VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Folkpool Garden (3,6x6,6)  (läst 12444 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Frix

Folkpool Garden (3,6x6,6)
« skrivet: maj 29, 2017, 21:30:39:39 »
Hej gott folk, ny här  :)  (Även om jag har läst en hel del...)

Fick hem min Folkpool Garden 3,6x6,6 idag som jag tänker montera själv. Den kommer bara att vara delvis nergrävd beronde på tomtens lutning. Men min fråga är: Ska jag lossa på banden runt 50 mm slangen och försöka att räta ut den? Den verkar hyfsat motspänstig, och det kanske är bättre att rulla ut den och försöka få den att räta ut sig lite innan det är dags för inkoppling?

Poolgiganten

Frazze

  • Gäst
Frazze
SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2017, 12:47:21:21 »
Jag har monterat en gardenpool, och det var inga problem. Det blev kanon. Jag bytte dock ut PEM-slangen mot en mjukare PVC för jag tyckte den var svårjobbad. Enligt Folkpool funkar det lika bra men den är lite känsligare mot belastning och frysning.

Utloggad Frazze

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2017, 13:13:01:01 »
Så, svaret på din fråga  :) är att tipset från Folkpool var att lägga ut hela slangen i solen samt använda värmepistol vid behov, men jag inte lyckades inte få det bra ändå, utan körde PVC, vilket var enorm skillnad att jobba med.
Folkpool Garden 5,1x3,6
Invigd Juni 2017

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2017, 23:08:33:33 »
Right... jo, jag har rullat ut den och har nu en 30-meters anakonda liggandes i trädgården  :)  När den är solvarm verkar den rätt medgörlig, när det är lite svalare är den mer motspänstig. Men det är ett tag innan det är dags för den att medverka... har nog med problem med stommen. 

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2017, 23:45:30:30 »
Började plocka med stomblocken till min Garden häromdagen, men upptäckte att tre av dem var defekta  :(





På det första blocket hade man lyckats montera den övre regeln som nr. 2...



Nästa block hade fått dubbla hål i ena änden, dvs. 8 st. istället för 4


Det tredje hade en stor spricka/kvist precis i närheten av skruvhålen.

Det hela löste sig genom att jag fick åka upp till Vagnhärad och hämta tre nya block. 10 mil enkel resa från Norrköping, så det var väl rätt ok. Blev lovad ersättning av den lokala återförsäljaren. Fast man kan ju undra hur Folkpools kvalitetskontroll funkar...  :(

Började montera blocken idag, men vilken bedrövlig passform!


Ett fåtal av beslagen passade, och det blev en massa extrajobb att få hålen att passa till plåtarna. Någon mer med samma erfarenheter?


« Senast ändrad: juli 07, 2017, 10:06:01:01 av Frix »

Utloggad Frazze

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #5 skrivet: juni 28, 2017, 12:15:08:08 »
Tråkigt med de defekta modulerna. Mina var bättre, men inte helt perfekta.
Jag fick borra upp hålen på några av reglarna för att få dit beslagen. Det är säkert anledningen till de dubbla hålen du hade på den ena, dvs att de först borrat fel.

Kan hålla med om att kvalitetskontrollen känns lite tveksam kring detta.
Folkpool Garden 5,1x3,6
Invigd Juni 2017

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2017, 18:45:36:36 »
Nu börjar jag bli rejält trött på Folkpool och deras totalt odugliga dokumentation. Tänkte börja förbereda för cirkulationssystemet, men den enda dokumentation som finns är en principskiss som inte säger ett skvatt. Senast uppdaterad för 13(!) år sedan... Allt jag har är 30 meter slang och en jä-a massa rördelar och kopplingar:



Är det meningen att man ska gissa sig till var grejorna ska sitta? Vad är det som ska limmas?  Suck...
« Senast ändrad: juli 07, 2017, 10:07:10:10 av Frix »

Utloggad TommyC

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #7 skrivet: juli 05, 2017, 18:53:01:01 »
I deras spec står det att man ska få en monteringsanvisning: https://www.folkpool.se/poolprodukterfake/poolpaket-gardenpool/gardenpool-36x66-m

Fick du ingen sån eller är den för dålig?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #8 skrivet: juli 05, 2017, 19:54:13:13 »
Det kom ett USB-minne på posten med anvisningar. Vissa ok, som markarbete och stomresning. Men ingenting om hur slangar ska dras eller var de olika delarna ska sitta. Lådan med By-pass kopplingen innehöll bara ännu fler rördelar och några ventiler, ingen som helst dokumentation.

Utloggad MathiasS

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #9 skrivet: juli 05, 2017, 20:05:55:55 »
Har du bara pem-slang att koppla med?

Om du lägger upp en bild med numrerade kopplingar på så ska det nog gå att ordna en anvisning, så komplicerat är det inte.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #10 skrivet: juli 05, 2017, 20:56:33:33 »
Ser ut som att alla kopplingar är med gänga. Alltså ingen av de på bild ska limmas. Och som Mathias skriver, är det bara PEM-slang? Hur det ska sitta beror ju på mycket stor del på hur dina utrymmen ser ut. Tror inte att det finns ett enda maskinrum i byggtrådarna här som ser likadana ut. Bara principerna som är de samma.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #11 skrivet: juli 05, 2017, 21:13:43:43 »
30 m PEM-slang och ca 5 meter av en aningen mer flexibel slang (men inte mycket...  O0)  Inga rördelar för limning öht. Alla delar har gängor, in- eller utvändiga.

Om du lägger upp en bild med numrerade kopplingar på så ska det nog gå att ordna en anvisning, så komplicerat är det inte.

Ursäkta, men det där förstod jag inte riktigt. Det jag har är det som syns på bilden...

Utloggad MathiasS

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #12 skrivet: juli 05, 2017, 22:12:38:38 »
Jag tänkte att du kan skriva in nr i bilden så är det lite enklare att förklara vilken du använder var.

Ok, då finns det några meter mjuk pvc att använda kring vattenpump och sandfilter.

Har du en bild på sandfilter och vattenpump?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #13 skrivet: juli 06, 2017, 09:09:50:50 »
Aha, du tänkte så...  O0  Fixar en bild under dagen/kvällen.  Fick lite info från min ÅF:

Citera
Från bräddavlopp med 90 gr. klämkoppling  till cirk.pumpens front med rak klämkoppling
Från cirk.pump överdel med rak klämkoppling till sandfiltrets övre ingång märkt ”pump”  med en rak klämkoppling
(använd inte pumpens snabbkopplingar, utan gänga in en bussning 2” utv. - 11/2” inv. i pumpens inv. 2” anslutning)
Från filtrets nedre utgång märkt ”return” med en 90 gr. klämkoppling. (bör gängas på i förväg, ont om plats) till värmepumpens By-pass nedre ingång med valfri klämkoppling.
Från By-pass övre utgång med valfri klämkoppling tillbaks till poolens första inlopp.
I första inloppet, montera klämkoppling T (slang-slang- 11/2” gäng)
Fortsätt från T-koppling till nästa inlopp 90 gr. kläm.
Klart, förutom inkoppling backspolning

Ska se hur långt jag kommer med de instruktionerna  :)  Fast delen där pump, filter & värmepump ska stå är inte riktigt klar än. Men slangar och de delarna som ska sitta på poolen går förstås att förbereda. Ska bli skönt att bli av med den där där 30-meters ormen som mest ligger ivägen...

Pumpen är en Hayward MaxFlo II 0,75 och filtret är ett Hayward S166TXE.

Utloggad Frazze

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #14 skrivet: juli 06, 2017, 10:49:50:50 »
Det är som sagt ingen exakt vetenskap hur det kopplas. Det kan se lite olika ut beroende på placering. Jag körde T-koppling vid första inlopp och sen vidare till andra, som de säger. Inga konstigheter. Se bara till att slangen har en rak och fin yta, så blir det tätt. Jag fick dessutom en del kopplingar över, så tänk inte att du måste använda alla.

Bifogar bild på hur jag kopplade pump och filter. Det funkar klockrent för mig. Det var tajt att få plats med båda kopplingarna på filtret, de sitter väldigt när varandra.
Folkpool Garden 5,1x3,6
Invigd Juni 2017

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #15 skrivet: juli 06, 2017, 13:08:48:48 »
Lysande! Jo, att det skulle bli en del kopplingar över börjar jag inse nu  8)  Har du den mjukare slangen på något mer ställe?

Utloggad Frazze

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #16 skrivet: juli 06, 2017, 13:23:15:15 »
Jag har den mjukare slangen till allt. Även till poolen. Det var mycket smidigare att jobba med. Jag åkte till Folkpool och bytte ut den hopplösa PEM-slangen. Den mjukare (PVC?) tål inte samma belastning, och är lite känsligare mot frysning.  Man får vara noga med att tömma slangarna på vintern helt enkelt.  :)
Folkpool Garden 5,1x3,6
Invigd Juni 2017

Utloggad TommyC

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #17 skrivet: juli 06, 2017, 13:37:55:55 »
Det funkar kanske med PVC-slang i marken om man tömmer men det känns mycket bättre att ha PEM i marken och veta att inget (nåja nästan) kan hända med slangen där det är som mest jobb att byta och svårt att lokalisera eventuella läckor.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #18 skrivet: juli 06, 2017, 21:29:21:21 »
Ok, en numrerad bild på delarna:

1-6:  50 mm, 90 grader
7-14:  50 mm, rak
15-16: kulventil, 50 mm
17: 50 mm skarv
18: 50 mm T-kors
19-20: 1½" nippel
21-22: 2" -> 1½" förminskning
23-25: 50 mm skarv, 90 grader

Har redan satt dit det andra T-korset på det första inloppet och en 90-graders på det andra:



Däremot begriper jag inte varför de har skickat med de här:



10 stycken 1½" klammer... passar inte någonstans... ???

Har ni använt rak eller vinklad koppling på bräddavloppet? Att försöka böja PEM-slangen från en rak koppling verkar utsätta den för en onödig påfrestning.



De stora kulventilerna (#15-16) antar jag är till för att stänga till- och utlopp? Placeras lämpligen var?
« Senast ändrad: juli 07, 2017, 10:12:38:38 av Frix »

Utloggad MathiasS

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #19 skrivet: juli 06, 2017, 22:45:30:30 »
Breddavlopp
#1 kläm till utvändig gänga vinkel
Slang till vattenpumpens plats
#7 kläm till utvändig gänga
#15 ventil
#19
#21
Vattenpumpens inlopp (där silkorgen sitter)
#22
#8
mjukslang
#9
övre ingång sandfilter
Utgång sandfilter ("nedre")
#10
mjuk slang till bypass (där kan du limma om bypassdelarna är sådana!)
Ut från bypass
#11 (eller vad som passar där)
#16 i närheten av maskinrummet)
#12
slang mot inlopp
T-korset du redan monterat
slang
#2 klämvinkel.

Konstigare än så är det inte.



7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #20 skrivet: juli 07, 2017, 10:15:46:46 »
Lysande, tack så mycket!  (Bilderna försvann visst pga. Photobuckets infall att börja ta betalt för att dela dem. Har sparat om dem på en annan plats nu...)

Utloggad MathiasS

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #21 skrivet: juli 07, 2017, 12:36:30:30 »
Det är ju lite svårt att göra detta onthefly utan att hålla i sakerna så du får ju torr-koppla lite och ser hur det blir.

Även om du inte gör en fast installtion med hårda rör etc så skulle jag investera i unionskopplingar att montera på sandfilter och vattenpump och ha mjuk slang mellan dessa. Det underlättar vid service och vinterstängning.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #22 skrivet: juli 07, 2017, 12:51:48:48 »
När du säger "mjuk slang", menar du den där 5-meters biten med PVC-slang som också följde med? Eller finns det smidigare slangar att köpa? PVC-slangen är bara flexibel när den ligger ute i solvärmen, känns det som...  :-\

Utloggad MathiasS

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #23 skrivet: juli 07, 2017, 12:56:03:03 »
Ja, det är 5 metersbiten jag menar. Mjukare än så blir det inte...:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #24 skrivet: juli 08, 2017, 21:52:43:43 »
Då kommer nästa fråga...  :)

Nämligen anslutningen i botten på bräddavloppet... Det finns en gängad plugg och ett antal "knock-out". I instruktionsbladet står:
Citera
Vi rekommenderar användning av 2"-anslutningen vid normalmontage och att i den montera medlevererad lång bussning 2"x1½" som möjliggör framtida användning av 1½" vinterplugg
Är det bara att knacka ut plasten och gänga i förminskningen? Ingen packning? Ska den tätas med lite silikon, kanske?


Utloggad TommyC

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #25 skrivet: juli 09, 2017, 16:37:38:38 »
På bilden har dom en vinterplugg sitter i det ena hålet. Så var det gjort hos oss när vi flyttade hit. Tanken då var att dränera breddavloppet (efter att nivån i poolen sänkts) genom att dra ur pluggen och flytta den till hålet där utloppet är. Regnvatten som letade sig ner i breddavloppet dränerades då via det öppna hålet och hindrades från att leta sig ner i utloppet och frysa där.

Om man kan tömma breddavloppet via utloppet så behövs ju bara en anslutning förutsatt att man hindrar regnet från att leta sig ner där. Då slipper man det tråkiga jobbet att hålla på och flytta vinterpluggen två gånger per år. Man minskar också risken för läckage där.

Grova plastgängar tätas nog enklast med gängsnöre. Gängtejp fungerar också men är ganska knepigt att få tätt innan man är van vid det.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13384.msg101880#msg101880

https://www.hayward-pool.com/pdf/manuals/Series-Auto-Skim-SP1084-1085.pdf
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #26 skrivet: juli 13, 2017, 10:35:12:12 »
Monterade liner i söndags, visade sig vara en tämligen okomplicerad process när man väl hade listat ut hur den var paketerad. Hörnen var utmärkta med en liten tejpbit, så det var enkelt att passa in dem i listen. Följde rådet i anvisningen om att klippa till tiocentimeters bitar av låslisten att fästa i hörnen, vilket naturligtvis medförde att listeländet inte räckte till när det var dags att montera den  :(  Typiskt att det hade snålats på en sådan billig detalj när man skickar med en massa andra överflödiga detaljer...  Lite oroväckande var att den har flera väldigt skarpa veck där den har varit hoppressad längst in i paketet. Det har varit så högt tryck där att plasten har hårdnat, kommer detta verkligen att slätas ut när man fyller upp poolen?  En av hörnsektionerna ser också lite underlig ut:



Hörnmarkeringen stämmer i överkant och bottendelen har inga veck eller dragningar (tillbringade 1½ - 2 timmar med att släta ut botten igår...), men man känner ju att det är mycket "luft" mellan liner och poolväggen. Hörnet går inte känna, men jag har förstått att det är normalt och att den töjer sig av vattentrycket. Man vill ju inte börja fylla på mer vatten om det är något som behöver fixas nu med bara 20 mm vatten i den...

Utloggad MathiasS

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #27 skrivet: juli 13, 2017, 13:07:20:20 »
Så länge du ser till att alla veck KAN slätas ut när du fyller så skulle jag säga att det kommer göra det också. Du kanske har kvar en "vik-anvisning" när du fyllt, men det kommer försvinna när vattnet är varm och efter en tid.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #28 skrivet: juli 23, 2017, 22:09:32:32 »
Bygger pumphus, "torrkopplar" och provar olika placeringar av pump, filter och by-pass. Är det någon nackdel att använda limmade kopplingar på pumpen? De är ju ändå av den modellen att de är lätta att lossa från pumphuset om man skulle behöva. Min ÅF på Folkpool tyckte att man skulle inte använda de medlevererade kopplingarna till pumpen utan istället sätta dit två bussningar med 2"x1½" utv/inv. gänga och klämkopplingar. Vet inte riktigt varför, klämkopplingarna är ju inte världens smidigaste direkt... Upptäckte förresten att badstegen bestod av två identiska delar, borde ha varit höger/vänster eftersom skruvhålen sitter från insidan. Inte mycket som varit rätt i den här leveransen, inte...  :(
« Senast ändrad: juli 23, 2017, 22:51:26:26 av Frix »

Utloggad MathiasS

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #29 skrivet: juli 23, 2017, 22:57:03:03 »
Jag tycker man använder unionskopplingar i anslutningen mot pumpen samt mellan pump och sandfilter och alla utgångar från sandfiltret. Man vill enkelt kunna ta isär detta.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #30 skrivet: juli 23, 2017, 23:02:13:13 »
Fast så blir det ju om man använder de kopplingar som följer med pumpen, de är ju som en halv unionskoppling... där den andra halvan är pumphuset självt. Är det kanske knepigare att limma rätt och få det tätt?

Utloggad MathiasS

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #31 skrivet: juli 23, 2017, 23:14:41:41 »
Nej det är enkelt att limma, men väldigt opraktiskt att ha saker limmade direkt på pumpen.

Det är alltså en sådan här jag tycker du ska använda: https://www.poolstore.se/p/tryckror-unionkoppling-i-pvc-50mm-x-invandig-1-%C2%BD-tum/

eller en med utvändig gänga om det passar bättre.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #32 skrivet: juli 23, 2017, 23:29:20:20 »
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, men kopplingarna som följer med pumpen ser ut så här:


Det är alltså inget som limmas direkt på pumpen, utan ringen dras åt mot pumphuset (och det är en gummipackning i mellan) och kan enkelt lossas om det skulle behövas. Jag förstår nyttan med unionskopplingar (såväl limmade som gängade) och jag kommer att skaffa det till filtret, men jag vet inte varför de tycker att man ska sätta dit gängade kopplingar istället. Ska prata med dem imorgon  :)

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #33 skrivet: augusti 16, 2017, 11:31:51:51 »
Jodå, de flesta vecken försvann alltefter som vattnet steg. Puh...  :)  Även om linern kändes som ett trumskinn så var det tydligen normalt. Byggde ett litet pump/filterhus bredvid altanen och ställde värmepumpen bredvid:


Har senare byggt ett stöd under by-pass ventilerna för att avlasta VP.


Poolpumpen är rätt så högljudd, så jag klädde insidan med Biltemas 20 mm ljuddämpande skivor. Blev inte tyst, men lite tystare...  :)


Och eftersom den inte är nergrävd fick det ordnas med en liten temporär trappa upp till poolstegen...  Jodå, vi har faktiskt badat några gånger. Men vill man inte låta värmepumpen gå dygnet runt blir det inte varmare än 26-27 grader. Har letat efter tips om hur mycket av flödet som ska passera VP'n, men det verkar finns lika många [olika] svar som det finns frågor  :-\

Utloggad Ribbing

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #34 skrivet: juli 03, 2019, 09:42:26:26 »
Hej

Efterlyser en ritning på Folkpool Garden 3,6x6,6. Är det någon här som kan dela med sig av en sådan?

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #35 skrivet: juli 03, 2019, 09:51:05:05 »
Jag har originalritningen (med alla mått) som jag fick med poolen, kan scanna den ikväll.

Utloggad Frix

SV: Folkpool Garden (3,6x6,6)
« Svar #36 skrivet: juli 03, 2019, 15:28:11:11 »
Hittade den på USB-stickan från Folkpool  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan