Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny pump behövs, vilken är tystast?  (läst 11371 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan

Ny pump behövs, vilken är tystast?
« skrivet: april 11, 2005, 10:34:15:15 »
Hej
Ny har jag äntligen provfyllt poolen efter renoveringen och håller på och kontrollerar att allt fungerar som det skall. Det mesta verkar fungera bra trots att det är installerat med huset 1975 ::)
Jag tycker att pumpen låter för mycket. Jag tror inte att det är något som är trasigt men då den står i angränsande rum till gillestugan och TV'n vill man ju ha det så tyst som möjligt.
Jag undrar därför om någon kan säga mig vilken tillverkare som gör de tystaste pumparna. Jag behöver en 0,5 eller 0,75 Kw's pump.
 

Poolgiganten

Utloggad Janne

Re:Ny pump behövs, vilken är tystast?
« Svar #1 skrivet: april 11, 2005, 20:09:17:17 »
Hej Johan!

Jag fick reda på att en 0,75 hk Kripsol koralpump, pumpar 18m3/h, motor 900w. 220V är tyst.

Det finns några som säljer den.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Johan

Re:Ny pump behövs, vilken är tystast?
« Svar #2 skrivet: april 12, 2005, 07:45:00:00 »
OK
Jag har sett dom i någon katalog. Nu har jag 3-fas, undrar om det skiljer något i ljudvolumn på en 3-fas och en 220?

Utloggad Janne

Re:Ny pump behövs, vilken är tystast?
« Svar #3 skrivet: april 12, 2005, 18:12:21:21 »
Jag har ingen aning om det skiljer sej.  :-\
Varför måste du en 3 fas?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Johan

Re:Ny pump behövs, vilken är tystast?
« Svar #4 skrivet: april 12, 2005, 19:16:05:05 »
Den pool jag renoverar har fått en styrenhet till värmepumpen installerad. Det blir mycket enklare att bara byta till en ny 3-fas.

Pool Doktorn

  • Gäst
Pool Doktorn
Re:Ny pump behövs, vilken är tystast?
« Svar #5 skrivet: april 13, 2005, 21:24:28:28 »
Om du ska ha en tyst pump så ska du ha en vattenkyld, den låter nästan inget alls . Jag har installerat 12-15 st och kunderna har varit väldigt nöjda. Vad det beträffar 1-eller 3 fas motorer så är ljudskillnaden marginell. Astral har en vatten kyld pump som heter Super Sprint, den är rätt dyr men de e alla vattenkylda pumapar. Ytterligare en fördel med en vattenkyld är att 80% av energiförbrukningen kommer poolvattnet tillgodo
Lycka till

Utloggad Johan

Re:Ny pump behövs, vilken är tystast?
« Svar #6 skrivet: april 14, 2005, 07:33:59:59 »
OK
Tack för svar, skall kolla upp Astral.
Jag hittade dom på svenska pool fabriken men de har inga priser eller beskrivningar, nämner dock något om mycket tysta pumpar. Vet någon var jag kan hitta dessa pumpar?

Utloggad Pool Doktorn

Re:Ny pump behövs, vilken är tystast?
« Svar #7 skrivet: april 14, 2005, 12:32:30:30 »
Jag kan fixa en åt dig, 0,6kW 3 fas kostar ca: 8.800, annars kan du ringa Astral sverige och fråga efter närmaste återförsäljare Tel: 031 994100

Utloggad Johan

Re:Ny pump behövs, vilken är tystast?
« Svar #8 skrivet: april 14, 2005, 12:41:07:07 »
Tack för erbjudandet, skall sondera markanden lite till.

Pratade idag med säljare på svenska pool fabriken. De säger sig ha en pump som är så tyst att man i stort sett inte hörd att den är igång, den var rejält dyr dock. Jag fick inget namn på den dock, väntar mig lite mer info från dom via mail.

Utloggad mangs

SV: Ny pump behövs, vilken är tystast?
« Svar #9 skrivet: juni 09, 2006, 10:50:14:14 »
Har köpt denna pump (Astral super sprint) nu och skall få den installerad i helgen. Dock medföljde ett papper på att man bör använda en "external motot protection och ett artikelnummer 20000100. Hittar dock ingen som helst mer info ang. detta på deras hemsida.

Pooldoktorn, du som har installerat ett antal sådanna här. vet du vad de syftar på?

mvh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan