CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp med poolbygge  (läst 3379 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hjälp med poolbygge
« Svar #10 skrivet: april 29, 2018, 14:21:06:06 »
Hade jag sett vår LED-lampa i verkligheten före köp så hade jag aldrig köpt den. Vitt ljus är bara nästan ok och alla färger är vedervärdiga. Hur ljuset ser ut i butiken har ingenting att göra med hur det ser ut i poolen. Väggarnas färg har i vårt fall stor inverkan på ljuset. Det vita blir alldeles för kallt. Troligen är de flesta LED-lampor som säljs idag bättre. Lampan köptes i september 2016 då halogenlampan gått sönder och det var väldigt bråttom för man vill inte bada i mörker. Den senaste 300W halogenlampan vi hade höll bara drygt ett år. Ljuset från halogenlampa passar bra i pool.

Allt är ju en smaksak men jag menar bestämt att ljus är en hög trivselfaktor och dimmat reglerbart finns inget snyggare!  O0 ....oavsett om man gillar färg eller vitt....  ;D

//"Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad Ior_Koppen

SV: Hjälp med poolbygge
« Svar #11 skrivet: april 29, 2018, 16:14:26:26 »
Ja, det känns som att ljuset borde vara en viktig del. Lutar skarpt åt rgb nu trots att det tär på ekonomin en hel del. Om inte annat så för att man verkar kunna höja och sänka ljuset förutom att ändra färg. Jag är inte helt säker på vad exakt som ingår i rgb paketet.

Vi kommer ganska säkert att köpa en tjällden pool. Så har någon deras rgb, eller teknikrum ovan mark får ni gärna säga hur det är.

Planen nu är att ha teknikrum ovan mark. Dels för elen men även för att spara in byggtid och att det skall vara enkelt att hantera pump o filter osv.
Men jag har fortfarande problem med att det kan frysa i inlopp och breddavlopp. Även om man pluggar så är det ju vatten kvar.
Tittar ni på bilden så ser ni ju att det blir vatten kvar om man inte gör en avtömningsventil vid lägsta punkten?
Vatten kvar i en del av breddavloppet borde ju betyda att det fryser sönder.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp med poolbygge
« Svar #12 skrivet: maj 01, 2018, 17:18:11:11 »
När jag stänger på hösten så stänger jag av cirkulationspumpen först. Sedan beroende på hur mycket cyanursyra jag har i vattnet så tömmer jag lite eller mycket. Men alltid minst till under inloppen. När det är klart startar jag pumpen igen. Då tömmer den slangen från bräddavloppet in till pumpen. Första året jag hade pool gjorde jag inte så och kunde inte starta cirkulationen när jag ville då det var is i den slangen. Med min nya rutin så har jag aldrig haft några problem att köra igång när jag vill. I bräddavloppet sätter jag en flaska lika som här.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10463.msg78471#msg78471
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Ior_Koppen

SV: Hjälp med poolbygge
« Svar #13 skrivet: maj 02, 2018, 22:29:33:33 »
Tack Erik !

Exakt så skall jag göra med.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag