CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: J&F filter till storpool sprack  (läst 18257 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
J&F filter till storpool sprack
« skrivet: augusti 18, 2007, 14:34:09:09 »
Japp då har även en annan hamnat i den mindre hedersamma klubben för spruckna filter. :(

Skulle ut och ta sätt igång pumpen och sedan ta ett morgondopp. Stoppar i kontakten och får mig en rejäl dusch. Filtret sprack när pumpen gick igång. Tur i oturen var att det sprack åt rätt håll och inte bakåt på gipsen så jag snart skall måla.

Det blev en ca 10cm lång spricka började någon centimeter under halsringen och fortsatte sedan neråt.

Jag har Julong pumpen, modell FCP-750S (den oranga). Filter är ifrån Columbia INC, vet inte modell.

Tyvärr så svara inte J&F på jourtelefonen längre om helgerna, så får vänta till måndag för att försöka få tag i ett nytt.

Har sett att det är flera på forumet som råkat ut för detta.

Trycket var uppe i ca 15psi igårkväll när jag stängde av. Tänkte ta ett morgondopp och därefter backspola, men kom ju som bekant aldrig så långt.

Känns inte så där bra att dra igång någon automatik när man aldrig vet ifall filtret håller eller inte. Det blir ju ca 3-4m3 vatten som försvinner ifall man inte är hemma och så bränner pumpen för den går torrt.

Kan man bygga någon automatik för att undvika detta?

Här är mina tankar just nu:

Två tryckvakter, en för låg tryck <5 psi och en för högt tryck >18psi.
Flödesvakt precis innan pump och efter filter.
Timer som kör den mellan 8-20
Strömställare med läge:  0, manuell, automatik.

I läge automatik så är alla givare/flödesvakter igång (kanske får lägga någon fördröjning på givarna) och skyddar systemet ifall filter skulle spricka eller pumpen skulle sakna vatten. Den låga tryckgivaren är till för filtret när det är sprucket. Trots att den sprack så får man ju ändå ett flöde. Går även på timern i detta läge.

I läge manuell så bortkopplas alla givare. Detta är tex vid backspolning, dammsugar läge etc.

Är det någon annan som har gjort något liknande.

/ronson



Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad Ante

SV: J&F filter till storpool sprack
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2007, 21:18:20:20 »
Du har fått PM

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Charlotta

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nyrenoverad pool, solfångare från Primastar
    • Visa profil
SV: J&F filter till storpool sprack
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2007, 13:01:32:32 »
Hej!
Jag har pump och filter i ett förråd och vill för allt i världen inte ha läckage där!
Nu när jag skulle iväg på en veckas semester och just har installerat solpaneler (med en del osäkra kopplingar...) så ville jag ha ett säkerhetssystem som slog av strömmen om det började läcka någonstans....
Så när man är i tidsbrist får man ta vad man har... en kattsandslåda!
Jag utnyttjar jordfelsbrytaren så att om jag får läck så rinner vattnet ner i kattsandslådan och i botten har jag monterat en "petskyddad hona" som jag anslutit till elnätet. Så om det blir blött slår jordfelsbrytaren ifrån.
Det är väl ingen permanent lösning, men kändes lite tryggare att resa iväg....

Charlotta

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: J&F filter till storpool sprack
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2007, 13:19:56:56 »
Ja det var ju ett enkel lösning tillsvidare O0

Får nog blir något liknande tillsvidare hos mig, har precis byggt om garaget och den nya elcentralen är inte i drift (Höstjobb).

Fast när mitt filter gick sönder så stod det en stråle rakt ut (dvs över mig >rulla<) och vet inte hur lång tid det hade tagit innan vattnet runnit ner under filtret. Det enda jag vet är att det blir  >:D blött överallt om filtret spricker. Fast jag gillar ändå din simpla lösning.

Är inne på ett lite mini-PLC (logikmodul, finns lite olika fabrikat för detta) för pumpstyrning och senare styrning av eventuella solfångare (om jag inte lyckas komma över en vp). Dessa går att programmera via knappsats o pc med. (8 ingångar, 4 utgångar, finns även större). Dessa går också att bygga ut med fler moduler. Vet hur det brukar sluta, sitta inne vid pc för att hålla koll på styrningen, temp, tryck etc. 8)

/ronson

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: J&F filter till storpool sprack
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2007, 18:01:36:36 »
Fick kontakt med JoF idag, det skickar mig en ny filterbehållare. Skönt med god service O0

Fick samtidigt veta att det max skall vara 45kg sand i dessa filter. I instruktionen så stod de ca 2/3 och det tyckte jag det blev med 2st 25kg säckar som medföljde. Blir att ta bort ca 5kg när jag byter filterbehållare.

Vänter nu bara på leveransen. Sen blir det snart bad igen :)

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: J&F filter till storpool sprack
« Svar #5 skrivet: augusti 21, 2007, 20:40:24:24 »
Fick filtret redan dagen efter. Det var snabbt jobbat av JoF O0

Var lite bökigt att gräva ur all sanden. Sedan fick man demontera spridarna för att få ut de i behållaren och i med de i den nya behållaren. Satt bara med ett lock som var fäst med fyra skruvar. Enkelt att byta. Tog även väck några kila sand, eftersom det skulle vara ca 45kg i filtret.

Japp nu är allting igång igen. :)

Hällde baquacil chock o imorgon är det dags med phmb och sedan bör det nog vara badklart :D

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: J&F filter till storpool sprack igen
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2009, 22:05:20:20 »
Nä nu >:D så sprack mitt filter en gång till >:(

Kom hem ifrån affären o såg en stor vattenpöl på garageinfarten. Snabbt in o stängde av pumpen, Verkade som om det hade hänt för ett par minuter sedan. ca 1.5m3 vatten hade sprutat ut i garaget.

Detta måste vara det sämsta filtret i världen!!! Mitt förra sprack på exakt samma ställe. Denna gången så vill jag inte ha ett likadant filter från JoF, för någon typ av kvalitet eller produktionsproblem finns det med detta filter.

Det mest retfulla av allt är att jag imorgon skulle kalibrera in mina tryckgivare som skulle förhindra att vattnet sprutar ut ifall just filtret skulle spricka. Snacka om taskig tajming. :'(

Så hela kvällen har gått åt till städning o torkning av garaget. Några saker fick man kassera :'(

Bifogar även en bild på kvällens två bästa medhjälpare, våtdamsugaren o humörförhöjaren <antman>

Så imorgon blir det att kontakta JoF, hoppas bara att den nya pumpen inte har tagit stryk också <hmm>

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad baseman

SV: J&F filter till storpool sprack
« Svar #7 skrivet: juni 27, 2009, 07:49:51:51 »
Sicken otur!

Jag beställde min pool igår, och får väl samma märke som du kan jag tänka mig.
Hoppas det inte är ett generellt prod. fel på filtret.

Jag valde att uppgradera filtret vi köpet. Hoppas det var ett bra val.

Utloggad x man

SV: J&F filter till storpool sprack
« Svar #8 skrivet: juni 27, 2009, 08:45:44:44 »
Aj,aj......lider med dig. Vi ska börja gräva idag. Om vi inte stöter på något urberg så inhandlar vi poolen nästa vecka. Vi va länge inne på en pool från just JoF men har nu bestämt oss för en 3,7x7,50 Palmyra från Poolmans. Kostar mer men hoppas att pumpar och filter (och givetvis poolen) har kvalite' där efter.

Gällande JoF:s sandfilter, är det ingen annan som har haft liknande problem som ronson? Om inte, så är det väl en himla otur o tillfällighet eller så kommer det snart att börja spricka sandfilter lite varstans  :(

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: J&F filter till storpool sprack
« Svar #9 skrivet: juni 27, 2009, 09:03:07:07 »
Tyvärr verkar den filtertyp som jag har fått ha problem. är absolut inte ensam.

mrcaspian fick en annan sort som verkar vara mer gedigert.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1823.0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag