VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grönt vatten, ej alger (baquacil)  (läst 4250 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #10 skrivet: juli 20, 2018, 09:19:45:45 »
Kör du med Baqiasil i din pool?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Magdalena

SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #11 skrivet: juli 20, 2018, 10:33:03:03 »
Kör du med Baqiasil i din pool?

Ja, det stämmer
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Utloggad nyburjare

SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #12 skrivet: juli 20, 2018, 19:33:03:03 »

Utloggad Magdalena

SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #13 skrivet: juli 20, 2018, 19:34:26:26 »
Hupp, egen brunn? Jag skulle gissa på järn som reagerat med kloret. Isåfall - Flocka.

Vissa får en brunaktig ton, vissa gulaktig och vissa lite mer gulgrön. Problemet med pooler är att den oftast ljusblå linern/botten gör att vattnets riktiga färg är smått omöjlig att konstatera genom att bara titta ner i poolen.

Håller själv på med det just nu efter att ha fått gulgrönt poolvatten, det kommunala vattnet innehåller tydligen en hel del järn  <hmm> Det tog två dagar från att jag hällt i flockningsmedlet till dess att det låg väldigt mycket brunt damm på botten. Mitt största bekymmer nu är hur jag ska få upp alla sammanbundna partiklar från poolbottnen utan att röra runt det, men då har jag en ovanmarkspool med en kass filterpump också.
Vi använder inte klor utan Baquacil, kan den reagerat med ngt i vattnet kanske? Men vi har i o f haft flera flockpuckar den senaste tiden utan att det blivit bättre tyvärr. 
Däremot funderar jag på phmb-nivån, brukar aldrig bry mig om den då vi haft fint vatten varje år, men så mätte jag nu och kan inte riktigt utläsa vad den är. Verkar vara lågt tänker jag, då för hög ger snarare en blå nyans på provet än det brungröna jag har nu. Men skulle den låga nivån kunna ge en grön nyans på vattnet? Känns också lite märkligt i så fall.
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Utloggad Magdalena

SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #14 skrivet: juli 20, 2018, 19:36:41:41 »
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4969.0

Jag är troende :) på alger

som framgår så har jag stor alg-erfarenhet sen denna gång😉(10 år sen) därför har jag svårt att tro att det är alger denna gång. Då hade vi i o f kommunalt vatten.
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Utloggad MathiasS

SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #15 skrivet: juli 21, 2018, 08:23:37:37 »
Jag kom att tänka på denna tråd...

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11234.msg84759#msg84759

...där vi diskuterar varför nytt kommunalt vatten har ett grönt skimmer och är kristallklart. Många har upplevt samma sak. Svaret från Stockholmvatten var att det är små mängder humus som försvinner när man oxiderar vattnet. Dvs, tillbaka till min ursprungliga rekommendation, klorera!

Kan ju också vara en god ide att ta ett vattenprov från brunnen om detta är något som uppstått plötsligt. Är kranvattnet svagt gulaktigt också?
« Senast ändrad: juli 21, 2018, 08:29:00:00 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #16 skrivet: juli 21, 2018, 14:49:54:54 »
Citera
Dvs, tillbaka till min ursprungliga rekommendation, klorera!

Klorera går ju inte, poolen körs ju med baquacil.

Har man järn i vattnet så blir det efter att kloren oxiderat den, en brun-grön färg. Vad det skulle bli för färg av motsvarande reaktion med Baquasil vet jag inte. Men utifrån min erfarenhet av metallutfällningar, då i.o.f.s. i pooler som körts med klor, så stämmer inte färgen på bilderna varken med koppar eller järnutfällning, inte heller mangan (den senare lägger sig mest på botten och är svart).

Utloggad MathiasS

SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #17 skrivet: juli 21, 2018, 15:25:42:42 »
Näe, OXIDERA skulle det stå förstås. Men det finns väl någon motsvarighet  med baquasil antar jag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan