CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorpuckar  (läst 2836 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ProfessorP

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borås/Sverige
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Mina poolproblem
Klorpuckar
« skrivet: juli 06, 2014, 12:57:32:32 »
Jag funderar på sambandet mellan poolstorlek och klorpuckar. Rimligtvis måste en stor pool har mer klor och vice versa. Min pool är på ca 34 m3. Har haft en hel klorpuvk i en dispenser flytande omkring. Funderar på att bara ha en halv puck liggande, eftersom mitt klorvärde är skyhögt, det slår i taket på alla mätinstrument! Vad tror om det, gott folk?
JF storpool 3,6x7 m
0,5 hkr Brilix cirkulationspump
45 kg sandfilter m glas
Powerline poolvärmepump
Min poolsida: http://flensburgs.se/poolen.html

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Klorpuckar
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2014, 16:34:35:35 »
Ett vanligt sätt att styra hur snabbt en puck förbrukas är att låta den ligga kvar i påsen som den (i alla fall vissa fabrikat) kommer i och klippa två hörn på påsen. Ca en vecka bör en puck räcka till den poolen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Holton

SV: Klorpuckar
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2014, 21:00:33:33 »
Vi har typ 30 kubik och vår drar ungefär en puck i veckan, lite mer om det är fint väder, som nu, då tar de slut på fyra dagar. Vi har pucken i skimmern. Alltså rätt bra flöde förbi pucken.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Rasmus

SV: Klorpuckar
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2014, 10:02:39:39 »
Vi kör med Bayrols veckopuckar och lägger vi dem direkt i skimmern (ca 30 kubik) så får vi höga värden på klor. Därför har jag lagt dem i en bearneisesåsburk som jag har borrat hål i locket och botten. fick testa mig fram med hur många hål som skulle till. Nu ligger kloret mycket jämnare.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klorpuckar
« Svar #4 skrivet: juli 11, 2014, 16:29:04:04 »
Vi kör också med Bayrol och lägger dem direkt i skimmern, men får inte hög klornivå.
De räcker i ca 4 dagar.
Att vi inte får hög klornivå beror antagligen på att vi har 31-33 grader varmt i poolen, ju varmare desto mer klor förbrukas.
Typ av pooltäckning, och hur mycket poolen används påverkar också klornivåerna.

Ett transparent pooltäcke gör att klor bryts ned av solljuset, och har man poolen öppen mycket eller ofta så förbrukas också mer klor.
Antalet bad avgör också hur höga klornivåer man får.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rasmus

SV: Klorpuckar
« Svar #5 skrivet: juli 12, 2014, 08:54:52:52 »
I vårt fall beror det nog på att vi "bara" har 28 grader och har ett grått pooltäcke som ligger på nästan hela tiden och att det i princip bara är jag och min dotter som badar.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag