Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Missfärgning av plast  (läst 1540 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbe69

Missfärgning av plast
« skrivet: augusti 02, 2023, 22:34:52:52 »
Hej!
Har precis blivit spabadsägare och det är ju hur trevligt som helst. Jag har en Nordpool modell Tor. Vattenvärden och kvaliten på vattnet verkar väldigt bra men plasten blev missfärgad redan efter 3 veckor vilket får den att se lite gammal ut.

Vet inte vad missfärgningen beror på, kan det vara kalk? Tror inte det i så fall kanske det är någon typ av klormissfärgning, vad tror ni?

Jag har en brominator installerad.

Poolgiganten

Utloggad kwhalp

SV: Missfärgning av plast
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2023, 23:04:46:46 »
Hej!
Har precis blivit spabadsägare och det är ju hur trevligt som helst. Jag har en Nordpool modell Tor. Vattenvärden och kvaliten på vattnet verkar väldigt bra men plasten blev missfärgad redan efter 3 veckor vilket får den att se lite gammal ut.

Vet inte vad missfärgningen beror på, kan det vara kalk? Tror inte det i så fall kanske det är någon typ av klormissfärgning, vad tror ni?

Jag har en brominator installerad.


Är missfärjningen tvättbar och kladdig...?
Ser isåfall ut som ytvattenhudavlagringssmuts, men jag killgissar bara... har ni solat mycket i sommar?  <sol>

Utloggad Erica

SV: Missfärgning av plast
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2023, 23:47:17:17 »
Svårt att se på bilden vad som är missfärgat - plasten eller själva vattnet ? Vattnet kan få en sådan färg om det finns koppardetaljer som angrips av klor, men det borde inte finnas koppardetaljer i ett professionellt byggt spa.

Utloggad Tobbe69

SV: Missfärgning av plast
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2023, 10:13:40:40 »
Vi har endast badat ca 4 gånger på tre veckor och då duschat noga så det är nog inte fett. Det sitter väldigt hårt, man kan skrapa med nageln och då kanske det blir mindre vitt men går inte bort. Så utan något medel kommer det nog inte att försvinna.

Vattnet är inte missfärgat utan har fin kvalite (är min uppfattning iaf). Det är alltså plasten på vridreglaget som är missfärgat redan efter 3 veckor. Ska försöka ta någon mer blid så snart solen visar sig...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Missfärgning av plast
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2023, 11:13:23:23 »
Är det ett Kina-SPA kan det vara plasten som löser upp sig av både vatten, klor eller brom.
Ni borde ju rätt fort se om plasten börjar "gröpas ur" med tiden.
I och för sig, det skulle ju kunna vara en lackerad plast på vredet, och då kan det förstås blekas rätt fort av olika kemikalier, och skrapas bort med en nagel.
Är det en beläggning så kanske det går få bort med svampar typ dessa: https://www.energibutiken.se/sv/pool-spa-tillbehor/144-poolsvampen-17001.html
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Tobbe69

SV: Missfärgning av plast
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2023, 12:25:54:54 »
Ok, här kommer några bättre bilder. Vi har kommunalt vatten och hårdheten på det skall ligga på ca 3. Vattenkvalitén är ok enligt teststickorna denna typ av missfärgning skall det väl ändå inte vara på plasten? Har läst på kalkstabilisatormedlet att man skall ha i lite var annan vecka och det hade jag missat, kan det ha något med det att göra? (har haft igång badet i ca 6 veckor nu). Har tagit in locket till vattenfiltret och spolat det i varmvatten och tvättat det med rengöringsmedel med det vita verkar inte försvinna, möjligtvis bara lite, så det handlar inte om fett.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag