VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hilles PP-poolbygge  (läst 21282 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hille

Hilles PP-poolbygge
« skrivet: juli 06, 2007, 20:46:16:16 »
Välkomna att följa mitt drömprojekt som nu äntligen ska bli verklighet!   >rulla<

Efter många års förhandlande och lobbyarbete med min käre sambo, så tog vi beslut i våras; "Vi ska bygga pool!"
Sen gick det väldigt snabbt att bestämma sig för och beställa själva poolen. En hel "balja" känndes väldigt rätt, p.g.a av den smidiga installationen, stabilitet, beständighet i förhållande till priset.
Valet föll till slut på en 7x3,5 m PolyPropylen-pool ifrån Livingquality i Höllviken. Vi valde denna för utseendet (min profilbild visar den modell vi ska ha), materialet, leveranstiden. Vi beställde även ett pooltak från samma firma och på detta paket fick i ett "bra" pris jämfört med vad andra firmor kunde erbjuda. Men visst blir det läskigt mycket pengar i alla fall.....

Jag återkommer snart med lite bilder och rapporter ifrån vårt bygge.

Hille


Poolgiganten

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Hilles PP-poolbygge
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2007, 20:51:22:22 »
Lycka till med Erat bygge. Återkom med mycket bilder på Erat bygge.  <sol>
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Fia

SV: Hilles PP-poolbygge
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2007, 20:53:11:11 »
Är väldigt nyfiken, poolen ser snygg ut, helt i min smak. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Hille

SV: Hilles PP-poolbygge
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2007, 22:17:04:04 »
Det började så bra.....
Grävaren skulle komma på Måndagen och poolen på Torsdagen, sen skulle vi återfylla o vara redo för bad till helgen. Trodde jag..

Jodå grävaren kom och gjorde en jättefin grop förra måndagen. När han hade grävt ungefär halva gropen, ringde poolfirman och berättade att poolleveransen tyvärr skulle bli försenad en vecka p.g.a ......ÖVERSVÄMMNING  på fabriken i Tjeckien. Det var tydligen ett fruktansvärt regnområde över Europa. Oj vad man blev besviken, men tänkte i alla fall; "Stackars dom. Här skiner ju solen i alla fall, och vi har en kanonfin grop."



Men det var förra måndagen det.

Såhär ser det ut i gropen efter gårdagens skyfall.



O poolen då? Jodå den kom igår och får nu snällt stå och vänta tills det har torkat upp och vi har fixat iordning gropen. :'( :'(

Hille


« Senast ändrad: juli 06, 2007, 22:40:44:44 av Hille »

Utloggad Fia

SV: Hilles PP-poolbygge
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2007, 23:03:23:23 »
Hoppas det torkar upp fort så ni får poolen i backen!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Anneli

  • Vattenälskare!
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Hilles PP-poolbygge
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2007, 09:49:50:50 »
Hej!
Vad kul att ni också hittat pp-poolen! Vi är också inne på att köpa en sådan, med samma mått samt pooltak som ni köpt. Vill ha fortlöpande info om allt!!! <antman>
Maken vill renovera färdigt matrummet först men det kanske kan bli till sensommaren eller i värsta fall får jag vänta till nästa vår?
3,5x8x1,5m pool i svetsad PP-plast från LivingQuality.

Utloggad Hille

SV: Hilles PP-poolbygge
« Svar #6 skrivet: juli 12, 2007, 00:03:18:18 »
En liten lucka i regnovädret igår gjorde att vi kunde göra ett ordentligt ryck. Snälla släktingar och grannar var på plats. Först så grävdes det.. Efter skyfallen så låg det ordentligt med rasmassor i gropen. Vi samlade ihop alla hinkar o dyl. som "grävarna" skyfflade ner massorna i och hivade upp över kanten. Däruppe byggde vi upp en spännande jordhög av massorna som ungarna rullade sig i.... ::)
Efter att ha rakat av och kontrollerat att marken var OK, så lade vi ut 100 mm cellplastskivor där poolen skulle stå.




Sex man på tre bärremmar bar poolen ifrån sin tillfälliga viloplats på gräsmattan fram till gropens kortända. Vi lade en kraftig "bjälke" längs med kortsidan för att skona gropkanten. Sen lyftes den med hjälp av remmar, ungefär en tredjedel ut över gropen. Fyra man hoppade ner i gropen och bar upp kortsidan på baljan. Dessa fyra backade sedan medan de som stod uppe vid remmarna bar poolen vidare på plats i gropen. När man kom till gropens ände, sattes så baljan försiktigt på plats. Det gick fantastiskt bra och knappt ett gruskort rasade ner ifrån den belastade och uppblötta gropkanten. Vilken prestation!! <antman>



Sedan sattes 100mm cellplastskivor fast runtom poolen. Förstärkningarna i poolen utgjorde ganska perfekta fack att stoppa frigolitskivorna i. Det sista som gjordes var att det sprutades fogskum för att täta emellan frigolitskivorna.
Sedan var alla ganska trötta och hungriga.....
Men oj så nöjd och lättad man kände sig att den äntligen var på plats  <sol>



Imorgon kommer betongkross, så snart kan vi börja återfylla. Vi ska bara installera skimmer, lampa och inblåsen först.

Fortsättning följer snart


Hille


Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Hilles PP-poolbygge
« Svar #7 skrivet: juli 12, 2007, 00:45:39:39 »
Det ser bra ut. De är gott att ha grannar som är villiga att hjälpa till.  ::)
Du skrev inget och att ni har lagt dränering under poolen men jag såg ett rör som verkar vara tänkt till det. Sätt ner en pump där så fort som möjligt för det kan börja regna igen. :'(

Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Livsnjutaren

SV: Hilles PP-poolbygge
« Svar #8 skrivet: juli 18, 2007, 16:57:16:16 »
Hejsan
Ser bra ut, jag är nyfiken på om ni isolerar botten ochså?

Eva

  • Gäst
Eva
SV: Hilles PP-poolbygge
« Svar #9 skrivet: juli 18, 2007, 18:17:53:53 »


Den som väntar på något gott väntar inte förgäves! Vi fixade pool denna sommar och vad vi njuter. Efter ett bad idag på cirka 1,5 timme satt vi och tittade ut över poolen med var sitt glas vitt, kallt vin och kände oss jättelyckliga. Vi simmar, spelar volleyboll och jag som älskar vattenjympa har tillfälle att göra mitt program varje dag(hela sommaren, i regn och sol). Ser fram emot era bilder när poolen är färdig!!

Eva <antman>



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan