VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Underlag för pool  (läst 7109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Underlag för pool
« Svar #10 skrivet: november 26, 2017, 13:29:27:27 »
Det borde vara ett krav för att det skall kunna bli bra, utan lim så ber man om problem som jag ser det i alla fall. Rapportera gärna hur det blir.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad feffethegreat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Pool javisst! Snart iaf...
    • Visa profil
SV: Underlag för pool
« Svar #11 skrivet: mars 09, 2019, 17:05:25:25 »
Har precis köpt samma pool som du och är nyfiken hur du gjorde tillslut. Vår plan är tejpade xps-skivor ovanpå stenmjölsbädd och sedan nålfiltsmatta direkt under linern enligt rekommendation från J&F Fritid. Ett alternativt hade ju varit att lägga på extra stenmjöl över XPS-skivorna. Kan tillägga att vi valt marmorerad liner.

Har du något slutråd?

Tack på förhand!
/Fredrik
Storpool Deluxe 6,1x3,6 från JF Fritid

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Underlag för pool
« Svar #12 skrivet: april 20, 2019, 18:14:00:00 »
Jag gjorde igår och idag om mitt grundarbete, se projekttråd i signatur, jag hade tidigare bara en presenning ovanpå vit frigolit, bytte nu till xps 300 och balkongmatta, köpte skivor man jacka i varandra, vilket jag ångrar då det blev ett jävla pussel och skärande här och där, men hade ett antal såna liggande i garaget så därför. Tejpade skarven på mattan, fyller nu, har 2 mönstrad liner. Ett antal veck syns från gamla cellplasten, linern är ju typ 10 år så kanske inte så konstigt, men ett antal är redan borta, så blir nog bra mycket bättre iallafall. Största skillnaden är xps mot vit frigolit, hade ju massa gropar och skit från gamla, som var sopp slut.
Hade funderingar på att lägga presenning under linern för att skydda balkongmattan från små läckage, och själv upptäcka dom lättare när det rinner ut efter sidan. Och eventuellt ha lagt presenning under frigoliten för att skydda mot markfukten, men det är ju xps så lär ju hålla 20-30 år.  Hade faktiskt missat detta om att lägga sand ovanpå frigoliten för att minska att skarvarna syns ännu mera, tänker att sanden trycks ner lite i xpsen då. Men men blir nog bra detta =)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan