CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur stor avdunstning på en 5x10 inomhus pool? Fläktstorlek? Avfuktare?  (läst 3819 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikElektriker

Hejsan, innan jag börjar så kan jag meddela att poolprojektet ligger långt långt bort i tiden, men man måste börja någonstans.

Min undran gäller inomhuspool, min idé är att göra en utbyggnad på huset om 12x7m som består av snedtak på en höjd av 3m och isolernas glaspartier runt om, i denna utbyggnad skall en pool om ca 5x10 få husera.

Anledningen till att jag bygger in den är att jag vill kunna använda poolen året runt.

Tanken är att bygga poolen med thermoblock och sedan ha liner.

24grader i vattnet och 26grader i luften, för att ha så lite avdunstning som möjligt.

Skulle helst inte vilja ha någon pooltäkning.

Tänkte värma bostadshuset, poolhuset och poolvattnet med bergvärme, ventilationen kommer bestå av ett ftxsystem, med separat system för poolhuset.

Så nu till mina funderingar:

1. När man pratar ventilation pratar man liter, i ett sovrum vill man ha ett luftflöde 10-15 liter, lite beroende hur aktiv man är där inne, hur mycket luftflöde vill man ha i ett poolhus av denna storlek?

2. Tanken är att mekanisk till och frånluft med plattåtervinning, vid roterande växlare så återvinns inte bara värme utan även fukt och lukt, finns det prisvärda avfuktare till ventilationssystem, eller är det separata installationer?

3. Om man nu endå skall ha allt uppvärmt åretrunt, så behövs ju inget specialkakel om man väljer kakel istället för liner, fördelar/nackdelar? Eller kanske bara en målad betongpool?

5. För att motverka fukt och värme in i bostadsdelen så tänkte jag köra på glaspartier med isolerglas för utomhusbruk även där emellan. Men hur motverkar man där och på alla andra glaspartier för den delen att det blir imma?

4. Någon med andra tips och idér?

Tack på för hand!

Poolgiganten

Utloggad Erica

Vi har en inomhuspool, dock lite mindre än dina mått, var pool år 8x4 m. Vattentemperatur normalt mellan 28 och 30 grader, lufttemperaturen i poolrummet är i samma område. Poolrummet är på ca 100 m2.

Men det är en stor skillnad mot dina tankar. vi täcker poolen när det inte badas. Det gör en oerhörd skillnad vad det gäller avdunstning och fuktproblem. När vi just byggt poolen täckte vi den inte. Det blev stora problem med fukt: vi fick köra en stor trefas avfuktare och ändå blev det fuktigare än det borde med tanke på byggnaden. Nu kör vi ventilationen på lågfart normalt, högfart endast vid bad och har tre små avfuktare och inga fuktproblem alls.

Ventilationssystemet är ett FTX-system med plattvärmeväxlare. Det fungerar alldeles utmärkt. Kapaciteten i högläge är ca 300 m3/h.

Vi ville inte ha en linerlösning utan en pool en gjuten vattentät betong. Vi hade först tänkt kakel, men det var så mycket jobb med bygget att vi inte orkade ända fram utan det blev målat i stället.

Alla fönster i poolrummet är treglas, både mot övriga huset och mot uteluften. Imbildning och kondensation brukar sällan förekomma. Är det riktigt kallt ute kan man få lite kondens på fönstren alldeles vid hörnen.

Utloggad Steffe

1. När man pratar ventilation pratar man liter, i ett sovrum vill man ha ett luftflöde 10-15 liter, lite beroende hur aktiv man är där inne, hur mycket luftflöde vill man ha i ett poolhus av denna storlek?
Till badhus generellt så är det t ex rekommenderat med en luftomväxling på minst 4 ggr/h. Dels för att man vill få en så bra inblandning av luften som möjligt (inga kalla ytor med kondens) och dels för att transportera fukt och föroreningar (t ex trikloraminer). 

När det gäller avfuktningen så kan man antingen se till att ha tillräckligt stor luftflöde så att uteluften kan användas i avfuktningsfunktion. Det handlar då alltså om att ha tillräckligt stor luftflöde för att transportera bort fukten. Att avfukta med luftombyte kostar mycket pengar i energi då luften skall värmas upp. Alternativet till detta är att ha ett avfuktningsaggregat. I sådana fall så kan man t ex köra endast 30 % friskluftsintag istället för 100 % och därmed spara energi. Alltså, väljer man att köra med avfuktning så bör friskluftsintaget vara 30 % av det luftflöde som skulle krävas för att avfukta med luftombyte, detta för att klara de hygienska värdena.

I ditt fall så avdunstar det ca 9,8 kg/h vid användande (privatpool med 24°C i vattnet och 26°C i luften). Då den fukt som uteluften i genomsnitt kan bära med sig den fuktigaste månaden är ca 4,3 g H2 O/(kg torr luft) så krävs det ett luftflöde på ca 630 l/s. Detta skall jämföras med en övertäckt bassäng där det endast krävs 20 l/s (avdunstning 0,32 kg/h). Det är alltså rekommenderat att täcka bassängen när den inte används.

Anledningen att man vill hålla nere luftfuktigheten är som sagt var dels av hygiensiska skäl (illamående vid hög absolut fukthalt) och av byggnadstekniska skäl. Rekommenderade rumstemperaturer är annars någonstans 29-32°C. Du beskrev att du önskade en vattentemperatur på 24°C och en lufttemperatur på 26°C, detta innebär en avdunstning på ca 9,8 kg/h. Hade du höjt lufttemperaturen till 29°C så hade det blivit 6,7 kg/h istället (RF 50%).

Citera
2. Tanken är att mekanisk till och frånluft med plattåtervinning, vid roterande växlare så återvinns inte bara värme utan även fukt och lukt, finns det prisvärda avfuktare till ventilationssystem, eller är det separata installationer?

Precis som du skriver så använder man inte roterande växlare till badhusventilation utan plattvärmeväxlare. Det finns ventilationsaggregat med plattvärmeväxlare och avfuktare, men de är dyra. Vet inte om det är något för en privatperson.

Citera
5. För att motverka fukt och värme in i bostadsdelen så tänkte jag köra på glaspartier med isolerglas för utomhusbruk även där emellan. Men hur motverkar man där och på alla andra glaspartier för den delen att det blir imma?

Inloppsluften i badhus blåses in upp längs fasad. Detta för att få en bra omblandning av luften och för att motverka kondens på glaspartier. Om du tittar på ventilationen i en simhall så ser du att det inte finns några radiatorer eller liknande utan alla transmissionsförluster kompenseras av övertempererad luft. Dvs, ventilationsluften är det som värmer rummet.

Citera
4. Någon med andra tips och idér?

För att få en bra badventilation så skulle jag rekommendera att någon räknar på det alternativt att du kontaktar någon firma som levererad badaggregat (t ex Menerga). Ett annat tips är att ha undertryck i bassängutrymmet relativt utomhusluften. Bra att tänka på.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag