VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltgenerator från Intex  (läst 122587 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #60 skrivet: juli 20, 2008, 23:00:45:45 »
hej ingvar
enligt Intex skall den kunna köras 1 - 12 tim, jag har inget rostfritt
//carlos  <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #61 skrivet: juli 20, 2008, 23:10:13:13 »
När min cell är slut (förbrukningsdetalj som behöver bytas efter redan kanske fem år, och som för Saltgenerator 20 kostar ca 14.000 kr), skall jag definitivt överväga Intex maskin.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #62 skrivet: juli 20, 2008, 23:14:12:12 »
skulle nog jag också göra men jag vet inte om den räcker till en pool på 80 m3
det kanske man kan räkna ut på något vis
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Ingvar

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #63 skrivet: juli 20, 2008, 23:36:02:02 »
Om den verkligen ger 24 gram i timmen som det skrevs ovan, borde den definitivt räcka till mycket stora pooler. Den räcker ju också bevisligen för de som har Intex största pooler på dryga 50 kubik. Frågan är hur länge den håller. Det blir intressant att höra om något år vilka erfarenheter som finns avseende kvalitén.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #64 skrivet: juli 20, 2008, 23:43:16:16 »
eftersom den kostar 1995 kr och man ar 2 års garanti så kan man ju kasta den efter 2 år driftkostnaden 1000 kr/år det gör man ju nästan av med i kemikalier så det går väl på ett ut.
Funkar den bara  bra under dessa åren så ok för mig vattnet är i allafall trevligare och lättare att sköta
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #65 skrivet: juli 21, 2008, 12:52:17:17 »
hej igen
Ny mätning idag:
cl = 0,5
ph = 7,5
alk = 93
kör fortfarande saltgeneratorn 2 tim/dag
skall försöka få alk till runt 100 tror det är bättre men allt är otroligt stabilt nu gör inget bara mäter varje morron för testet

Vad gör jag med de överblivna kemikalierna kan man använda det tillsammans med saltet?
T.ex behöver man chockklorera på våren eller någon annan gång?
Behöver man flocka någon gång?
Har jag förstått rätt att det räcker med saltet och inget annat?
Ny på salt, någon som kan detta?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ddt

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #66 skrivet: juli 21, 2008, 22:38:57:57 »
Som någon skrev.. det är ju två års garanti på Intex och förutom detta kan man köpa titancellerna separat som reservdel.

Jag har sett bilden på Balenos saltgenerator (och även från andra tillverkare) och tycker nog att de mest ser ut som hopplock från Elfa-katalogen, Intexs saltvattengenerator ser ju åtminstone serietillverkad ut.

Som jag tidigare har påpekat så är ju en saltvattengenerator inte direkt någon märkvärdig teknisk konstruktion, inte heller elektroniken är ju speciellt avancerad, så priser i 10.000:- kr klassen är knappast rimliga.

MVH Eva

Utloggad Mette

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #67 skrivet: juli 21, 2008, 23:38:00:00 »
Om det räckte med 10.000 kr ... min Zodiac som ger 15 gram kostade ca 15.000 kr från folkpool.

Fördelen är att jag kan ställa klorproduktion i 6 olika steg, och att den larmar om flödet är dåligt och upphör med klorprodukton tills flödet är bra igen och larmar om saltet är för lågt. Speciellt bra när man har solfångare.

Jag var nöjd när jag hade Intex till min ovanmark förra året, ska bli intressant att höra hur länge de håller, om det är någon skillnad mot de dyrare?

Till Carlos..saltgeneratorn fungerar inte när vattnet är under 18 grader, så om du behöver tillsätta klor då.. behövs klor-kemikalier och lite algmedel till vinterstängning, de andra kemikalierna lämnade jag tillbaka.

Ps ta det med en nypa salt ;D, jag är också nybörjare på salt-pool.
Mvh Mette

Utloggad ddt

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #68 skrivet: juli 22, 2008, 00:05:43:43 »
Intex saltgenerator, larmar och stänger av om saltnivån, är för hög eller låg, eller om vattengenomströmningen blir för låg. Däremot startar den inte av sig själv när genomströmmningen har blivit normal igen. Har man solfångare får man göra som Carlos och köra saltgenerator och solfångare vid olika tidpunkter.

Varför skulle saltvattengeneratorn inte fungera under 18 grader??? Elektrolys har väl inte något med vattentemperaturen att göra. Intex nämner inte heller detta som något problem.


Utloggad Stroker

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #69 skrivet: juli 22, 2008, 09:50:11:11 »
Min Zodiak LM3 funkade alldeles utmärkt att chockklorera när jag startade i våras trots 6 grader i vattnet.och den har aldrig "gnällt"..Har ännu inte behövt använda någon som helst kemikalie sedan starten i år. Förra året körde jag den för sällan och fick alger vid ett tillfälle men nu i år kör jag den 3 timmar på förmiddagen samt 3 timmar på kvällen och har kristall klart vatten.

Skulle dock ändå köpte en Intex tror jag i nuläget trots att jag "bara" betalt strax över sjutusen för min inkl. allt från Australien.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag