VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Abisko Spabad ifrån Nordpool (SBI) Frågor och funderingar  (läst 11927 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad molander_marcus

Hej på er alla sköna spabadare!

Jag och frugan har efter en längre stund äntligen slagit till och införskaffat oss ett Spabad.
Efter att ha letat runt en stund samt provsuttit diverse bad så fastnade vi för ett bad som heter Abisko, och detta bad kommer ifrån Nordpool som säljs/tas in utav SBI...om jag har förstått hela proceduren korrekt.
Vi är självfallet nöjda med vårat köp, och längtar verkligen till vintern (om man nu kan göra det) då man får krypa ner i ett varmt Spa och kolla på stjärnorna!
Dock så har vi en hel del frågor gällande badet i sig, och funktionerna.
Det enda man fick med i informationsväg var en manual till själva styrenheten, men som nybliven ägare till ett Spabad så har man vare sig kunskap eller erfarenheter kring själva badkaret i sig. Om vad som är rekommenderat att köra med tex en filtercykel (24hrs, 8hrs, 6hrs osv), och vad alla vred är till för etc etc.
Mycket kommer dock att ge sig med tiden, och vi har pluggat på en hel del via denna sidan. Så det känns väl som att man har mer kött på benen nu än vad man hade när man packade upp själva badet.

Men en sak som jag känner att jag behöver lite guidning med är detta med Spakemi. Det sägs att det inte riktigt är så krångligt som det först verkar. Men vi är extra nogranna nu i början, och sen hoppas jag att det går på ren rutin.
Dock så har vi haft vattnet i badet i nästan en vecka nu, och vi tycker att det är lite smått grumligt redan. Men det kan ju också bero på att vi har badat ofantligt mycket i början.
Alla mätningar som vi gör verkar vara som de ska vara, men CyA stiger lite väl snabbt tycker vi. Och när man läser runt på lite diverse forum så verkar enda utgången vara att byta vatten för att bli kvitt den.
Och det känns väl lite skumt att byta vatten redan under en vecka, eller hur gör ni andra? Är detta något som ni har upplevt under eran första vecka så badandet har varit mer intensivt än vanligt.
Har även läst att vattnet inte ska lukta något alls, och hos oss så luktar det lite badhus med tanke på klorhalten. Men jag antar att det är OK? Har liksom ingenting att jämföra med.
Jag bifogar lite bilder som visar om hur det ser ut, och jag är tacksam för alla svar ;)


Tack på förhand kära experter! ;)
« Senast ändrad: juli 26, 2017, 16:23:46:46 av molander_marcus »

Poolgiganten

Utloggad TheSwede

SV: Abisko Spabad ifrån Nordpool (SBI) Frågor och funderingar
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2017, 19:59:10:10 »
Att vattnet blivit grumligt är för ni är ni är nya baddare å har mycket hudavlagringar på kroppen. Vi har ett denver från sbi. När ni fyllt badet släng i två tabletter sen när ni badat ta cirka kryddmått klor. Väldigt viktigt att dusch innan badet.

lassse

  • Gäst
lassse
SV: Abisko Spabad ifrån Nordpool (SBI) Frågor och funderingar
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2017, 08:03:15:15 »
Varför vänder du dig inte dit du köpte badet?
Dom om någon lär väl kunna hjälpa dig?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Abisko Spabad ifrån Nordpool (SBI) Frågor och funderingar
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2017, 08:58:53:53 »
Jag kan inget om just ert spa, men klornivån verkar ju i alla fall vara hög, har du nyligt klorerat?
När det ser ut sådär hos oss så beror det som regel på låg pH och låg klornivå vilket gör vattnet grumligt.
Det brukar krävas en chockklorering och ca 3 dagar innan vattnet är fräscht igen.

Filtercyklerna kanske måste tätas på om ni badar mycket, det blir ju inte mindre grumligt om vattnet inte filtreras...
Jag försöker hålla klorhalten på mellan 2 och 5 ppm.
Klorerar ca 1 till 1.5 msk klor onsdagar, och 2-3 msk söndagar.
Ca 0.5 till 1 msk efter varje bad. (Beroende på vad klorhalten var innan bad) 
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TheSwede

SV: Abisko Spabad ifrån Nordpool (SBI) Frågor och funderingar
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2017, 09:29:46:46 »
Släkten var på besök i helgen. Degen efter var vattnet grumligt  så det var bara å byta
 Ett vattenburen kostar inget typ 140kr. Sen kan man ju ha egen brunn eller bevattningsförbud. Vi brukar ha i två stora tabletter en gång i vecka sen efter bad cirka 2 tsk klor å vi badar 4 till 5 gånger i veckan. Men jag tror att vad man har för vatten spelar störst roll.
« Senast ändrad: juli 28, 2017, 09:34:24:24 av TheSwede »

Utloggad molander_marcus

SV: Abisko Spabad ifrån Nordpool (SBI) Frågor och funderingar
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2017, 11:11:10:10 »
Varför vänder du dig inte dit du köpte badet?
Dom om någon lär väl kunna hjälpa dig?

Hej Lasse,
Tanken med forumet är att kunna dela med sig utav tips och trix, utan att behöva kontakta återförsäljare så snart en fråga dyker upp.
Men jag lyfter på hatten och tackar för din feedback.

//

lassse

  • Gäst
lassse
SV: Abisko Spabad ifrån Nordpool (SBI) Frågor och funderingar
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2017, 08:37:48:48 »
Hej Lasse,
Tanken med forumet är att kunna dela med sig utav tips och trix, utan att behöva kontakta återförsäljare så snart en fråga dyker upp.
Men jag lyfter på hatten och tackar för din feedback.

//

Fast alla bad är ju olika ,tex cirkulations pump eller ej ,1,2 ,3 eller fler filter,olika rengörings saker som ozone uv-ljus mm mm
Så den som bäst kan svara på dina frågor är där du köpt det ,dom känner till ditt bad bäst.

Utloggad TheSwede

SV: Abisko Spabad ifrån Nordpool (SBI) Frågor och funderingar
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2017, 19:30:46:46 »
Fast alla bad är ju olika ,tex cirkulations pump eller ej ,1,2 ,3 eller fler filter,olika rengörings saker som ozone uv-ljus mm mm
Så den som bäst kan svara på dina frågor är där du köpt det ,dom känner till ditt bad bäst.

Jo så är det men även vatten Hur våra kroppar fungerar. Man kan dra det till oändlighet. Men en början är det ju.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Abisko Spabad ifrån Nordpool (SBI) Frågor och funderingar
« Svar #8 skrivet: augusti 01, 2017, 08:57:20:20 »
Ett enkelt tips är att aldrig släppa klornivån under 2 ppm, då skall det mycket till innan det blir grumligt.
Men i just ditt fall, som skriver i filtercykler så tror jag att du skall öka antalet filtercykler/dygn rätt högt när badet är nytt och ni badar ofta och länge.
I övrigt är det bara hålla nivåerna på pH och alka inom rätt värden så skall ni inte behöva byta vatten mer än var 3:e månad.
Rengör filtren ofta också, en gång/vecka.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Abisko Spabad ifrån Nordpool (SBI) Frågor och funderingar
« Svar #9 skrivet: augusti 09, 2017, 22:49:56:56 »
Jag tycker att du ska kolla hur långa filtercyklar du kör, jag vet inte hur stort filter som sitter i ditt bad , men med ett normalstort filter som sitter i många bad på 25 - 50 SC.ft filteryta så skulle jag rekommendera att köra cirkulationspumpen ganska mycket, ställ den på 2 x 8 timmar och börja där, då har orenheterna som kloret binder möjlighet att fastna i filtret, du kan även bli hjälpt av en flockande produkt typ Bright & Clear som hjälper till att fösa ihop de micropartiklar som är för små att fastna i filtret, till större enheter som kan filtreras bort. När badet är nytt och man badar jättemycket så måste du även spola av filtret varje vecka för att hålla det rent samt minst en gång i månaden göra en djuprengöring där filtret får ligga i filterrengörings lösning under minst 12 timmar . Man måste givetvis ha 2 set filter för att kunna göra detta, men då ökar man chansen att få bada i ett rent och gnistrande vatten.

Tyvärr så släpper ju filtret tillbaks orenheter under tiden pumparna står stilla när du har ett bad med filter placerade i baddelen så att köra cirkpumpen hjälper definitivt till att hålla orenheterna kvar i filtret.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Anglin

  • Gäst
Anglin
SV: Abisko Spabad ifrån Nordpool (SBI) Frågor och funderingar
« Svar #10 skrivet: september 24, 2017, 12:04:31:31 »
Får man vara nyfiken och fråga vad ni fick betala för ert Abisko. Vi håller på att leta och funderar just på Earl, Denver eller Abisko. Men dessa prisuppgifter.... Ett på hemsidor, ett på mässor och ett annat skyhögt rek.pris.

Utloggad TheSwede

SV: Abisko Spabad ifrån Nordpool (SBI) Frågor och funderingar
« Svar #11 skrivet: september 24, 2017, 23:06:06:06 »
Ta ett denver har tittat på Abisko går inte å gemföra dessa bad. Abisko har silikonade munstycken slangklämorna är rostiga. Känns som nordpool är ett lågpris märke. Samma  garanti.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan