CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gräva ner Spabad!!  (läst 12655 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad garmis

Gräva ner Spabad!!
« skrivet: augusti 14, 2011, 20:05:44:44 »
Hej!

Ny här på detta fantastiska forum, ska snart bli pappa till ett spa som jag vill gräva ner i altanen!! Mina frågor gäller , vad bör jag tänka på med avstånd från kar till jordkant för att få ventilation.Betongplatta eller grusbädd! bör man skydda karret under trall med friggolit mot karets sidor? mm.Tacksam för all hjälp innan jag startar grävlingen!!

Poolgiganten

Utloggad garmis

SV: Gräva ner Spabad!!
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2011, 20:58:53:53 »
Oj verkligen ingen som vet vad som gäller på detta forum?


Utloggad Johnny

SV: Gräva ner Spabad!!
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2011, 22:10:27:27 »
Hej!

Ny här på detta fantastiska forum, ska snart bli pappa till ett spa som jag vill gräva ner i altanen!! Mina frågor gäller , vad bör jag tänka på med avstånd från kar till jordkant för att få ventilation.Betongplatta eller grusbädd! bör man skydda karret under trall med friggolit mot karets sidor? mm.Tacksam för all hjälp innan jag startar grävlingen!!
Jag tror det viktigaste är att du lämnar tillräckligt med plats för att få plats själv, servicemässigt.
Det är ju inte helt otroligt att du behöver byta någon pump efter något år som läcker.
Har du grävt dig ner en bit i marken räcker det gott med markväv och lite grus.

Utloggad hlenner

SV: Gräva ner Spabad!!
« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2011, 12:10:56:56 »
Jag grävde ca 0,7 m sen fyllde jag med ca 10 cm makadam och körde med padda så det blev alldeles hårt och rakt. På det la jag markskivor ( som lite extra isolering) innan jag satte dit badet. Jag grävde ca 3 dm bredare än badet så man kan komma åt panelerna ifall det behövs. Altanen ligger ganska nära inpå badet. Har du en altan som skjuter och rör sig på våren är det nog bra med lite extra utrymme.
Betongplatta under är nog lite "overkill" ;D

Utloggad Ture Holm

SV: Gräva ner Spabad!!
« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2011, 12:43:02:02 »
I mitt fall schaktade jag bort c:a 20-30 cm av jorden, grävde ytterligare 10 cm i ytterkanten där jag lade dräneringsslang med utlopp mot ett dike.
I gropen lade jag markduk och frigolit och täckte med singel upp till marknivån.

Jag planade av grusbädden och placerade spat på denna. Spat står nu helt plant och stadigt.

Runt spat ska jag nu bygga ett trädäck där jag ser till att det blir öppningsbara luckor på de sidor där pump och el-box sitter.
Däcket ligger 30 cm över marknivån vilket gör att spat sticker upp 50 cm över detta.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag