Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltgenerator från Intex  (läst 122508 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ddt

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #40 skrivet: juli 13, 2008, 02:22:27:27 »
Hej Carlos!

Kul att du vart nöjd med saltgeneratorn!

Ett litet fel ddt (jag) är en hon inte en han!

Mvh Eva

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #41 skrivet: juli 13, 2008, 09:54:00:00 »
hej igen
Ber så mycket om ursäkt "Eva" men det kom in ett han av bara farten.
Tack än en gång.
Till "Mette" håller med om havskänsla även om havet är litet
mvh carlos <sol> O0
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad SingingSailor

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #42 skrivet: juli 13, 2008, 20:33:11:11 »
Eva, jag är nyfiken på din vintertäckning.
Hur gör du med presenningen för att inte regn/snö skall tynga ner den ner i poolen?

Jag har också funderat på saltgenerator, men inte vågat pga ökad korrosionsrisk. Pahléns rekommenderar värmeväxlare i titan istället för i rostfritt till saltvattenspooler. Jag har en rostfri plattvvxl från en gammal oljepanna som redan rostat en del, så jag har inte vågat prova med saltgenerator. Någon av er som haft problem med rostande "rostfria" pooldelar i saltvattnet?

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #43 skrivet: juli 13, 2008, 20:49:12:12 »
hej singingsailor
efter vad jag kan förstå så är allt hos mig plast eller pvc och gummi
VP med titanvärmeväxlare, skruvar som håller skimmern samt insprutare borde väl vara
syrafasta skall undersöka detta
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ddt

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #44 skrivet: juli 13, 2008, 22:57:35:35 »
Hej!

Svar min vintertäckning.

Jag har sytt ihop två vanliga presseningar vilket blir ca 12x10 m, det viktiga är att presseningen når långt ned efter sidorna på poolen. Min man satte öljetter nedtill (vi la presseningen ovanpå poolen och vek in kanterna) avlutade med att sätta öljetter i de vikta kanterna, det vart cirka en öljett per poolben. Presseningens form blir som en "upponedvänd" pool, (vi tar inte bort öljetterna när vi lyfte av pressseningen till våren).

Vi "slaktade" även flera sk. "bläckfiskar" lasthållare, gummband med krokar. I varje öljett knöt vi fast ett gummiband som avslutades med en relativt stor plastkrok som vi hakade fast i det vita snöret längst ned på poolen, det rep som håller benen på plats. I och med att presseningen är så mycket större än poolen och de töjbara gummiremmarna som håller fast presseningen kan den röra sig ganska mycket beroende på mängden snö. Regnvattnet läcker igenom presseningen och rinner ut genom slangöppningarna. Fult men det fungerade bra. Vi har även testat med att bygga tak över poolen, använda färdigsydda vinterpoolskygg, men de fungerar sämre.

MVH Eva

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #45 skrivet: juli 14, 2008, 09:40:15:15 »
hej Eva
såg i en annan tråd att du bor i Eskilstuna vi bor i kjula
ha en bra poolsommar // carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad SingingSailor

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #46 skrivet: juli 14, 2008, 22:38:56:56 »
Hittade ett forum med mycket info om saltgeneratorer. Kanske kan vara intressant?

Bl.a. rekommenderas i detta forum högre värden på cyanursyra när man använder saltgenerator. Man rekommenderar också att använda borax - det har jag inte hört talas om förut.
http://www.troublefreepool.com/category/pool-school/water_balance_saltwater_generator

Här är en tråd om just Intex saltgenerator:
http://www.troublefreepool.com/intex-swg-t1090.html
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Ingvar

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #47 skrivet: juli 16, 2008, 11:36:23:23 »
Jag skulle inte vilja följa de råd som skrivs i forumet på "troublefreepool". Det mesta som skrivs känns för mig felaktigt.

Att ha fritt klor i poolen i koncentrationen 3-5 ppm som det rekommenderas, kan möjligen vara ok direkt efter en chockklorering, men inget jag skulla vilja bada i.

PH-värdet som rekommenderas är för högt. I en saltvattenpool bör man ligga lägre, ca 7,2-7,6, för inte slita onödigt mycket på elektrolys-cellen.

Cyanursyra används för hindra att kloret bryts ned av solen, något annat användningsområde finns ej. På så vis kan man spara kemilkalier. Med salt och klorgenerator finns inte detta behov. Tvärtom uppskattar de flesta att kloret hålls på en låg nivå i poolen, samtidigt som en kontinuerlig produktion av underklorsyra sker i cirkulationssystemet.

Borax (dinatriumtetraborat), används bl.a. i myrgift och i diverse rengöringsmedel, skulle jag inte vilja tillsätta i poolen av det enkla skälet att ju mindre gifter och kemikalier desto bättre, så länge reningen och balansen funkar utmärkt. Kanske är det något som är relevant i exempelvis varma offentliga pooler?
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad SingingSailor

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #48 skrivet: juli 16, 2008, 23:19:32:32 »
Jag tycker det verkar vara kunniga kemister som skriver i "troublefreepool" forumet. De har detaljerade inlägg underbyggda med vetenskapliga rapporter. Slutsatserna skiljer sig dock en del från vad vi är vana vid i Sverige (högre cyanursyra kombinerat med högre fritt klor, användning av borax). Jag kan inte tillräckligt för att rekommendera det, men jag tycker det är värt att kritiskt granska det för att lära sig mer.

Fritt klor 3-5ppm är (enl. forumet) rätt nivå om man har en hög cyanursyrahalt. 5 ppm klor vid 50ppm cyanursyra motsvarar 0,1ppm klor vid 0ppm cyanursyra.

pH värdet: Kan inget om saltvattengeneratorer, men brukar inte låga pH värden generellt slita mer på metaller än höga? Intex rekommenderar pH 7,4 - 7,6 för sin saltgenerator.

Cyanursyra har en positiv verkan till: Det buffrar fritt klor i poolen, så att det hela tiden finns tillräckligt "aktivt klor" tillgängligt, utan att för den skull ha för mycket. Utan cyanursyra räcker 0,1ppm fritt klor, men det är i princip omöjligt att vidmakthålla en så låg nivå i hela poolen - vid solsken försvinner hälften av kloret på en timme. Summa summarum behövs en lägre halt aktivt klor med cyanursyra än utan sägs det.
Cyanursyra gör ev. även saltgeneratorn effektivare. Intex rekommenderar 30-50ppm cyanursyra.

Borax skulle jag inte heller vilja tillsätta i poolen, eftersom jag kan för lite om det. Men det är värt att lära sig mer. Syftet med det är främst att buffra pH värdet om jag förstår rätt. Borax används bl.a. i badsalt, och det finns i havsvatten, så det borde inte vara farligt i en pool i dessa små mängder.

Det viktigaste av allt detta tycker jag är cyanursyrans inverkan på kloret. Vi använder oss ofta av veckoklorpuckar som ackumulerar cyanursyra, utan att kolla hur mycket cyanursyra vi har i poolerna. Kanske beror många algproblem på detta? Men det är ett ämne för en helt annan tråd.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #49 skrivet: juli 16, 2008, 23:43:00:00 »
hej
håller på att trimma in mina grejor nu skall försöka att ligga på 0,5 - 1,o på det fria kloret
verkar som att ph och alkaliteten har blivit mycket stabilare efter att saltet kom i.
Ingetvärde har sprungit iväg som det gjorde tidigare
kommer med nya erfarenheter efter hand hittills helnöjd
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag