VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rasar poolen om jag tömmer den?  (läst 7141 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool anno 68

Rasar poolen om jag tömmer den?
« skrivet: december 11, 2006, 22:52:33:33 »
Hej,
Vi har just köpt ett hus från 1968 med en inomhuspool i källaren på 5x4 meter. Tömde den för en vecka sedan för att rengöra den och hitta en bättre uppvärmningsform. De förra ägarna värmde den med el - vilket resulterade i en elförbrukning på 35.000 kWh/år!

Nu har två olika personer i vår bekantskapskrets varnat oss för att poolen kan rasa in eller i alla fall ta skada av att den står utan vatten, då trycket från den omgivande marken måste kompenseras av vattentrycket i poolen. Är detta sant???

Skulle samtidigt vilja få tips om bästa uppvärmningsform. Huset har fjärrvärme för övrig uppvärmning. Har någon provat en luft-vattenpump?

/Jessica

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Rasar poolen om jag tömmer den?
« Svar #1 skrivet: december 11, 2006, 23:11:56:56 »
Hej Pool anno 68 och välkommen. :)

Inte kommer väggarna att rasa för er. Den har varit i backen så många år så att all fyllnadsmassa runt har satt sig, så det är ingen fara. Är den murad?

Här är en länk till en renovering av en innomhuspool
http://www.poolforum.se/index.php?ind=gallery&op=section_view&idev=8

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Pool anno 68

SV: Rasar poolen om jag tömmer den?
« Svar #2 skrivet: december 12, 2006, 00:04:11:11 »
Hej Fia,

Tack för ditt snabba svar! Det var ju skönt att höra att poolen står kvar även i morgon!

Ja, den är murad med målade väggar och kaklad botten. Taket och väggarna över vattennivån är täckta med vertikala brädor, satta med en luftspalt mellan, vilka faktiskt har hållit sig riktigt bra. Man har dock inte använt rostfria spikar! Vi funderar på att behålla brädorna, men att placera en enkel brädrad framför spikarna, som sitter i tre horisontella rader mellan vattennivå och taket. Denna brädrad skulle dels dölja missfärgningen från de rostiga spikarna, dels fungera som ramp att fästa en ljusslinga bakom, vilken kunde lys upp väggen både över och under brädraden. Väggarna under vattennivån vill vi måla om i en trevligare färg än den alltför aquablågröna färgen som finns idag. Har du förslag på en blå färg som är lugnare och kanske mörkare än den vanliga poolblåa färgen?

Min man leker dessutom med tanken att isolera hela poolen invändigt och att minska djupet, som idag är 1,70 m från vattenytan till botten. Ger ju lite onödigt mycket vatten att värma. Då skulle vi dessutom få en sarg att vila ett pooltäcke på. Tre av poolens sidor vänder nämligen mot väggar som man inte kan gå runt. Är detta en tokig idé? Vi vet ju inte alls hur väl poolen är isolerad, då den byggdes 1968. Kan man mäta det på något sätt?

Mvh,
Jessica

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Rasar poolen om jag tömmer den?
« Svar #3 skrivet: december 12, 2006, 08:04:31:31 »
Om ni ändå ska renovera den så är det ingen dum idé att isolera.
Då skall ni ha en särskild sorts hård isolering i alla fall i botten.
Sen kan ni köpa en liner (finns många fabrikat) och en monteringslist.
Montera linern och ni har en ny pool!
Sen kan man ju fundera på om det är det vettigaste alternativet?
Det kostar ju ett antal tusenlappar som man kanske skall lägga på en värmepump eller en värmeväxlare istället?
Du frågar om någon har använt en luft/vatten värmepump. Till er lilla pool räcker det med solfångare kompletterat med en liten värmepump för att klara uppvärmningen .
De flesta här på forumet har nog en sådan så läs lite på forumet så hittar du många goda råd och tips.
Ello :)
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Fia

SV: Rasar poolen om jag tömmer den?
« Svar #4 skrivet: december 12, 2006, 22:21:50:50 »
Ska ni renovera så skulle jag absolut rekommendera att höja botten till mellan 1,35 - 1,40.
Det djupet räcker bra att både simma i och "leka" i. 
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rasar poolen om jag tömmer den?
« Svar #5 skrivet: december 14, 2006, 15:35:21:21 »
Håller med Fia om pooldjupet, att trampa vatten hela tiden blir nog jobbigt! (om man inte är väldigt lång...)

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Steffe

SV: Rasar poolen om jag tömmer den?
« Svar #6 skrivet: december 14, 2006, 16:01:30:30 »
Som jag ser det har du 2 st. alternativ. Antingen använda dig av en värmeväxlare för att dra nytt av fjärrvärmen eller så kan du använda dig av en s.k. splittad poolvärmepump istället för en vanlig traditionell poolvärmepump. Detta då den vanliga poolvärmepumpen stänger av sig vid +5°C medans den splittade fungerar ända ner till -10-20°C. Jag antar att ni vill bada året runt då det är en inomhus pool.  :)

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Rasar poolen om jag tömmer den?
« Svar #7 skrivet: december 14, 2006, 17:53:03:03 »
Jag ser också två alternativ eftersom ni vill värma poolen även vintertid (förmodar jag), dock tror kag inte på L/V-VP, då återstår  berg/mark-VP alternativt fjärrvärme.
L/V-VP har dålig cop vid minusgrader, och med tanke på investeringen i en berg/mark-VP så återstår nog fjärrvärme! Vilket också torde vara det enklaste, effektivaste, bekvämaste, tystaste alternativet.

Skulle ni däremot överväga VP till hela huset + VV kan en berg/mark-VP kanske motivera sig, beroende på fjärrvärmeavtal, hur radiatorerna ser ut (Läs storkek), totalförbrukning osv! (men det är nog fortfarande tveksamt....)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan