VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp läckage  (läst 2630 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glad skåning

Hjälp läckage
« skrivet: maj 20, 2018, 16:22:34:34 »
Hej,
upptäcker att jag fått ett läckage på poolen eller kanske troligare pumpsystemet!
En grov uppskattning är att jag förlorat 2 kubikmeter vatten på 2 dagar.....
Alla synliga rör och kopplingar ser täta ut.
Gissningen är naturligtvis att problemet sitter på trycksidan men vet inte.
Rören/slangarna ligger osynliga under mark OCH betongplattor.......
Någon som har förslag på felsökning eller var söka hjälp?
HJÄLP <help> <help> <help> <help> <help> <help>

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp läckage
« Svar #1 skrivet: maj 20, 2018, 16:53:00:00 »
Sjunker det i pumpen när den inte går ?

Utloggad Glad skåning

SV: Hjälp läckage
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2018, 19:15:08:08 »
Hej,
nej jag har inte haft problem med att det sjunkit undan i pumpen.
Kollade dräneringen och där rinner det friskt men osäker på vad som är normal tillståndet, vi har högt grundvatten. Har fyllt poolen igen och låter pumpen vara avstängd för att kolla om det sjunker i poolen. Vattnet ligger över skimmer och inlopp så i princip skulle det kunna rinna ut den vägen också......
Man kanske skulle plugga skimmer och inlopp?
Tack för all förslag och idéer  <help>

Utloggad Glad skåning

SV: Hjälp läckage
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2018, 08:36:44:44 »
15 timmar senare har det sjunkit 3 cm i poolen utan att jag haft igång pumpen.....900liter borta! Satt vinterpluggarna i skimmer delen för att se om det minskar läckaget. Ska skaffa pluggar till insprut också under dagen.
Inga synliga skador på poolen som sådan.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp läckage
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2018, 09:45:05:05 »
Annars är ett bra tips att låta det sjunka tills det slutar, då ser man var i höjdled som läckaget finns.
Både utlopp (botten av skimmern) och inlopp går ju annars plugga för att se om det är där det läcker.
Kollat om det finns någon spricka i botten av skimmern, om isen tryckt sönder den så kan det vara en spricka runt hela botten som är svår att se om man inte tittar  noga.
Vet du om det finns mässingsskarvar i mark?
De kan i så fall både "ärga" sönder och frysa sönder om kälen gått djupt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Glad skåning

SV: Hjälp läckage
« Svar #5 skrivet: maj 21, 2018, 15:21:23:23 »
Hej och tack för bra tips!
Har pumpat ur vatten så jag kommer under inloppen och skimmer, får se vad det har för effekt. Vattnet i skimmern sjunker inte undan så det verkar inte läcka i slangarna på den sidan. Ska kolla om några timmar hur mycket eller om vattnet fortfarande sjunker.
//Henrik

Utloggad Glad skåning

SV: Hjälp läckage
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2018, 09:07:30:30 »
Sänkte vatten nivån under inloppen och lät det stå över natten, inget noterbart läckage. Höjer nivån igen nu för att se om det läcker genom inloppen.

Utloggad Glad skåning

SV: Hjälp läckage
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2018, 08:55:15:15 »
Håller fortfarande på och felsöker......
Verkar som om det läcker runt inloppsmunstycken.....för när vatten nivån stabliserats ligger nivån över inloppsrören.

Utloggad MrJ

SV: Hjälp läckage
« Svar #8 skrivet: maj 25, 2018, 10:55:28:28 »
Jag har liknande problem men vet inte riktigt vart det läcker. Så  jag följer din tråd

Utloggad Glad skåning

SV: Hjälp läckage
« Svar #9 skrivet: maj 26, 2018, 09:36:29:29 »
pluggade inloppen igår (3st) kväll med gummi pluggar och 12 timmar senare har nivån inte sjunkit något. Min tanke är då att det läcker i inloppsrören men att läckaget ligger högt upp på rören annars borde vattnet sjunka under eller i iallafall under delar av inloppsröret men så har inte varit fallet. Låter det stå såhär ytterligare 12 timmar sedan tar jag bort pluggarna och ser vad som händer.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan