CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolbelysning ovanför ytan Philips HUE  (läst 3822 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Benz0187

Poolbelysning ovanför ytan Philips HUE
« skrivet: mars 16, 2019, 17:49:13:13 »
Hej.
Fick avbryta poolbygget i höstas av olika anledningar och ska återuppta det igen nu i vår.
Det är en ovanmarkspool med plåtsarg och liner från Poolmans.
Ska nu börja planera belysningen och har en fundering...
Mina tankar går i att montera 2st Philips HUE outdoor lightstrip 24v IP67 under träsargen ca 1-2dm ovanför ytan.
Hur tror ni detta kommer fungera? Kan jag skippa nedsänkt belysning om jag gör på detta sättet? Känns inte bra att göra hål i sarg och liner...

Bilderna nedan är på en exakt likadan pool där ja ska kopiera träsargen.
Den andra bilden hittade ja på internet där en Azuro LED belysning är monterad ovanför ytan.

Poolgiganten

Utloggad mandg

SV: Poolbelysning ovanför ytan Philips HUE
« Svar #1 skrivet: april 30, 2019, 16:49:21:21 »
Jag är i samma tankar då jag har lite silikon inneslutna RGBW slingor som jag tänke montera på min ovala pool som snart skall byggas.
var i samma tankar med den gamla men tyvärr så gjorde jag sargen för lite för att kunna få dit listen, hur hade du tänkt fästa listen?
Jag funderade lite på rostfria klips men....

Utloggad Cybertron

SV: Poolbelysning ovanför ytan Philips HUE
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2019, 16:58:27:27 »
för att få ljus i en pool utan att göra hål finns så vitt två olika sätt:
http://www.jf-fritid.se/lek-miljo/nitelighter-1.html (denna har jag, monteras på skimmer)

sedan finns det en som sitter på en "arm" som man kan sätta.

jag skulle aldrig dra en lampa/el runt poolen på det sättet som är gjort. det är förvisso väldigt fint och effektfullt, men känns lite läskigt med el och vatten. (jag ogillar även lösningen jag har men det är ju iaf en lösning gjord för pool)


Utloggad Erica

SV: Poolbelysning ovanför ytan Philips HUE
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2019, 19:22:17:17 »
Lösningen är inte godkänd enligt gällande starkströmsföreskrifter. Belysningen befinner sig i zon 0 och då är dels 12 V högsta tillåtna spänning om det handlar om växelspänning. Dessutom ställs kravet att den är speciellt tillverkad för ändamålet, alltså för att vara en poolbelysning. Anläggningen faller under starkströmsreglerna även om det bara är 24 V i och med att den finns i / intill en pool och då anses även 24 V kunna vara en säkerhetsrisk.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag