VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Eget poolbygge i Leca - uppdatering  (läst 91652 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henkeblom

SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #20 skrivet: november 28, 2006, 07:21:42:42 »
Hur går det med poolen?

är du klar med budgeten?

//Henrik
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Poolgiganten

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #21 skrivet: november 28, 2006, 11:51:11:11 »
Henkeblom var håller du hus?
Där jag bor har vi fortfarande "sommar" +12 C. Så jag håller på för fullt med att blanda magerbetong och återfylla.
Snyggt bygge i alla fall även om du har långt till våren.
Misströsta inte .....det kommer en vår efter jul <sol>.
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Anläggaren

  • Mäster
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmoe
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Stonelayer
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #22 skrivet: november 28, 2006, 20:55:46:46 »
Gjuten bottenplatta direkt på matjord, undermålig armering, ingen syl, ingen syl armering, en icke fungerande dränering och markisolering, (Syns tydligt på bilderna)… Me all sannolikhet är plattan spräckt, och murningen är fuktskadad, om den ens står kvar. Sälj grävmaskinen innan du har gjort mer skada.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #23 skrivet: november 29, 2006, 09:59:53:53 »
Tack Janne, fick nästan morgonkaffet i vrångstrupen men kom på att det är viktigt att veta vem man lyssnar på.

Håller samtidigt på att dränera om kring huset och förbereda en tillbyggnad så de senaste veckorna har gått åt till att anlägga stenkista för husdränering och ansluta dagvatten på rätt plats. Led-belysningen kom ifrån Italien, men trots att vi bad att få det vi behövde så saknades ändå en del i tätningen och genomföringen... Hämtar poolplåtar från Andreassons plåt i Uppsala efter tips här på forumet, 115 kr/m2 (+moms) är rätt rimligt.

Gällande budgeten så har jag inte räknat ihop ännu, men någon dag när det inte känns som man vill vara ute så...

Jaja, som Ello sa, det blir vår efter jul ;) och den kommande GTn i pooltrappan vid solnedgången känns om än lite avlägsen så ändå greppbar.
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad henkeblom

SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #24 skrivet: november 30, 2006, 06:41:27:27 »
Är det plåtar för vinterförvaring?

7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Utloggad stensättaren

SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #25 skrivet: november 30, 2006, 17:34:57:57 »
Jesössss vilken fin pool du byggt!Lycka till O0

Stone!

Utloggad stensättaren

SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #26 skrivet: november 30, 2006, 20:24:41:41 »
Ja, du verkar ju vara en riktig expert Janne G O0

Stone:0)

Utloggad Anläggaren

  • Mäster
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmoe
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Stonelayer
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #27 skrivet: november 30, 2006, 20:32:22:22 »
Anläggaren, det där anser jag vara ett grovt övertramp från din sida.
HappyDigger förklarar att bottenplattan ligger på pinn-mo och alla som vet vad det är är införstådda med att det är ypperligt att gjuta på, tack vare sin goda dränerande egenskap.
Du skriver vidare att det är undermålig armering, ingen syl (?) och heller ingen sylarmering.
Jag hoppas att du inser att det är ett poolbygge du kritiserar och inte ett husbygge.
Trycket på bottenplattan är synnerligen väl fördelad och armeringen är fullt tillräcklig. Trycket nedåt i ytterkanterna är mkt liten, för att inte säga nästan obefintlig då poolen är fylld.

Men, nu förstår jag, det är en kompis till HappyDigger som jävlas med honom. Ha ha ha   ;D
Att jag inte fattade det tidigare. Men snälla gör det i samband med ett par pilsner hemmavid istället. Inte här.


Sylen är inte enbart till för att kompensera lodtryck utan också det som alla pooler kommer att utsättas för, insides tryck. Pinnmo är säkert kanon bra med det är fortfarande inte klassat som dränerande material och fortfarande alltså matjord, sist jag kolla alltså. Armeringen är INTE godkänd och dräneringen icke fungerande, av de bilder jag sett här på forumet. Men vad vet jag efter byggt 10 tal pooler.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #28 skrivet: november 30, 2006, 21:38:35:35 »
Dräneringen är snart fungerande :-) Var och införskaffade en pump på Jula för att pumpa upp till sandfällan, enligt råd från kommunfolket som var här.

Men jag måste bara svara Anläggaren.

Jag tror att vi har olika syften med våra byggen. För mig är det en resa, en upptäcktsfärd och en glädje i att lära mig nya saker <love>. Det är solklart att det är massor som blir fel eller som inte uppfyller vissa normer men det är MITT bygge och jag har förbaskat kul när jag går där och fnular :D. Likadant med grävmaskinen - stora pojkar stora leksaker - men jag förstår att har man anläggt ett tiotal pooler med bakomliggande erfarenhet så lär man sig ett och annat och har samtidigt lite andra värderingar. Jag gillar att ha kul!!!

Visst kunde jag ha betalat någon som dig för att du skulle göra jobbet åt mig och sitta på trappan och se på men...

Jag tycker personligen att forum som det här är en samlingspunkt för glada amatörer och entusiaster som har ett stort intresse inom ett visst område, i detta fall pooler. Därför tycker jag att tonen som du anför inte är speciellt passande eller uppskattat.

Nu måste jag ner i verkstaden och koppla lite slangar på dräneringspumpen - med glädje!!! 
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #29 skrivet: november 30, 2006, 21:54:32:32 »
Är det plåtar för vinterförvaring?



Jepp, även om det inte är vatten i poolen ännu tänkte jag att det behövs för att hålla skräp ute. 5.700 kr inkl moms för att täcka 4,5 x 8,4 meter tycker jag var rimligt, iallafall jämfört med vad poolfirmorna tar.
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag