VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fundering kring tillräcklig armering Tjälldéns 4x8  (läst 1146 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Angelinabm

Fundering kring tillräcklig armering Tjälldéns 4x8
« skrivet: augusti 10, 2019, 17:41:39:39 »
Hej!

Jag har köpt pool-grunden via Tjälldén där det var tänkt att alla sidor skulle återfyllas och nu är plattan gjuten och b-järnen placerade utefter deras ritning, 1000mm c/c på denna kortsidan förutom närmast hörnen där det är armerat 500mm c/c.
Efter att vi insåg att det var lättgrävt och inget berg på ena kortsidan så beslutade vi att ha teknikrummet där. Teknikrummet kommer vi mura upp själva. Nu slog det mig att vi kanske borde haft tätare armerat på denna kortsidan då den inte blir återfylld iom teknikrummet.
Tror ni vi måste stötta denna kortsidan mer med någon lösning från teknikrummet eller kommer det att hålla?
Bifogar en bild och den lilla plattan är alltså teknikrummet. Detta rum blir 2,40x2,40 och hamnar inte centrerat mot poolens kortsida utan ligger närmare långsidan höger i bild.

Poolgiganten

Utloggad largab

SV: Fundering kring tillräcklig armering Tjälldéns 4x8
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2019, 07:29:34:34 »
Hej, välkommen till forumet!
Om gaveltrappan placeras på den kortsidan (ser skönt ut i solen där) så behövs absolut ingen mer förstärkning.
Annars så fungerar ju murväggen i poolrummet som ett stöd på mitten. Fri längd på utsatt poolvägg blir ju relativt kort så jag tror det håller ändå.
Men maila tjällden med en enkel skiss så vet dom vad som behövs.
Mvh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan