CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?  (läst 22691 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Najkksorn

  • Gäst
Najkksorn
Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« skrivet: mars 03, 2016, 08:37:51:51 »
Framåt våren är vi på väg att bygga ned ett spabad i altanen, behöver nu lite tips och råd.

I dagsläget är budgeten stram, så realistiska summor är 30 - 45000kr

Vi lutar på ett bad av rund modell, eftersom det skulle ge lämpliga mått och passa in bra i altanen.

Har kollat runt lite, bla. bauhaus, poolkungen, trademax

Finns ju en mängd "lull lull" till vissa bad, högtalarsystem etc (sånt är inte av störst betydelse)

Trademax har ett runt bad för 37000kr, men funderingen där är om deras spabad håller lägre kvalitet än tex Bauhaus?
Eftersom det på trademax rymmer ca 1.5 kubik så behövs ju bra isolering för att dämpa energiförbrukningen och uppvärmning..

Utöver detta så hävdar många att antalet jets inte är avgörande eftersom man ändå kör dem korta stunder.. vilket i sin tur skulle göra att badet från Trademax ligger rejält mycket bättre till i pris än det från Bauhaus (om man bortser från antalet jets dvs)

Trademax bad har dessutom fler pumpar, om nu detta är positivt?

Trademax modell: http://www.trademax.se/pool-spa/spabad-venus-8-personer-p92229

Bauhaus modell: http://www.bauhaus.se/utespa-camargue-bari.html?nosto=nosto-searchpage-1

Poolkungens modell: http://www.poolkungen.se/spabad/royal-spas/100-serien/130s/

Poolgiganten


Najkksorn

  • Gäst
Najkksorn
SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #2 skrivet: mars 03, 2016, 16:32:42:42 »
Tack för tipset.. dock ligger dessa lite i överkant av min budget!

Det jag länkade till från Poolkungen ligger även detta över budget, men ev kan jag hitta ett under 40000kr framöver..

Vad jag undrar mest nu är om skillnaden mellan ett bad från Trademax och ett från Bauhaus motiverar ett 13000kr högre pris?


Utloggad ziggepigge

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #4 skrivet: mars 04, 2016, 16:07:36:36 »
Poolstore säljer ett runt Spabad inom ramen för din budget. Kika in på deras hemsida. De är mycket bra att ha och göra med. Ser ut att vara fullskumisolerat och med bra garantier.
/Ziggepigge

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #5 skrivet: mars 05, 2016, 08:59:52:52 »
Om du klarar dig utan massage är Viskans Spatunna ett bra alternativ för 38.900:-

Svensktillverkat och mycket hög kvalitet.

http://spabadsbutiken.se/sortiment/spatunnan/

Utloggad najkks

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #6 skrivet: mars 06, 2016, 22:37:56:56 »
Tack för bra tips! Dessvärre verkar jag inte hitta ett som har just de egenskaper jag önskar..

Önskar ett lite högre bad (då kvalar Trademax in på 98cm) eftersom jag inte vill ha vattnet nedanför axlarna.

Däremot saknar detta bad "dryckeshållare", vilket var önskvärt.. å andra sidan om man bygger ned badet kanske detta blir en onödig del eftersom man då ändå kan ställa sin kalla dryck direkt på altanen?

Vidare är ju belysningen en viktig del för själva upplevelsen.. Trademax modell har belysning i botten (flerfärgad) samt led-belyst vattenfall.

Frågan är om man kan hitta ett annat runt bad som har bottenbelysning + belysning vid tex vattennivån?

I övrigt så är det nog viktigt med ett bad som är bra isolerat.. där är jag lite frågande till trademax bad!

Fast det kanske går att tilläggsisolera ett bad på utsidan, om man ändå döljer badet under en altan?

Mina hetaste kandidater just nu är nog "Venus" hos trademax för 37000kr, och eventuellt också "Ceres" hos skånskabyggvaror.
Folkpool har jag ingen erfarenhet av, men i deras butik verkade de mest ha highend-sortiment.. är deras bra kanske bästa köp?

Någon som vet vad som skiljer sig mellan "venus" / "ceres" och "northstar delite" ?

//najkks
« Senast ändrad: mars 07, 2016, 06:32:44:44 av najkks »

Utloggad najkks

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #7 skrivet: mars 07, 2016, 19:51:22:22 »
Har nu suttit och läst igenom alla fakta om de bad jag fått rekomendationer om.

Kommer fram till att många bad är relativt låga, och är man då 180cm så har man ev vattnet nedanför axlarna vid bad (mindre bra)

Många bad har ju en dimension på 2m och strax däröver i yttermått, frågan är då om det blir stor skillnad till 1.98m ytterdimension?

Först var jag inne på bade från folkpool, dock ligger det strax i överkant och har då inte så stor volym rent vattenmässigt.
Har även kollat badet hos skånskabyggvaror, men det såg plastigt och lite enkelt ut på bilderna.


Känns som Venus från Trademax ger bäst för pengarna om man ska lägga sig under 40000kr, komfortabel storlek (198 x 98cm)
Bra utrustning, dubbla pumpar, skapligt många jets, belysning i botten (flerfärgad) och led-belyst vattenfall. Rymmer 1600l totalt.

Deras sittplatser är indelade i både vuxen och barn (avkylnings) vilket kan vara bra?

De hade en kampanj där man fick 10% rabatt, vilket gör att badet kostar 33300kr inkl isolerlock och transport

Är det någon som har testat Venus? Eller något liknande bad från Trademax?

Har dessvärre ca 50mil till närmsta butik så det är svårt att inspektera på plats!

//najkks

Utloggad najkks

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #8 skrivet: mars 09, 2016, 16:32:16:16 »
Med kampanj fram tom. söndag får jag Venus från Trademax för 31500kr (ord 37000kr)

Verkar detta som ett rimligt bad för pengarna tro?

Utloggad najkks

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #9 skrivet: mars 09, 2016, 21:43:09:09 »
Ja som sagt, alla från Trademax, Bauhaus etc är ju billigare spabad vars komponenter är tillverkade i Kina

Å andra sidan.. köper du en tv så är i regel 100% av allt komponenter tillverkade någonstans i Asien

Frågan är.. om du köper ett svensktillverkat bad - vilken garanti har du på att komponenterna verkligen är Svensk-tillverkade?

Det är som att handla vad som helst i en affär, man får utgå från vad försäljaren säger

Utloggad najkks

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #10 skrivet: mars 09, 2016, 23:48:57:57 »
Tror nog inte att 37000 som ord. pris är alltför blodigt tilltaget!

Dessutom har vi inte ekonomin att plöja ned 75000 i ett spabad just nu..
så visst, vill man vänta 2-3 år och sedan lägga ned tokmycket pengar i "onödan" ?

Ett bad har ju inget extremt andrahandsvärde efter några år, utan det köps för att användas.

Min fråga, om man ska bortse från folk som skriver "köp dyrast möjligast för att bli nöjd",
var om badet från trademax för 31500kr är ett bra köp - om man har en budget under 40000, vill ha ett runt bad med rejäl volym?

Utloggad Willson

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #11 skrivet: mars 10, 2016, 06:05:26:26 »
Mitt enda tips som inte kan spa-bad är att inte köpa av Trademax......
Produkten vet jag som sagt inget om men vet hur firman behandlar sina kunder och vet att många andra här kan skriva under på det med......

Utloggad Engans

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #12 skrivet: mars 10, 2016, 09:16:40:40 »
johan har nog rätt delvis.
jag gissar dom inte har dom i lager och skickas direkt från danmark inte från china.
och trademax behöver då inte marginal för hyror personal och lagerhållning. bara minimal vinst på varje produkt.
så med kampanj kan dom sänka till runt 1000kr över inköpspriset.
och då blir det typ dubbla för den danska tillverkaren i tillverknings kostnad.
dock räcker det nog inte till ändå.
men sen premium märken använder nog inte mycket bättre material heller.
ganska säker på att dom bara har högre marginal.
det mesta som tillverkas i dagens samhälle är oftast samma material men olika marginaler dom dyra märken har ofta bara högre vinst marginal. och tyvär tror jag det gäller spabad med. jag tror inte spabad marknaden är unik på det sättet mot resten av samhället.
sen med styr system. det äldre modellen ganska vanligt att man gör så i billigare produkter.
men kvaliten bör vara bra ändå. för när den versionen va ny och premuim märken använde det va det bra. men när dom gör nya och den versionen används av billigare märken så är inte systemet bra längre.
klart det är lika bra oavsätt om en billig märke använder det eller en premuim märke har använt det.

men som sagt jag är ingen expert vet inte mycket men jag tror inte spa marknaden är så unik.
största skillnaden är nog som resten av marknaden att premium märken gör saker snyggare under skalet med.

Utloggad najkks

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #13 skrivet: mars 10, 2016, 09:41:24:24 »
Du har en poäng där, visst kan kostnaden för tillverkning vara högre gällande dyrare bad,
men trots allt är det nog troligare att de även har en rejäl vinstmarginal på dem också!

Köpte ett Denform, skickat från Danmark, till sommarstugan för 3år sedan. Funkar toppen än idag.

Att behöva tänka "service" direkt vid köp tyder väl mer på att det är något som är fel?
Har hittills aldrig behövt serva det i stugan, även det är alltså ett bad i det billigare segmentet.

Nu skickas det från trademax med leveranstid 4-6 dagar, så troligast är nog att de har några stycken i lager på plats.
Leveranstiden från Danmark skulle, med beställningshantering, ligga på något längre tid tror jag.

Vill man ha ett top of the line-bad får man nog ta 31500 och lägga till ca 50000kr, något som inte är rimligt för alla!

Utloggad Engans

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #14 skrivet: mars 10, 2016, 20:23:42:42 »
absolut är det skillnad men söker man runt. kommer sen råvaran till dom flesta produkter från kina. men tar man sun spa kommer deras akryl från usa.
men som sagt det du säger stämmer nog oftast och ganska mycket.
men jag tror för dig som meckar med dom. ser det från annan vinkel.
och mesta du säger låter som det jag påpekade hur det ser ut under.
billiga lägger mindre tid på att isolera så det går enkelt att mecka med dom.
men fortfarande jag kan absolut inget om det här med spa. men jag tror inte spa branchen är utik. produkter i detta samhälle är gjorda för att gå sönder oavsätt premuim eller inte.

Utloggad najkks

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #15 skrivet: mars 10, 2016, 23:37:52:52 »
Då är frågan om detta är rakt igenom synonymt med "billigare bad" (under 40000kr)

Finns ju många Kia-ägare som är supernöjda och inte prompt måste ha en Ferrari för 1.2mkr..

Utloggad najkks

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #16 skrivet: mars 11, 2016, 08:11:26:26 »
Det är egentligen bara isoleringen jag funderar över..

Har läst om de som köpt en lite större modell av samma tillverkare och som är supernöjda, bra isolering och låg driftskostnad

Kan man tilläggsisolera runtom badet vid behov? Ger det någon besparad driftskostnad? (ska ju ändå bygga in hela badet)

Utloggad Engans

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #17 skrivet: mars 11, 2016, 08:19:38:38 »
jag förstår hur du tänker.
och med bilarna kan jagförklara.
en dacia, fiat, bmw eller audi. alla rostar lika lite dom håller lika bra för vanligt användande.
samma kvalite för att ta sig från a till b.
men en audi har mycket bättre komfort lite mer snyggare lull lull.
men om man bara ser från grundfunktionen och kvaliten skiljer det sig absolut ingenting mellan märkena. jag känner en som gett upp audi efter att haft den på service mer än 80% av hans ägande av bilen även fått bilen utbytt två gånger han har haft ren otur.
det som skiljer mellan olika bilmärken är komfort bättre gjort lull lull.
så som stereo farthållare back varnare parkerings hjälp etc. det funkar bättre lite mer utvecklat. men att få bilen att rulla från a till b och bara hålla är det ingen skillnad.
så om spa funkar lika dant så ha det ståendes och bada ibland bör billiga och dyra hålla lika bra. dyra kan gå sönder mycket om man har otur billiga kan gå sönder mycket om man har otur. om skillnaden är som med bilar då har. dyra spa bättre lock lite mer isolering håller värmen lite bättre. bättre högtalare lite bättre sittsar hur nackstöd drickes hållare så man sitter bekvämare. men formen och pumpar värmare etc bör hålla lika bra.

om vi går tillbaka till bilar så finns alltid bilar som typ opel som är ganska billiga jämfört mer premium bilar men har lika bra komfort lull lull lika bra gjort etc. bara billigare bil än audi bmw lexus etc.

Utloggad Telekiter

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #18 skrivet: mars 11, 2016, 09:55:59:59 »
jag förstår hur du tänker.
och med bilarna kan jagförklara.
en dacia, fiat, bmw eller audi. alla rostar lika lite dom håller lika bra för vanligt användande.
samma kvalite för att ta sig från a till b.
men en audi har mycket bättre komfort lite mer snyggare lull lull.
men om man bara ser från grundfunktionen och kvaliten skiljer det sig absolut ingenting mellan märkena. jag känner en som gett upp audi efter att haft den på service mer än 80% av hans ägande av bilen även fått bilen utbytt två gånger han har haft ren otur.
det som skiljer mellan olika bilmärken är komfort bättre gjort lull lull.
så som stereo farthållare back varnare parkerings hjälp etc. det funkar bättre lite mer utvecklat. men att få bilen att rulla från a till b och bara hålla är det ingen skillnad.
så om spa funkar lika dant så ha det ståendes och bada ibland bör billiga och dyra hålla lika bra. dyra kan gå sönder mycket om man har otur billiga kan gå sönder mycket om man har otur. om skillnaden är som med bilar då har. dyra spa bättre lock lite mer isolering håller värmen lite bättre. bättre högtalare lite bättre sittsar hur nackstöd drickes hållare så man sitter bekvämare. men formen och pumpar värmare etc bör hålla lika bra.

om vi går tillbaka till bilar så finns alltid bilar som typ opel som är ganska billiga jämfört mer premium bilar men har lika bra komfort lull lull lika bra gjort etc. bara billigare bil än audi bmw lexus etc.

Tror nog att den analogin bara håller till viss del. Det vore nog snarare som att bilens motor håller 10000 mil istf 50000 mil och rosten kommer efter 3 år istf 10 år. Dvs grundläggande konstruktioner som ger vika efter allt för kort tid.

/Urban.

Utloggad Engans

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #19 skrivet: mars 11, 2016, 10:21:23:23 »
kia dacia fiat audi bmw lexus ingen av dom rostar fortare än den andra genetellt sätt.
sen kan man ha otur.

kan säga själv kör jag audi. endast för att komforten är bättre och ser nice ut.
och vara realistisk. dom andra billigare bilarna är inte sämre i rost eller grundfunktionen av en bil. grundkvaliten är den samma. sen handlar det om hur du tar hand om sakerna om du inte tvättar din bil under vintern eller tvättar bort vinter saltet innan starka solen kommer. så kommer alla bilar rosta fortare än andra oavsätt märke. gör du service regelbundet eller lite oftare än vad det står man ska så håller alla bilar länge . men fortfarande grund kvaliten är den samma.
sen om detta även gäller spabad vet inte jag men hela övriga marknaden funkar på samma sätt.
elektronik saker telefoner datorer surfplattor mat möbler kläder you name it.
allt varför skulle spa marknaden vara så unik att detta inte gäller på denna matknad när det gäller alla andra områden. men som sagt när det gäller spabad har jag ingen aning.

Utloggad najkks

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #20 skrivet: mars 11, 2016, 15:39:02:02 »
Tror vi halkade från frågan.. :)

Eftersom jag nu kommer bygga ned badet i altanen, med servicelucka för att komma åt panelen på badet,
går det då att tilläggsisolera på något sätt för att bibehålla värmen?

Eller går 99% av värmen uppåt - och räcker då det isolerade locket? (det är väl 10 -20cm tjockt)

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #21 skrivet: mars 11, 2016, 19:19:46:46 »
Jag skulle säga att locket är viktigast. Vissa tillverkare skickar med lock som bara är 5-7 cm tjocka. Inte bra i vårt klimat. Minst 10 cm bör det vara, gärna mer.

Sen gör ju isoleringen runt sidorna också en del, men bara om du har ett vettigt lock.

Utloggad Erica

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #22 skrivet: mars 11, 2016, 20:55:58:58 »
Att all värme (nästan) går uppåt gäller nog bara när locket  är öppet. Ett väl slutande och väl isolerat lock bör inte släppa igenom så värst mycket mera än vad t.ex. väggarna gör.

Vad det gäller den "bakvända" kalkylen som dök upp i tråden, där man räknar baklänges från säljpriset och ser vad som blir kvar till "resten" så misstänker jag att man glömt en komponent. Jag vet inte hur det är med den kinesiska spa-branschen, men i många andra kinesiska branscher så finns det en komponent till som inte syns: Kina vill exportera så mycket som det går och många företag som lyckas med exportförsäljning får "kick-backs" från den kinesiska regeringen, alltså en slags subventioner. Beroende på hur stora dessa då kan vara kan det ju spräcka hela det sättet att räkna.

Utloggad najkks

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #23 skrivet: mars 11, 2016, 21:43:32:32 »
Egentligen är det bara vissa bad hos Skånskabyggvaror som klår trademax modell till pris..

Även då är trademax modell mer utrustad, fler jets, större volymkapacitet och endast 2000kr dyrare typ!

Utloggad johanmarsta

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #24 skrivet: mars 11, 2016, 21:53:38:38 »
Egentligen är det bara vissa bad hos Skånskabyggvaror som klår trademax modell till pris..

Även då är trademax modell mer utrustad, fler jets, större volymkapacitet och endast 2000kr dyrare typ!

Trademax = Kina
Skånska = USA

Där har du skilknaden.
Jag undrar fortfarande när du ska slå till ??

Utloggad najkks

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #25 skrivet: mars 12, 2016, 08:44:21:21 »
Problemet med Skånskas (tex Ceres) är storleken.. de är på tok för låga, skulle innebära att man har vattnet nedanför axlarna..

Utloggad najkks

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #26 skrivet: mars 21, 2016, 20:40:59:59 »
Badet beställt, skall hämtas om 3 veckor!

Det blev Bauhaus bad, var och kollade folkpool - men kändes inte kul med en "sträv insida" på badet,
för övrigt ligger det 10 - 20k över i pris, och jag är ju nöjd med mitt Denform 52 i stugan :)

För övrigt började jag inse att om trademax modell rymmer ca 700l mer trots att det är lägre i höjd,
så måste det antingen vara extremt låga sittplataser - eller helt enkelt sakna all typ av isolering!

Bell

  • Gäst
Bell
SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #27 skrivet: maj 16, 2016, 14:18:32:32 »
Vilket Bauhaus spa?
Har funderat lite på Rimini för 29995:-

På tal om Kina-spa.
Jag har haft ett uppblåsbart m-spa i tre år som funkat kanon (nypris 10000:-)
Haft pumpen inne på service för 500 kr en gång.
Funkar kanon än idag och har låg förbrukning. Men nu tänkte vi ha ett "hårt" spa istället för det uppblåsbara.



Utloggad TheSwede

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #28 skrivet: maj 20, 2016, 09:35:05:05 »

Fråga en snickare varför han använder maskiner från festools/hilti/makita och inte meec tools/black n decker/rusta....
Billigt kina eller dyr kvalitet ,precis som spabad.
[/quote]

Japp helt rätt om man sitter i spat 8 timmar å har det som jobb,men en vanlig hemma fixare använder en skruvdragare cirka 2 timmar om året så då funkar en ryobi.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #29 skrivet: maj 20, 2016, 11:53:29:29 »
Fråga en snickare varför han använder maskiner från festools/hilti/makita och inte meec tools/black n decker/rusta....
Billigt kina eller dyr kvalitet ,precis som spabad.


Japp helt rätt om man sitter i spat 8 timmar å har det som jobb,men en vanlig hemma fixare använder en skruvdragare cirka 2 timmar om året så då funkar en ryobi.

Var kan man hitta ett sådant jobb och vad ligger timlönen på? Bör vara ganska bra betalt då det troligtvis sliter på kroppen att bada spabad 8 timmar om dagen. Frågan är bara vem som är villig att betala. :)

Utloggad TheSwede

SV: Inköp av spabad till altan - vilka är bra alternativ?
« Svar #30 skrivet: maj 20, 2016, 12:13:34:34 »
Var kan man hitta ett sådant jobb och vad ligger timlönen på? Bör vara ganska bra betalt då det troligtvis sliter på kroppen att bada spabad 8 timmar om dagen. Frågan är bara vem som är villig att betala. :)

Haha men om du hittar ett så kan jag vara lärling. O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag