VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ännu en entusiast.Bilder och poolbyggarromantik. Finns det aldrig problem? Jodå!  (läst 40817 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zooo

Ja, då har man tagit f-n i båten och lär väl få ro han iland...
Köpte en ovanmarkare 4,60 x 1,32 från Poolproffsen. Verkar okay.
Första frågan som kommer upp är frågan om bottenisolering: Är det en god investering? Eller onödig? Vilken isolering ska man i så fall använda? Bor i Kungsör i Västmanland.
Tacksam för svar och ev. förslag.
« Senast ändrad: augusti 10, 2007, 22:52:28:28 av zooo »
Cranpool rund 4,60 x 1,32 djup
Pahlén Maxitemp 51

Poolgiganten

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Ännu en entusiast...
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2007, 17:34:51:51 »
Välkommen till oss övriga poolbyggare.
Isolera botten! O0
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad zooo

SV: Ännu en entusiast...
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2007, 19:29:17:17 »
Två timmar senare har jag nu läst igenom alla inlägg om ovanmarkspooler. Jag konstaterar, precis som andra, att 90 % verkar ha isolerat botten. Sedan var det någon som sa att det är som att ha en öppen termos...om man inte stänger igen uppåt så försvinner värmen i alla fall...
Sånt där soltäcke med luftbubblor finns, men frågan är ju hur mycket det isolerar? Nåja jag börjar i alla fall med att ta bort gräset och jämna ut marken. Sen får vi se, men det lutar åt någon form av tunn "isolering", typ "konstgräs" eller nåt. Styrofoam under en ovanjordspool verkar vara "overkill". Eller har jag helt fel?
Cranpool rund 4,60 x 1,32 djup
Pahlén Maxitemp 51

Utloggad Fia

SV: Ännu en entusiast...
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2007, 20:37:50:50 »
Helt ovanför behövs nog inte ex styrfoam isolering men titta på bottenmattorna som poolföretagen säljer. De ser ut som liggunderlag. De isolerar o ger en mjuk botten att gå på. Ett tips är att först lägga fiberduk - dränerings material - fiberduk - paddat stenmjöl o avsluta med bottenmatta o liner. Ska den vara något nedsänkt, trädäck?
Ett skydd ovanpå är nästan ett måste, bevara värmen, hindra ex. löv o skräp att falla i poolen, avdunstning etc..
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad utopiazz

SV: Ännu en entusiast...
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2007, 23:06:37:37 »
Ett skydd ovanpå är nästan ett måste, bevara värmen, hindra ex. löv o skräp att falla i poolen, avdunstning etc..

Bara "nästan ett måste" ? Poolskydd över poolen när den inte står under uppsikt alternativt staket med låst grind.

/Johan

Utloggad Fia

SV: Ännu en entusiast...
« Svar #5 skrivet: juli 06, 2007, 23:21:09:09 »
Jag vet ju inte än hur han ska ha poolen, i backen eller ovanpå. Har inte fått svar på det än. Tänkte bara på de anledningarna jag tog upp. 1,32 är ju inte lätt att klättra på för små barn om den ska stå direkt på backen.
Man kan ju ha otäckt pool med staket o grind, vilket jag defenitivt inte rekommenderar, förlorar för mycket värme! Säkerhetsaspekten var tänkt att komma sen. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad utopiazz

SV: Ännu en entusiast...
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2007, 00:43:07:07 »
Jag vet ju inte än hur han ska ha poolen, i backen eller ovanpå. Har inte fått svar på det än. Tänkte bara på de anledningarna jag tog upp. 1,32 är ju inte lätt att klättra på för små barn om den ska stå direkt på backen.
Man kan ju ha otäckt pool med staket o grind, vilket jag defenitivt inte rekommenderar, förlorar för mycket värme! Säkerhetsaspekten var tänkt att komma sen. :)

Jo jag förstod det men det verkar som det slarvas med säkerheten på många håll så jag tyckte att det var relevant att få med den biten också

/Johan

Utloggad zooo

SV: Ännu en entusiast...
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2007, 10:38:02:02 »
Hej ! Och TACK för kommentarer!
Poolen ska vara inbyggd i ett trädäck, täckning upptill; absolut!
Det Fia säger om att lägga dräneringsmaterial var intressant. Du menar alltså att jag ska bygga upp marken något? Poolen ska inte grävas ner alls. Jag kommer endast att ta bort gräs och jämna av marken som annars sluttar lite bort från huset (10 cm på 4 meter). Fiberduk, paddat stenmjöl, "bottenmatta" i form av "låtsasgräsmatta från Bauhaus" och sedan liner var det som jag hade tänkt. Men kanske Du har goda argument för dräneringsmaterialet?  ???

Cranpool rund 4,60 x 1,32 djup
Pahlén Maxitemp 51

Utloggad zooo

SV: Ännu en entusiast...
« Svar #8 skrivet: juli 07, 2007, 10:44:15:15 »
Ytterligare en fråga: Hur mycket stenmjöl ska man köpa till en pool som är 4,60 i diameter? Hur tjockt lager?
Cranpool rund 4,60 x 1,32 djup
Pahlén Maxitemp 51

Utloggad Fia

SV: Ännu en entusiast...
« Svar #9 skrivet: juli 07, 2007, 20:36:58:58 »
Att lägga litet lager av dränerande material är nog inte dumt, då rinner ju regnvattnet undan fortare. Nu ska du ju däcka in den så däcket skyddar ju mycket.
Bekanta till mig har gjort som du tänker göra o det har fungerat bra!
Har för mig att de lade 5 cm tjockt lager stenmjöl.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan