CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: MSPA Camaro B-150 - Strömförande!  (läst 10278 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nijo2

MSPA Camaro B-150 - Strömförande!
« skrivet: augusti 26, 2014, 15:24:47:47 »
Hej,

Idag när jag skulle kolla klor/ph med stickorna så började det kittla lite i fingertopparna. Inte mycket men tillräckligt för att det skulle kännas obehagligt.

Stänger av värmaren och det kittlar fortf.
Drar ut sladden och då är det naturligtvis ok.

Hoppas återförsäljaren och generalagenten agerar snabbt. Jag tänker i vart fall inte hoppa ner i den igen oavsett reparation eller inte.

Usch....jag som var på gång med ett "riktigt" spa men nu blir jag tveksam till hela spa grejen :(

Poolgiganten

Utloggad Gordon Liddy

  • I pool- och spabranchen
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tyringe
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool jodå!
    • Visa profil
SV: MSPA Camaro B-150 - Strömförande!
« Svar #1 skrivet: augusti 26, 2014, 17:33:52:52 »
Har du inte jordfelsbrytare till ditt M-Spa? Jag skulle absolut inte koppla in något elektriskt utomhus utan jordfelsbrytare och definitivt inte något med vatten som jag ska krypa ner i.
Sen tycker jag inte att du ska bli tveksam till att köpa ett "riktigt" spa för att du har problem med ditt M-Spa. Det är två helt skilda världar.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: MSPA Camaro B-150 - Strömförande!
« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2014, 18:19:05:05 »
Var det inte de där som de återkallade från Rusta just pga att de kunde bli strömförande?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: MSPA Camaro B-150 - Strömförande!
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2014, 18:29:28:28 »
Kanske, vilken modell har du Nijo?

Så här stod det i tidningarna:
"Rusta återkallar nu 900 utomhuspooler på grund av ett fel i värmeaggregaten.
Närmare 60 av de poolerna har sålts i Birsta.
Det handlar om spa- baden "Tuscany" och "Alpine", där Rusta nu upptäckt ett fel i värmeaggregaten, som produceras av företaget M- Spa. Totalt åtta har reklamerats, men ingen i Birsta. De två modellerna har sålts sedan i våras."
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nijo2

SV: MSPA Camaro B-150 - Strömförande!
« Svar #4 skrivet: augusti 26, 2014, 19:41:07:07 »
Gordon Liddy, Vad får dig att tro att jag inte har jordfelsbrytare?!

Dels sitter det ett monterat på spat och sen har jag jordfelsbrytare på centralen. Men om stötarna är mindre än 0,03A så löser dessa inte ut (så som jag har förstått det) men "kittlingar" känner man långt innan.

Hursomhelst modellen är Camaro B-150 (står även i ämnesraden) och både återförsäljaren och generalagenten har hört av sig redan.
Tydligen var jag inte den första utan det hade hänt på 3 liknande spa tidigare och då har man bytt ut värmaren men jag är inte på några som helst intresserad av att krypa ner i detta spat trots utbytt värmare så det blir en retur.

Ja, jag hoppas att ett "riktigt" spa är mer pålitligt men just nu känns det inte speciellt kul.

Utloggad Erica

SV: MSPA Camaro B-150 - Strömförande!
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2014, 20:57:53:53 »
Om det bara kittlar lite grann så är det inte säkert att en jordfelsbrytare skulle lösa ut. För att lösa ut jordfelsbrytaren krävs ca 30 mA. För att det skall börja kittlas räcker det med ca 3 mA. Man skall ha stor respekt för el, alldeles speciellt i kombination med vatten, men samtidigt inte gripas av panik. Är spat korrekt installerat med jordfelsbrytare och med fungerande skyddsjord och repareras av fackman så skall det inte vara någon som helst risk att bada i det efter reparation. Varför man återkallar alla spabaden av vissa modeller i stället för att bara byta den felaktiga värmaren kan man ju undra. Men det KAN ju vara så att värmaren i fråga är inbyggd på ett sätt som gör den svår att byta ut, något som i så fall är en riktigt rejäl konstruktionsmiss.

Utloggad nijo2

SV: MSPA Camaro B-150 - Strömförande!
« Svar #6 skrivet: augusti 26, 2014, 21:39:21:21 »
Var ute nu för att tömma det på vatten och skulle då även starta bubblorna för att få ut allt vatten men nu slår jordfelsbrytaren ifrån så "felet" har blivit tillräckligt stort för att den skall utlösa.
Hursomhelst så är reparation/utbyte inte intressant för min del. Har man inget förtroende för produkten längre så hjälper inte det.
Om man var gång skall påminnas om vad som hänt när man tar ett bad så är jag rädd för att tjusningen försvinner.

Utloggad Erica

SV: MSPA Camaro B-150 - Strömförande!
« Svar #7 skrivet: augusti 26, 2014, 22:33:08:08 »
Problemet som du kan få är att någon automatisk returrätt vid fel inte finns i lagstiftningen. Så generös är inte konsumentköplagen. Leverantören har alltid rätt att reparera produkten alt. byta ut den enligt deras eget beslut. Det kan ju tänkas att de ändå går med på en retur, men de är inte tvingade att göra det. Risken finns att du då måste låta dem reparera ditt spa och sedan om du inte vill ha det så får du då försöka att sälja det på begagnatmarknaden, blocket eller liknande.

Utloggad nijo2

SV: MSPA Camaro B-150 - Strömförande!
« Svar #8 skrivet: augusti 27, 2014, 09:53:38:38 »
Nope, det är jag medveten om men i det här fallet så är det löst.
Generalagenten tar tillbaka produkten. Återlämnas imorgon.

Utloggad kalle lkpg

SV: MSPA Camaro B-150 - Strömförande!
« Svar #9 skrivet: augusti 29, 2014, 07:01:43:43 »
Fick byta elpatron 2 gånger på mitt. Det verkar vara lite kvalitetsbrister på den. Synd för det är annars en väldigt smidig o prisvärd pryl tycker jag.

/Kalle
Arctic Spa Frontier

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag