VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan

Omröstning

Vad har ni för poolsarg?

Trä
8 (57.1%)
Sten
3 (21.4%)
Plast
0 (0%)
Annat
3 (21.4%)

Antal personer som röstat: 14

 

Författare Ämne: Lakrits pool-bygge har startat  (läst 21325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lakrits

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Södra Sverige
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Poolen är igång, äntligen
    • Visa profil
Lakrits pool-bygge har startat
« skrivet: juni 10, 2007, 19:55:22:22 »
Hej
Vi har nu äntligen grävt klart för vår pool. Vi har tillgång till traktorgrävare men kunde inte använda oss av den eftersom vi inte kommer in på tomten mer än via förrådet. :( Så det blev till att ta fram spadarna och gräva för hand. Gropen är nu klar och vi har spikat ihop ramen till betongplattan. Det ska bli en 3x6 meters Leca-pool med liner. Vi funderar nu på om man ska isolera bottenplattan. Vissa säljare vi talat med säger att det är bortkastade pengar. Vad tycker Ni?
                                                    /Lakrits
Har 3x6 meter pool med carrara-liner och jetswim. Snart färdig.

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Lakrits pool-bygge har startat
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2007, 20:46:54:54 »
Jag tror att det är överkurs att isolera en grävd pool. (Värme-)trögheten i betongen och marken gör att besparingen bli mikroskopisk. När vi talar pool talar vi lågtemperatursystem. För att du ska förlora energi måste det ske en kontinuerlig borttransport av värme och denna borttransport sker väldigt långsamt i en grävd pool. Dessutom har du det kallaste vattnet på botten.

Med en ovanjordspool är det annorlunda. Här har du snabbare borttransport med den lättrörliga luften.

.... tycker jag.

Utloggad Waka

SV: Lakrits pool-bygge har startat
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2007, 21:42:50:50 »

Tjena Lakrits,

Spännande, står själv i planeringsfasen, skall bli spännande att följa ditt bygge..
Lägg gärna ut bilder så man kan följa...

Lycka till!


/Waka

Utloggad utopiazz

SV: Lakrits pool-bygge har startat
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2007, 11:12:52:52 »
Hej
Vi har nu äntligen grävt klart för vår pool. Vi har tillgång till traktorgrävare men kunde inte använda oss av den eftersom vi inte kommer in på tomten mer än via förrådet. :( Så det blev till att ta fram spadarna och gräva för hand. Gropen är nu klar och vi har spikat ihop ramen till betongplattan. Det ska bli en 3x6 meters Leca-pool med liner. Vi funderar nu på om man ska isolera bottenplattan. Vissa säljare vi talat med säger att det är bortkastade pengar. Vad tycker Ni?
                                                    /Lakrits

Se till att isolera redan från början. Det är en liten extrautgift som betalar sig på ett par år. Att göra det i efterhand är ju inte lätt

Jag tror att det är överkurs att isolera en grävd pool. (Värme-)trögheten i betongen och marken gör att besparingen bli mikroskopisk. När vi talar pool talar vi lågtemperatursystem. För att du ska förlora energi måste det ske en kontinuerlig borttransport av värme och denna borttransport sker väldigt långsamt i en grävd pool. Dessutom har du det kallaste vattnet på botten.

Med en ovanjordspool är det annorlunda. Här har du snabbare borttransport med den lättrörliga luften.

.... tycker jag.

Med det resonemanget borde man ju inte heller isolera bottenplattor i hus.

Utloggad aromata

SV: Lakrits pool-bygge har startat
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2007, 11:46:09:09 »
Med det resonemanget borde man ju inte heller isolera bottenplattor i hus.

Kanske en viss skillnad. Med ett hus kan du fördela kostnaden på kanske hundra år. Dessutom har du krav på komfort i ett hus som du rimligen inte kan ha på en pool som du bara använder några sommarmånader. Merkostnaden med isolerad bottenplatta är försumbar jämfört med totalkostnaden för hela husbygget.

Om du fick välja mellan att isolera väggarna eller golvet på ett hus tror jag att du valt väggarna. Kanske inte bara för att väggytan är större utan för att kyleffekten på väggarna är så mycket större, speciellt om det blåser.

Jag säger inte att den som isolerar sin pool gör fel. Jag är bara inte alldeles övertygad om att skillnaden kan märkas vare sig i vattnet eller i plånboken.

Utloggad utopiazz

SV: Lakrits pool-bygge har startat
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2007, 12:59:37:37 »
Utan att ha ett exakt pris vad cellplast i kvalite S300 kostar så kan jag gissa på att det för en 6*3m pool kostar runt 4-5kkr extra att isolera botten. Sidorna klarar sig iofs utan isolering då leca har hyfsat isolervärde i sig så det räcker med att använda antingen platon eller fuktisol för dräneringen. Om totalkostnaden för poolen ligger på 100kkr tycker iaf inte jag att den extra utgiften för en isolerad botten är något att spara in på. Den är ju dessutom omöjlig att göra i efterhand.

Vi har väl olika prioriteringar på vad som är värt att göra för att spara in på energin

Utloggad matsa

SV: Lakrits pool-bygge har startat
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2007, 22:51:58:58 »
Hej !
Jag tror inte att det är värt pengarna att isolera botten !
Vi använde inte isolering i botten på våran pool bara runt om och
Den är inte sämre på att hålla värmen än andra kompisars pooler som har isolering under ( givetvis finns det en mikroskopisk skillnad men inte märkbar i verkligheten ).

Skulle jag bygga pool igen skulle jag garanterat inte isolera botten ( om jag inte kom över isoleringen gratis förstås  :D  ).

Tror nog att det är så att bärlager  etc isolerar en del .
Men om man skulle gjuta en platta direkt på lerjord så kanske det blir något sämre med isolerings förmågan under poolen  :-\

Men varför inte köpa solfångare / värmepump eller el till värmepump för isolerings pengarna  O0

Eller kanske entrecote o pilsner o lite soppa till crossen för 4-6 tusen  ;D

8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Lakrits

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Södra Sverige
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Poolen är igång, äntligen
    • Visa profil
SV: Lakrits pool-bygge har startat
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2007, 09:01:00:00 »
Hej igen
Det blev ingen isolering i bottenplattan. Vårt grundvatten varierar väldigt så det kommer nog att stå vatten runt plattan stora delar av året. Det visade sig dessutom att vi har en stenkista för stuprören precis sidan om poolgropen så när det regnar fylls det snabbt på. Vi har gjort en tillfällig lösning där vi pumpar ut vattnet på gatan. Vet inte vart vi ska tömma det. Hur har ni andra gjort? Var tömmer ni ert vatten från dränering och backspolning?
Igår började vi gjuta bottenplattan. Men gruset och stenen räckte inte så vi har 1/3 kvar att gjuta. 2 timmar efter att vi var klara kom regnet, men plattan verkar ha klarat sig bra. Så nu blir det att skaffa mer material och sen ta den sista biten och hoppas på bättre väder.
Hur slät måste bottenplattan vara, ska man slipa den eller lägger man bottenmatta som täcker det ojämna?
                                                                      / Lakrits
Försökte lägga in bilder men lyckades inte.
Har 3x6 meter pool med carrara-liner och jetswim. Snart färdig.

Utloggad aromata

SV: Lakrits pool-bygge har startat
« Svar #8 skrivet: juli 02, 2007, 11:46:44:44 »
Nä, du behöver inte slipa den. Men det är viktigt att den är så jämn som möjligt eftersom skit på botten tenderar att samla sig i "hålorna" vilket inte ser så snyggt ut.

Vi klädde väggar och botten med "cellplastmattor" på några millimeters tjocklek (det gör kanske alla) för att skona linern och göra kanterna mjukare om man skulle glömma att poolen inte är 25 meter lång när man simmar.

Utloggad Lakrits

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Södra Sverige
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Poolen är igång, äntligen
    • Visa profil
SV: Lakrits pool-bygge har startat
« Svar #9 skrivet: juli 05, 2007, 12:41:38:38 »
Det bara regnar och regnar. :'( Vi pumpar dygnet runt i poolgropen. Just nu är vattnet i nivå med bottenplattan. Och vi som skulle mura väggarna till helgen. :(
                                                    /Lakrits
Har 3x6 meter pool med carrara-liner och jetswim. Snart färdig.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan