VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp med pump och beläggningar  (läst 1782 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amanda.r

Hjälp med pump och beläggningar
« skrivet: juni 29, 2018, 09:51:52:52 »
Hej.

Vi har köpt ett hus med pool. Vi har inga bruksanvisningar till maskinerna och  googlandet ger bara polska resultat.. hoppas ni kan hjälpa..

Vi har inte gjort  något  alls med pumpen. Den startar och stängs automatiskt (säljaren har haft det så). Men vi har nu fått beläggningar på poolsidor och botten. De är grön/gul/bruna och  går inte att skrubba bort.

Ph-värdet var för högt vilket vi åtgärdat nu. Vi  lägger veckoklor i skimmern.
Igår hällde vi i medel mot alger men utan resultat.
Jag bifogar bilder på pumpen. Kanske ni vet om vi bör görna nåt med den? Byter man filter? Googlat fram backspolning av filter, vad är det?

Hoppas  ni kan hjälpa.

 

Poolgiganten

Utloggad Amanda.r

SV: Hjälp med pump och beläggningar
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2018, 10:07:31:31 »
En bild till...

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp med pump och beläggningar
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2018, 10:30:05:05 »
Syns inte vad det står för lägena på centralventilen. Ta en till bild, lite närmare eller krymp inte så mycket så att det går att läsa vad det står.

Vad har ni för värden i poolen? Hur mäter ni?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Amanda.r

SV: Hjälp med pump och beläggningar
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2018, 10:59:01:01 »
Okej ska testa  bifoga en ny bild. Pappret är liiite slitet så är svårt att se.
Vi mäter med tabletter i en behållare (min man gör det) ph värdet har  varit för högt, vi la i ph säknande medel igår men inte mätt idag.
Tar bild på den med. Vad är det vi mäter till höger? CI DPD?

(Tryck på bilderna för att få upp hela bilden)

Utloggad 62ragtop

SV: Hjälp med pump och beläggningar
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2018, 12:17:36:36 »
Vänta lite... vill inte vara märkvärdig på något sätt... absolut inte... är själv nybörjare med pool.

Bilden som du visar är inte pumpen, det är sandfiltret. Pumpen är den "pryl" som står bredvid ditt sandfilter (i bilden). I min värld så är ett sandfilter en tämligen generisk produkt och ditt filter ser inte speciellt annorlunda ut än "mitt". Ett "klot" fyllt med sand, ihopkopplat med din pump och din pool (och eventuell annan utrustning beroende på).

Du har ett vred upptill. Centralventilen som Erik N säger. Vredet har olika positioner beroende på vad man vill att filtret skall göra, beroende på hur man vill att vattnet ska passera filtret. Ofta så är det 6st positioner, och så verkar det även vara på ditt filter.

Winter - för vinterstängning, om man sänker vattenivån (själv så använder jag aldrig detta läge...)
Closed - stängt liksom
Filter - normala driftläget, då filtreras vattnet genom sanden.
Recirculate - vattnet passerar direkt till pool.
Backwash - Backspolning. Rengörning av filtersanden. Bör göras med jämna mellanrum, eller vid behov (trycket i filtret kan öka, ofta så är filtret utrustat med en tryckmätare, då kan man behöva köra en backspolning).
Rinse - skölj. Gör så att sanden lägger sig till rätta i filtret.

Nu verkar dina "etiketter" vara lite slitna men ovan är de positioner som finns. Spontant skulle jag säga att de lägen man oftast jobbar med är - Filter, backwash och rinse. Somliga kanske kör recirculate, själv gör jag inte det.

Jag kör min pump 24/7, mitt filter står alltid i filter-läget. Förutom när jag backspolar och sköljer. Stäng av pumpen, om/när du ändrar på läget på ditt filter.

Att pumpen startar och stängs automatiskt. Tja, hur ser hela er anläggning ut? Hur ser el-installationen ut? är det något som går på någon timer? Ofta så brukar man säga att man vill cirkulera poolens vattenvolym under X tid, vilket gör att somliga kör pumpen på någon form av intervall. Andra, som jag själv, kör pumpen hela tiden.

Istället för att fastna för mycket i polska språket så tror jag att du i princip kan googla fram vilken pool-installation som helst, en översikt över hur poolen hänger ihop med pump, sandfilter, eventuellt värmepump, så kommer du nog lista ut hur er anläggning fungerar, eller är tänkt att fungera. Tror nog även att du kan lista ut lägen på ditt filter givet om någon eller några etiketter är "läsbara".

Om man byter filter? Normalt ska det inte behövas (om det fungerar dvs!), det man kan behöva göra är att byta sanden i filtret (somliga säger 5-7år). Dock så behöver man backspola med jämna mellanrum.

Hur ser vattnet ut? Du skriver att ni har fått fläckar/beläggningar. Hur ser klorvärdet ut? Normalt det man brukar behöva ha koll på är klor och Ph, ibland alkalinitet. Somliga struntar i alkalinitet så länge man känner att man har koll på, och jämna värden för klor och ph.

Det är klorvärdet du mäter i din "vattenmätare" (CI DPD, den högra skalan). Sikta mot 0,8-1,0 så torde det funka.

Dina fläckar. Kan vara vad som. Föreslår att du googlar fram, eller söker här på forumet - "uppstart efter vinter", "vinterstängning" etc. Har man grönt vatten, alger eller beläggning så brukar man börja med att chock-klora, och köra full filtrering, kanske backspola ett par gånger. Det brukar lösa det flesta problem med missfärgat vatten. Ge det lite tid. Inför förra årets badsäsong så hade jag dessvärre fått lite skräp i poolen, plus att mina barn var lite ivriga med ett tidigt "vår-dopp - tjena, grönt pool-vatten vid uppstart - chockklorering, full filtrering, 24timmar senare så skimrade vattnet lite lätt tropiskt grönt, +24timmar till så var vattnet kristallklart

Har man fått någon form av beläggning eller fläckar så kan det krävas andra insatser. Askorbinsyra brukar en del tala sig varma om - brukar kunna lösa upp missfärgningar och fläckar. Men gör allt med "måtta" och "försiktighet". Vräk inte i en massa medel om vartannat. Ta det lugnt, ta det stegvis. Annars är risken att värdena åker jojo upp och ned. Likaså med fläckar, har ni en "liner-pool" så kan även vissa medel orsaka missfärgningar.

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp med pump och beläggningar
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2018, 12:47:10:10 »
Försök få en bättre bild så ska det nog gå att få till vilka lägen som är vilka.

Det ser ut att stå på engelska längst ner i varje läge.

DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp med pump och beläggningar
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2018, 13:48:04:04 »
Bra svar tidigare här och jag föreslår ett enkelt recept:

1. Ställ om tiduret så att vattenpumpen går 24x7.
2. Chockklorera med granulat.
3. Vänta och se vad som händer på ett par dygn.

Återkoppla med resultatet här.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp med pump och beläggningar
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2018, 15:34:14:14 »
Vad står det under handtaget?

Winter tror jag är efter man vinterstängt (tömt det vatten man vill göra), det lyfter tallriken så ventilen är inte i något läge alls.

Den åt höger gissar jag är tömning, men svårt att veta.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp med pump och beläggningar
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2018, 15:37:35:35 »
Värt att kolla också i mån av tid är hur mycket sand det är i filtret. Normal mängd ca 2/3 fyllt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan