Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Laga plast  (läst 6647 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
Laga plast
« skrivet: juli 03, 2013, 21:33:12:12 »
Hej

Jag har fått en spricka i en plastdel (sk linhjulhuset) till min poolguard. Det är en liten spricka på ca 1 cm längd. Det droppar 2-3 små droppar i sekunden och när jag kör poolguarden (och trycket ökar) kommer en fin stråle ca 30-40 cm. Om jag inte ska behöva plocka ner alla gerjorna vilket är rätt omständigt - Hur lagar jag bäst en spricka i plast?
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Laga plast
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2013, 11:22:12:12 »


Det beror nog på, är det på ett PVC-rör kan du limma med PVC-lim och klamra en halvmåne av en bit PVC-rör utanpå.
Är det någon annan plast kan det vara svårare, men om det går tejpa runt så kanske det går med vulktejp (sök på vulktejp i forumet).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Laga plast
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2013, 19:41:21:21 »
Det beror som sagt på vad det är för plast. Några minuter med google gav bl a: http://www.wurth.se/Produkter/Produktkatalog/Kemi/Lim-/2-Komp--Lim/Plastlim/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Laga plast
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2013, 21:55:14:14 »
Hej
Självklart ska ni ha en bild. Kunde inte ladda ner den i går
Det vita till vänster är ett tryckrör och i detta finns en kolv som pressas fram och tillbaka av vattentrycket när jag öppnar resp stänger poolguarden. Den röda del som sitter i tryckröret är det sk ändstycket. Det är helt tätt mellan ändstycket och nästa del (linhjulhuset) men i ändstycket finns en lien spricka. Hur tätar jag bäst denna. Jag kan lyfta upp hela partiet någon decimeter så jag kan komma åt att linda med tex vulktejp
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Laga plast
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2013, 07:44:16:16 »
Det där blir nog svårt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad FlyHigh

SV: Laga plast
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2013, 10:39:53:53 »
Kan du plocka isär något? Kan du lägga lim eller annat på insidan kanske det kan fungera men att få det helt tätt utifrån är nog svårt. Om det är en aslutningslåda utan rörliga delar så kan du kanske få plats med en större mängd lim (alltså mer kontaktyta).

Vulktejp eller liknande på utsidan kan nog fungera hjälpligt och minska läckaget under en tid men inte fullständingt eller permanent.

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad x man

SV: Laga plast
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2013, 11:04:08:08 »
Hej,

Om det är ABS plast så finns det en lösning som jag själv kör med. Jag har via en bekant som jobbar på en plastindustri fixat ABS-spån som jag blandar ut med acceton. Det blir en gägga som jag med framgång har lagat min skimmer med. Om man inte som jag kan få fatt i ABS-spån så kan du ju kanske fixa själv genom någon kasserad del i ABS som du på något sätt kan mala ner. Det fina med denna metod är att plasten "gifter sig" med plasten så att säga.

Vet som sagt inte om det funkar i ditt fall men om det är ABS-plast så kan det kanske vara värt ett försök?


//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Laga plast
« Svar #7 skrivet: juli 06, 2013, 21:53:20:20 »
Hej
Efter era goda råd valde jag att plocka upp prylarna och byta ändstycket. Det tog en halv dag men det är det säker värt. Provkör i morgon
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Laga plast
« Svar #8 skrivet: juli 07, 2013, 13:37:33:33 »
Det funkade kanon
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad TommyC

SV: Laga plast
« Svar #9 skrivet: juli 07, 2013, 13:41:55:55 »
Det är väl fusk att byta när det går att laga  ???
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag