Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tappar tryck vid bottensugning  (läst 4219 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #10 skrivet: maj 12, 2018, 22:13:11:11 »
Citera
men hör ingen skillnad i motorvarv eller så.
står det i första inlägget. Då kan det omöjligen handla om något lindningsfel i motorn. Så länge som motorns varvtal inte ändras (markant) så är felet på vattensidan, inte på el- eller motor.

Har du manometer på filtret ? I så fall ser du ju vad som händer där. Om trycket plötsligt faller så har du fått in luft eller någon blockering på sugsidan. Om trycket inte ändras kan suget i sugledningen omöjligt ändras, så vitt inte motsvarande kvantitet vatten kan komma in i systemet på någon annan väg, t.ex. genom att sugplattan i bräddavloppet inte tätar utan att då vatten rusar mellan skivan och anslagskanten. Händer detta blir ju flödet detsamma ungefär, men suget i själva sugslangen minskar. Det skulle ju kunna vara så att när du drar i sugslangen så vickar skivan till lite om den inte sitter bra och att en läcka då uppstår.

Poolgiganten

Utloggad Knutaugust

SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #11 skrivet: augusti 10, 2018, 18:02:21:21 »
Hej.. exakt samma fenomen har jag också fått. Har n pallen 4x8 med pahlenpump, solvärme informera av pemslang ca 90 meter.. allt är byggt 2000 och har funkat klockrent, när jag har anslutit bottensatsen tidigare så har det varit så bra sug så att slangen liksom har pumpat hela tiden, alltså inte luft utan vatten, man kunde vara 10 cm från föremålen som skulle sugas upp och det bara svischade in... i år däremot så får jag precis exakt samma problem som TS. min pump har fått slita torrt några ggr tidigare, det kan ha kommit in annat än frömjöl och löv... mint Anne är om jag ska byta impeller med tillbehör inne i pumpen... kan det blivit slitet? Slangen jag använder är knappt två år gammal och jag hittar inget som helst läckage på den... går det fortsätta att bolla erfarenheter i den här tråden? Trådskaparen, fick du ordning på ditt sug isf vad var felet?

Utloggad Erica

SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #12 skrivet: augusti 10, 2018, 20:38:10:10 »
Om din pump är en Pahlens bronspump som våran så kan du glömma det där med impellerbyte - vår pump har gått LÅNGT mer än din (inomhuspool, dygnet-runt-året-runt-drift) och visst syns lite slitage på pumphjulet, men det är inget som har någon avgörande betydelse.

Sannolikheten att du har någon läcka alternativt att något skräp fastnat i rörsystemen eller i centralventilen på filtret verkar mycket större. Har du testat att suga mot waste-läge ? Det går åt mycket vatten och är inget som man gör i onödan, men som ett test bör det fungera. Suger den då plötsligt mycket bättre så har du nog något som stoppar upp flödet på pumpens trycksida. Allra bäst så vore väl om du kunde koppla pumpens trycksida direkt till ett utloppsrör och testa - då har du även undanröjt stopp i centralventilen som tänkbar orsak. I centralventilen passerar ju vattnet lite smalare öppningar och saker kan fastna. En bekant till oss fick dålig cirkulation i sin pool - det visade sig ha byggts upp en boll i ventilen, någon slags textilbit plus barr, löv m.m. hade reducerat passagen nästan till noll.

Utloggad Knutaugust

SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #13 skrivet: augusti 11, 2018, 10:40:25:25 »
Hej igen och tack för svar. Ja då kan man utesluta pumpen..
vad gäller waste, och dom andra slangarna så är dom precis efter anslutningarna snyggt placerade ner i golvet sen ut till respektive område. Kommer alltså inte åt avloppsslangenndå jag inte vet var den tar vägen, poolen var byggd när vi flyttade hit..
kan man stänga av alla ventiler och sen öppna ”klockan” centralventilen eller vid respektive anslutna av slangarna?
Jag har en 5 meter lång inspektionskamera som jag skulle kunna använda för inspektion om det inte hittas något fel vid ventilen,skulle det funka?

Utloggad Erica

SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #14 skrivet: augusti 11, 2018, 12:07:07:07 »
Har du någon manometer på filtret ? Vad visar den i så fall ? Kontrollera att den visar noll när pumpen står stilla, annars har du fått det typiska manometerfelet som brukar komma så småningom...

Utloggad Knutaugust

SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #15 skrivet: augusti 11, 2018, 13:21:34:34 »
Manometern funkade som den skulle fram till för ca 5 år sedan, då hade jag 0,7 bar som bästa läge, visaren har flyttat fram sig förmodligen efter en vecka med minusgrader i det utrymmet, mensen funkar som den ska och från den punkten den startar från så går den prima vid 0,7 bar.. blir det täppt så ökar givetvis trycket...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan