VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolbygge i leca, lite frågor och lite bilder  (läst 38869 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #20 skrivet: mars 23, 2008, 07:20:41:41 »
Sakta men säkert (med betoning på sakta) går det framåt. Vi mäter ter timmar och murar två. Två hörn uppe efter långfredagen (bilden). Ytterligare två hörn uppe efter påskafton men det här vi ingen bild på eftersom det var kolmörkt när vi slutade. Nu ska jag ut och förbereda med att kapa 45-graders vinklar i några block till dom brutna hörnen. Det är -8 ute så vi får se om det går att mura i dag...

Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #21 skrivet: mars 25, 2008, 06:27:33:33 »
Jisses vilken tid det tar! Efter tre dagar ser det ut som på bilden. Fjärde dagen blev mest till att städa upp och äta påskmat. Det känns i ryggen... Två skift till så är vi uppe på rätt höjd. Sen ska det putsas  O0

Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Pea

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #22 skrivet: mars 26, 2008, 19:59:34:34 »
blir nog jättebra, men vad är det för mått på den? ser väldigt liten ut.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #23 skrivet: mars 27, 2008, 22:08:55:55 »
Jepp, det är inte mycket att spela på. 5*knappt 4...
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #24 skrivet: mars 31, 2008, 18:15:32:32 »
Ääääntligen är stommen uppe. Hade lite beslutsångest över djup, höjd mot altan, markhöjd o.s.v. Plattan kom helt enkelt lite för djupt. Jag ville ha ca 1.40 i baddjup men då kommer jag lite för lågt i förhållande till altanen. Nu blir det en lite kompromiss - ca 1,45 i baddjup och ett litet steg ner från altanen till markplan. Det är ju i alla fall "fel åt rätt håll".


Bräddavlopp och lampa



Inloppen på andra sidan
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #25 skrivet: april 07, 2008, 18:03:31:31 »
Sakta men säkert går det framåt. Gräva i sprängsten är inte kul men nu är slang till el och vatten lagda. Hoppas kunna återfylla till helgen.


Slang till el och vatten dragna från förrådet.


Lokala bygghandlarn hade fyra paket isodrän som hade blivit över = bra pris  O0
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #26 skrivet: april 19, 2008, 09:16:02:02 »
Borde lägga in ett inlägg i min egen "misstagtråd" - undvik pem-slang... Fy f-n vilken slang att jobba med. Stenhård och oböjlig, inte kul...


Hur som helst så är den biten klar och återfyllning har pågått en tid. Jag är så fruktansvärt trött på att ösa massor fram och tillbaka så jag spyr (ordagrant). Efter förra lördagens arbete i konstant regn så avslutade jag med en rejäl omgång maginfluensa. Inte kul...

Nu är det i alla fall återfyllt så när som mot grannens röd-gula plank. Det ska nämligen rivas och ersättas med en mur i samma höjd som det gula.


I bakgrunden syns även lite av grannens pooltak.


Uppfyllt mot uterummet. Stenmjöl och marksten kvar.

Eftersom jag har backventil direkt efter skimmern så gjorde jag ett litet schakt runt i fall det blir problem så jag slipper gräva upp hela tomten igen...




« Senast ändrad: april 19, 2008, 09:30:39:39 av Drogen »
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #27 skrivet: juni 07, 2008, 11:03:47:47 »
Jobbet fortgår. På sluttampen har det blivit lite jobbat med poolen också, men mest är det arbete med marken runt poolen. Jag hade tänkt sluta med långsidan på poolen ca 1m över mark eftersom poolen ligger i sluttning men eftersom jag hade lite leca över och gott om fyll så murade jag en stödmur 2,5m nedanför långsidan på poolen i samma höjd. Där tänkte jag gömma fyllet och sedan lägga plattor även där så får jag lite utrymme på tre av fyra sidor i stället för bara två.


Stödmuren och poolstommen. Här syns också muren mot grannen som också ska putsas så småningom.


Väggmatta och markfilt monterad.


Duken monterad - dags att fylla!


Klart! Eller...?


Då var det uppfyllt. Nu är det bara två billass med makadam/stenmjöl och 12 ton plattor som ska in...
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Pea

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #28 skrivet: juni 16, 2008, 13:05:56:56 »
fräck mur mot grannen, blir nog snygg när den är putsad och målad  :) men vad jag kan se så har du bara isodrän mot pool lecan på utsidan, har du ingen platon eller annat fuktskydd som skyddar lecan mot frostsprängning?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Fia

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #29 skrivet: juni 16, 2008, 18:10:41:41 »
Ser ut att bli kanonfint!! <sol>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag