VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorautomatik eller Saltklorinator  (läst 8717 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad daniels

Klorautomatik eller Saltklorinator
« skrivet: juni 15, 2019, 21:42:00:00 »
Hej!

Vi har snart byggt färdigt vår pool, en 8x4 m gaveltrapp från tjälldén. Vi har kommit fram till att vi vill ha någon form av automatik för klorhanteringen.
Vi har plastdetaljer i poolen, så både saltklorinator och klorautomatik är gångbart. Vi har egen brunn med hög alkanitet 210 mg/l, ph 7,6 och väldigt hårt vatten 15dH.

Baserat på detta, är något av valen (saltklorinator/klorauto) att föredra? Har försökt hitta någon info som pekar åt ena eller andra håller men famlar lite i blindo..
8x4x1,5 m gaveltrapp från Tjälldén
G&J - Nova Comfort - Klarglas - Antricit grå
G&J - V20
Minimaster - Klor och Syra
BADU Prime eco VS
Maytronics Dolphin Supreme M400
Exact idip Micro 20

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2019, 23:09:43:43 »
Vi har självs klor- och pH-automatik och är mycket nöjda med hur det fungerar. Det har rullat på, år efter år utan några större problem (vi har inomhuspool och alltså inga säsongsstängningar).

Ert pH är inget problem, men pH blir trögreglerat med så hög alkalinitet. Men den höga kalkhalten kan vålla problem med kalktvålbildning, något som jag misstänker blir värre om du blandar salt i vattnet. Sedan vet jag inte ur själva elektrolyscellen klarar så hårt vatten om du skulle välja en klorinator. Får du avlagringar på den kan det nog bli problem.

Utloggad daniels

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2019, 08:38:17:17 »
Det var lite som jag själv misstänkt lite, att vår hårda vatten ev kan ställa till det för elektrolyscellen...
Lutar mot en klorautomatik, dvs Pahléns minimaster.
8x4x1,5 m gaveltrapp från Tjälldén
G&J - Nova Comfort - Klarglas - Antricit grå
G&J - V20
Minimaster - Klor och Syra
BADU Prime eco VS
Maytronics Dolphin Supreme M400
Exact idip Micro 20

Utloggad andhreas

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2019, 15:15:21:21 »
Är det detta som är kalktvålbildning? Såhär ser min elektrolyscell ut efter ca 5 dagar...


Vi har mycket kalk i vattnet i Kristianstad.
Jag kan inte minnas att det var såhär illa i början när vi började använda salklorinatorn dock.. vi köpte den begagnad så kan det bara vara att elektrolyscellen är förbrukad och behöver bytas?
« Senast ändrad: juni 17, 2019, 15:23:56:56 av andhreas »

Utloggad MJ9

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gotland/Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2019, 21:37:48:48 »
Vi har också hårt vatten, använder saltklorinator och det fungerar perfekt. Vattnet är alltid kristallklart och har aldrig haft problem med vattnet eller saltklorinatorn och elektrolyscellen.

Utloggad Budde

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2019, 23:54:14:14 »
Glöm båda
Körde salt tidigare men bytat till magmapool nu helt underbart vatten och kristallklart

Utloggad TommyC

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #6 skrivet: augusti 12, 2019, 11:09:27:27 »
Varför göra något enkelt när man kan krångla till det och betala 20k för något som troligen kommer att krångla inom 10 år.
Veckoklorpuckar fungerar väldigt bra och har en felfrekvens på exakt NOLL. Varför inte prova puckar en säsong. Kanske visar det sig att det är ett överkomligt jobb att komma ihåg att lägga i en puck en gång i veckan.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #7 skrivet: augusti 12, 2019, 22:20:11:11 »
Håller med både Erica och Tommy.
Det finns inga superprodukter eller metoder som är perfekt. Alla har fördelar eller nackdelar. Jag tror de som säljer pool och utrustning behöver bli bättre på att förklara alla metoder och produkters fördelar och nackdelar. Vidare kemikaliernas verkan och samverkan med andra. Själv har jag inte bestämt vad som är bäst. Jag har material och kunskap för en eller två böcker på området. När erfarenheten av klor och sandfilter är över 100 år borde det inte finnas frågetecken? Det är lätt att misslyckas med klor. Då söker man andra kemikalier eller metoder. Det dyker alltid upp något nytt. Jag som kemist blev lurad de första åren. De som inte är kemister hur klarar dessa denna Djungel?
Råd och riktlinjer behövs ändras utifrån Sveriges riktlinjer och kemikalier som används.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #8 skrivet: augusti 13, 2019, 16:54:39:39 »
Hej Andreas!
Förtvålning kan ske oavsett vilket salt som används. Eller om vattnet är kalkrikt dvs. hög hårdhet.
Det som krävs för detta är; positiva joner som tex.natrium eller kalcium.
Vidare fett, olja eller hudrester. Högt pH måste också till. Vid den ena elektroden bildas klor och vid den andra hydroxidjoner som ger högt pH vid denna elektrod. Det är där förtvålningen bildas. Prova gärna att sänka vattnets pH för att hjälpa klorinatorn och låt badgästerna duscha innan bad för att bli av med oljor, fett och annat. Ett badhus brukar ha normen att byta elektroder varje år. Sista badhuset jag pratade med hade haft sina i 7 år. Hör gärna av dig om det blir någon skillnad.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2019, 16:38:58:58 »
Hej Daniels!
I ditt fall skulle jag välja Ericas lösning. Hög alkalinitet ger större mängd syra som behövs tillsättas. Elektrolys/saltklorinator höjer pH. Vilket betyder att ännu mer syra måste tillsättas för dig. Fördelen med elektrolys är att poolens kemikalier är nästan konstant hela tiden. Vilket gör mätvärden mer lättolkade. Vidare behöver du inte tillsätta klor. Det finns ju i saltet och återanvänds hela tiden. Det bildas och förbrukas.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan