med tiden.
Jag tycker du skall försöka tänka bort att ni vill ha badklart imorgon, och istället tänka på allt arbete du lagt ned, och hur mycket extra det blir om du skall göra om det nästa sommar för att det ser för djxxxligt ut...
Dessutom kommer ju trycket att öka om du fortsätter fylla vatten.
Sitter inlopp och utlopp på motstående sidor eller på samma sida i poolen?
Om du är noga att märka upp var duken satt i sargen vid både inlopp och utlopp så tycker jag att det borde gå rädda linern.
Jag skulle tejpa mer än en tejpremsa om jag vore du, där det satt sig kanske fylla upp med latexfog eller liknande innan du tejpar (bör härda en dag), och så tejpa både på kors och tvärs för att "armera" skarvarna så bra som möjligt.

Har du någon polare som jobbar på pappersbruk kanske du kan få tag i en wiraduk att lägga på isoleringen innan uterumsmattan?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Veck på botten
« Svar #8 skrivet: juni 22, 2017, 19:32:18:18 »
Svårt för mig också att ge råd, har bara sett de där poolerna på bild, men de där sättningarna i skarven lär ju itne bli bättre med tiden.
Jag tycker du skall försöka tänka bort att ni vill ha badklart imorgon, och istället tänka på allt arbete du lagt ned, och hur mycket extra det blir om du skall göra om det nästa sommar för att det ser för djxxxligt ut...
Dessutom kommer ju trycket att öka om du fortsätter fylla vatten.
Sitter inlopp och utlopp på motstående sidor eller på samma sida i poolen?
Om du är noga att märka upp var duken satt i sargen vid både inlopp och utlopp så tycker jag att det borde gå rädda linern.
Jag skulle tejpa mer än en tejpremsa om jag vore du, där det satt sig kanske fylla upp med latexfog eller liknande innan du tejpar (bör härda en dag), och så tejpa både på kors och tvärs för att "armera" skarvarna så bra som möjligt.

Har du någon polare som jobbar på pappersbruk kanske du kan få tag i en wiraduk att lägga på isoleringen innan uterumsmattan?

En polare på pappersbruk med tillgång till utrangerade viradukar har väl alla?  ;D

Jag hade skummat upp alla skarvar mad vanligt byggskum, typ trycka ner röret och fylla fogen. Det kommer att skumma upp och det är en baggis att skära rent med en lång brytbladskniv, finslipa med en excenterslip eller sågas med en fintandad fogsvans lite lätt böjd.

Utloggad Svante

SV: Veck på botten
« Svar #9 skrivet: juni 25, 2017, 21:52:45:45 »
Har idag tejpat om alla skarvar och jämnat till botten. Köpte även en nålfiltsmatta på Bauhaus och la i. Tejpade ihop mattan på undersidan. Börjat jämna ut linern för att kunna fylla på vatten igen. Hoppas det blir bättre nu. Tack för alla tips. Får väl starta en projekttråd om bygget...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan