Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stänga av solfångare eller inte?  (läst 1825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Helene

Stänga av solfångare eller inte?
« skrivet: juli 14, 2011, 08:27:09:09 »
Hade för tre dagar sedan + 30 grader i poolen  <sol> men efter två dagars regn och mulet väder har det sjunkit till 23-24 grader. Vi kör vattnet genom solfångarna hela tiden och har solfolien på hela tiden. Min fundering är om man ska koppla från solfångaren eller inte när vädret blir sämre några dagar  <help> Hur gör ni andra som har solfångare?

/Helene
Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Poolgiganten

Utloggad pennan

SV: Stänga av solfångare eller inte?
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2011, 09:09:05:05 »
Hej!

Solfångarna ska vara avstängda när dem inte värmer, annars får du motsatt effekt, att dem kyler istället.
På när solen skiner och avstängda ner den inte skiner (alltså även på natten).
Med en automatisk styrning slipper du detta passande. Min är inställd på att om det är 5 grader varmare vid solfångarna än i poolen öppnas en elektrisk trevägsventil och släpper upp vattnet till dem. Mindre än 5 graders skillnad och den stänger.

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Helene

SV: Stänga av solfångare eller inte?
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2011, 10:07:22:22 »
Tack för snabbt svar  :)
Jag förstod nästan att det var så. Nu ska de stängas av nattetid och vid mulet väder.

/Helene
Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag