CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad är negativt med aktivt syre?  (läst 34649 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wildkris

Vad är negativt med aktivt syre?
« skrivet: december 02, 2016, 09:24:21:21 »
Nu har jag börjat köra aktivt syre sedan senaste vattenbytet eftersom jag slår i CYA-taket så fort pga hög badfrekvens och klor.
Efter vattenbytet gjorde jag en klorchock, sedan styrde jag upp alk & PH. Nu kör jag Folkpools "Spachock" (aktivt syre) efter varje bad + en större dos en gång i veckan. Kommer sedan, om det verkar ok, att köra en klorchock var 14:e dag (Då kör jag inte aktivt syre den gången).

• Men finns det några negativa grejer med att köra med aktivt syre, förutom att det inte är lika effektivt som klor?
• Kan man ha för mycket aktivt syre, och vad händer då?
• Behöver man mäta aktivt syre och hur i så fall?
Dynasty Spa Club 7L

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Vad är negativt med aktivt syre?
« Svar #1 skrivet: december 02, 2016, 10:24:09:09 »
När jag köpte mitt spa så började jag med nått som kallas "oxybox", vilket är aktivt syre. Det var två olika preparat; en flytande vätska som skulle hällas i 1ggr/vecka, samt vanligt aktivt syre. Trots att jag följde rek väldigt noga och duschade innan bad samt relativt sparsamt badande så blev vattnet lite sunkigt efter ganska kort tid. Jag övergav det där till förmån för 20 gr Bromtabletter i flytande dispenser, samt två skopor aktivt syre efter varje bad. Funkar skitbra. Efter 4 månader var vattnet fortfarande helt ok, inte riktigt lika kristallklart som efter vattenbyte men fullt acceptabelt (vilket ju är väldigt subjektivt  :-\ . Jag har även använt 10-15 gr klor 1 ggr/månad (dvs bara 4 ggr på den tid jag har haft vattnet) för att liksom "rensa ordentligt".

Om du fortsätter med enbart aktivt syre får du gärna delge hur det går.

/Urban.

Utloggad Wildkris

SV: Vad är negativt med aktivt syre?
« Svar #2 skrivet: december 02, 2016, 13:13:41:41 »
När jag köpte mitt spa så började jag med nått som kallas "oxybox", vilket är aktivt syre. Det var två olika preparat; en flytande vätska som skulle hällas i 1ggr/vecka, samt vanligt aktivt syre. Trots att jag följde rek väldigt noga och duschade innan bad samt relativt sparsamt badande så blev vattnet lite sunkigt efter ganska kort tid. Jag övergav det där till förmån för 20 gr Bromtabletter i flytande dispenser, samt två skopor aktivt syre efter varje bad. Funkar skitbra. Efter 4 månader var vattnet fortfarande helt ok, inte riktigt lika kristallklart som efter vattenbyte men fullt acceptabelt (vilket ju är väldigt subjektivt  :-\ . Jag har även använt 10-15 gr klor 1 ggr/månad (dvs bara 4 ggr på den tid jag har haft vattnet) för att liksom "rensa ordentligt".

Om du fortsätter med enbart aktivt syre får du gärna delge hur det går.

/Urban.

Stort tack för input! Jag ska absolut återkomma med hur det går! Känns som om brom är en bra väg att gå också! Får se hur det går och ev. testa det också!
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad liamab

SV: Vad är negativt med aktivt syre?
« Svar #3 skrivet: december 10, 2016, 08:23:14:14 »
Nu har jag börjat köra aktivt syre sedan senaste vattenbytet eftersom jag slår i CYA-taket så fort pga hög badfrekvens och klor.
Efter vattenbytet gjorde jag en klorchock, sedan styrde jag upp alk & PH. Nu kör jag Folkpools "Spachock" (aktivt syre) efter varje bad + en större dos en gång i veckan. Kommer sedan, om det verkar ok, att köra en klorchock var 14:e dag (Då kör jag inte aktivt syre den gången).

• Men finns det några negativa grejer med att köra med aktivt syre, förutom att det inte är lika effektivt som klor?
• Kan man ha för mycket aktivt syre, och vad händer då?
• Behöver man mäta aktivt syre och hur i så fall?

Jag kör Brom och tillsätter aktivt syre ibland

Har just mätt mitt vatten som ser riktigt fint ut och det är sedan juni 2016 mao + 6 månader
och vi badar ganska mycket.

Så sattsa på Brom som huvud desfektion så slipper du byta vatten så ofta som man måste om man bara kör klor samt blir inte lika mycket gaser underlocket som förstör lock och kuddar.

Utloggad Wildkris

SV: Vad är negativt med aktivt syre?
« Svar #4 skrivet: december 10, 2016, 09:09:46:46 »
Har inte kört mer än 14 dagar helt på aktivt syre än. Men har badat ca 3 ggr i veckan minst och tillsatt aktivt syre efter varje bad och chockade även med aktivt syre efter 7 dagar. Just nu är vattnet fortfarande helt klart!

Ska bada idag, därefter aktivt syre och sedan chocka med klor (testar att klora var 14:e dag). Byter även filter vid det tillfället, så filterbyte var 14:e också!

Vi får se hur det fortlöper! :)
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad magnil

SV: Vad är negativt med aktivt syre?
« Svar #5 skrivet: december 10, 2016, 13:44:39:39 »
Har inte kört mer än 14 dagar helt på aktivt syre än. Men har badat ca 3 ggr i veckan minst och tillsatt aktivt syre efter varje bad och chockade även med aktivt syre efter 7 dagar. Just nu är vattnet fortfarande helt klart!

Ska bada idag, därefter aktivt syre och sedan chocka med klor (testar att klora var 14:e dag). Byter även filter vid det tillfället, så filterbyte var 14:e också!

Vi får se hur det fortlöper! :)

Har satt igång mitt bad för en vecka sedan och planerar köra på samma sätt. Kan vara kul att utbyta erfarenheter här. Har ett Viskan Björkö med UV och ozongenerator. Nu är det fabriksinställt på 12 timmar filtrering per dag vilket jag tycker verkar mycket?

Utloggad Wildkris

SV: Vad är negativt med aktivt syre?
« Svar #6 skrivet: december 10, 2016, 14:53:07:07 »
Har satt igång mitt bad för en vecka sedan och planerar köra på samma sätt. Kan vara kul att utbyta erfarenheter här. Har ett Viskan Björkö med UV och ozongenerator. Nu är det fabriksinställt på 12 timmar filtrering per dag vilket jag tycker verkar mycket?

12 timmar/dag?! Är du säker på att det är rätt? Det låter ganska mycket ... Mitt bad är ett Dynasty Club7 1300 liter och det är inställt på 2 x 2 timmar/dag
Iofs så kan det vara 4 x 3 timmar/dygn och genast känns 12 mycket mindre! :)
Sedan blir det självklart filtrering när den kör underhållsvärme eftersom vattnet då också cirkuleras ... Så 2 x 2 timmar är oavsett om det behöver värmas eller ej, värmning utöver det bidrar också till filtreringen.
Under de kallare månaderna är ju dessutom "Smart Vinterläge" aktivt vilket cirkulerar extra mycket för att skydda mot ev. frysning.
« Senast ändrad: december 10, 2016, 14:56:30:30 av Wildkris »
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad magnil

SV: Vad är negativt med aktivt syre?
« Svar #7 skrivet: december 10, 2016, 15:32:59:59 »
12 timmar/dag?! Är du säker på att det är rätt? Det låter ganska mycket ... Mitt bad är ett Dynasty Club7 1300 liter och det är inställt på 2 x 2 timmar/dag
Iofs så kan det vara 4 x 3 timmar/dygn och genast känns 12 mycket mindre! :)
Sedan blir det självklart filtrering när den kör underhållsvärme eftersom vattnet då också cirkuleras ... Så 2 x 2 timmar är oavsett om det behöver värmas eller ej, värmning utöver det bidrar också till filtreringen.
Under de kallare månaderna är ju dessutom "Smart Vinterläge" aktivt vilket cirkulerar extra mycket för att skydda mot ev. frysning.

Japp, säker. 2x6 timmar per dag enligt instruktionsbok och även dubbellkollat med dem, det är vad de rekommenderar.

Utloggad Wildkris

SV: Vad är negativt med aktivt syre?
« Svar #8 skrivet: december 10, 2016, 17:17:24:24 »
Japp, säker. 2x6 timmar per dag enligt instruktionsbok och även dubbellkollat med dem, det är vad de rekommenderar.

Ja, det finns väl egentligen inget negativt med det mer än elkostnaden, vilken antagligen inte blir så astronomiskt större än 2 x 2 eftersom det bara är cirkulation vi pratar om, inte värmning ...
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad Watch

SV: Vad är negativt med aktivt syre?
« Svar #9 skrivet: december 11, 2016, 07:57:29:29 »
Har satt igång mitt bad för en vecka sedan och planerar köra på samma sätt. Kan vara kul att utbyta erfarenheter här. Har ett Viskan Björkö med UV och ozongenerator. Nu är det fabriksinställt på 12 timmar filtrering per dag vilket jag tycker verkar mycket?
Hej.
I mitt bad är filtreringen inställd på  24 timmar /dygn. Då filtreras och ozonrenas vattnet mer än 100 ggr/dygn. Kostnaden för detta hamnar på ca 800:-/år. Jag har då inte tagit höjd för den värme som cirkulationspumpen genererar och återför till badet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag