Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Patronfilter Multiaction till spabad?  (läst 3075 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
Patronfilter Multiaction till spabad?
« skrivet: april 02, 2016, 13:52:59:59 »
Jag var och skulle handla Delphin klor tabs till mitt spabad och säljaren tyckte att jag istället skulle prova Patronfilter Multiaction. Jag köpte en burk med  1 kg tabletter, men nu ser jag att det egentligen är till för pooler. Säljaren visste dock att jag har ett spabad. Är det någon som har någon kännedom om Patronfilter Multiaction från Astralpool? Kan jag använda detta till mitt spabad?
Spabad Hydropool Serenity 8000

Poolgiganten

Utloggad Gordon Liddy

  • I pool- och spabranchen
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tyringe
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool jodå!
    • Visa profil
SV: Patronfilter Multiaction till spabad?
« Svar #1 skrivet: april 05, 2016, 14:12:23:23 »
Nej det tycker jag inte!
Multiaction består av triklorisocyanursyra och är inte lämpligt för att använda i ett spabad eftersom det är mycket mer aggressivt mot materialet i badet. Detta borde säljaren känna till. Det är i och för sig ingen större katastrof ifall man använder det någon enstaka gång men långsiktigt kommer det att slita på materialet och förkorta livslängden på ditt spa.

masv

  • Gäst
masv
SV: Patronfilter Multiaction till spabad?
« Svar #2 skrivet: april 13, 2016, 21:18:24:24 »
varför är triklorisocyanursyra olämpligt att ha i spabad men inte i pooler ?

Utloggad TommyC

SV: Patronfilter Multiaction till spabad?
« Svar #3 skrivet: april 14, 2016, 21:19:00:00 »
Cyanursyra skyddar klor mot att brytas ner för snabbt av solens UV-strålning. Behövs bara i utomhuspooler. För hög halt av cyanursyra ger klorblockering d v s kloret blir verkningslöst trots tillräckligt hög halt. Det kan hända ganska fort i ett SPA, därför ska man undvika cyanursyra i SPA.

Edit: här finns en av många bra guider som är användbara https://www.folkpool.se/files/pdf/folkpool_poolvardsguide.pdf
« Senast ändrad: april 14, 2016, 21:33:07:07 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Patronfilter Multiaction till spabad?
« Svar #4 skrivet: april 15, 2016, 09:06:23:23 »
Det är dock Trikloret som tillverkarna av spabad inte godkänner då de påverkar plasterna i systemet negativt och gör att garantier fallerar .

Klor i spabad ska vara Diklor eller det dyra Lithium kloret.

Cyanursyran har andra påverkansfaktorer som framkommit tidigare i tråden.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag