VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: problem med spabad  (läst 5275 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

besviken

  • Gäst
besviken
problem med spabad
« skrivet: augusti 17, 2016, 18:46:29:29 »
köpte nyss Rimini spabad på trygghandel. det värmer inte mer än 34gr. även fått svarta missfärgningar på ytan som inte går att få bort... kanske för mycket klor...
hjälp! vart skall man vända sig för råd?????? :( :( :(

Poolgiganten

Utloggad nijo2

SV: problem med spabad
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2016, 18:57:51:51 »
köpte nyss Rimini spabad på trygghandel. det värmer inte mer än 34gr. även fått svarta missfärgningar på ytan som inte går att få bort... kanske för mycket klor...
hjälp! vart skall man vända sig för råd?????? :( :( :(
Ehh...börja där du köpte badet  ;)

besviken

  • Gäst
besviken
SV: problem med spabad
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2016, 19:00:38:38 »
tack, försökte, svårt att nå dem per telefon.

Utloggad nijo2

SV: problem med spabad
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2016, 20:20:05:05 »
tack, försökte, svårt att nå dem per telefon.
Ok, trist.
Ser att det endast sitter en 2000W värmare i det badet. Det i säg bör ju räcka, speciellt denna årstiden.
Vad händer när den nått 34grader? Kan du se att HEAT slocknar i panelen?
Vilken värme har du ställt in den på?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: problem med spabad
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2016, 09:18:54:54 »
Ja, kan du definiera problemet, blir det bara 34 grader trots att värmaren går, eller stänger den av sig då?
Nu kommer ett par dumma frågor, ta inte illa upp.

Har du ställt börvärdet högre än 34 grader?
Har du locket på?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

besviken

  • Gäst
besviken
SV: problem med spabad
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2016, 16:06:40:40 »
hej, tusen tack för era svar!
jag är helt grönt i spabadvärlden och allt verkar vara alldeles för komplicerad för mig... det finns inga duma frågor menar jag.. här kommer mina svar:
ställde temp på 40, men når endast 34 och behåller det, då börjar det även lysa cool-lampan som om det var inställd på 34.. så mycket bra fråga.. men när jag kontrollerar inställningen så står det 40..
har locket hela tiden på- så fort det är borta mer än 10min så sjunker temp minst 1gr, sedan tar det flera timmar för att nå 34 igen.
jag läste genom instruktionen mycket noggrant en gång till och kom på att jag hade förvalt filtercykel F1 (står ej i instruktionen, men F2 är endast 2 timmar per 12 timmar) och ändrade det till F8 vilket är 8 timmar per 12 timmar. Jag tror att det kanske har att göra med uppvärmningen också? att tiden är för kort? eller har filtercykel inget att göra med värmeelementet? Jag gjorde det igår kväll, inget hänt sedan dess, men kanske för kort tid? Jag såg även att hälften av munstycken jobbar inte när det kör filtercykel, dock alla jobbar i jet.. hjälper inte vrida på dem heller. kan det vara viktig för uppvärmningen?
sedan har jag mycket problem med klor också.. kan nu i några dagar inte minska innehållet, är mer än 3pmol (skalen finns ej högre än 3 så jag vet inte ens hur mycket det är). borde väl försvinna spontant, men det vill inte. Jag tog bort långverkande klorstablett för 3 dagar sedan. Kanske jag måste delvis byta vatten??
ber om ursäkt för så många frågor, men blev så himla glad när jag hittade forumet..
TACKAR PÅ FÖRHAND!!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: problem med spabad
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2016, 20:50:29:29 »
Det där med temperaturen måste du nog ta med säljaren, de borde veta om det är en vanligt problem.
T.ex om värmaren är för klen helt enkelt, eller om du skall justera på tiderna.

När det gäller kloret, köp nya stickor som kan visa upp till 10 ppm klor.
För att få ned klornivån kan du byta ut delar av vattnet.
Annars brukar det sjunka rätt fort om du öppnar SPAT och kör luftpumpen.
Jag brukar säga att det är OK att bada om det är under 5 ppm.
Det skall aldrig vara mindre än 1 ppm, och en gång i veckan skall du chocka så du får minst 5 ppm.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad besviken

SV: problem med spabad
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2016, 11:45:44:44 »
Hej, Rickard!
Tack för dina råd!
en fråga till ang långtidsverkande klor, nämligen i min instruktion står det att man skall använda 20g tabl. jag köpte långtidsverkandeklor tabl dock såg inte att dem var á 100d styck. Går det att dela dem i 4st och använda andå i en flattör? hur skall jag göra då med plastpåsen? (varje tabl sitter in en sluten plastpåse som man skall göra ett litet hål i innan man sätter dem i flattören) skall jag sätta en styck i en plastpåse och knuta ihop? eller endast lägga den i flattör utan påse? använder du långtidsverkande klor själv? vi använder badet mycket sällan (inget roligt att bada i kall vatten..)- räcker det att shocka med korttidsverkande klor 1gg per vecka då? jag köpte Sunwac tabl- hur många tabl bör man då använda? vilka teststickor rekommenderar du?
en annan fråga- vid filtercykel ser jag att 2 munstycken jobbar och 2 jobbar inte- är det normalt? alla 4 jobbar när jacuzzi är på. kan det vara luftpropp i dem 2 som inte jobbar vid filtercykel??
det blev många frågor... :)
jag är så tacksam för din hjälp!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: problem med spabad
« Svar #8 skrivet: augusti 21, 2016, 17:40:36:36 »
Har aldrig provat köra med tabletter, använder bara granulat.
Klorerar 2 gånger/vecka, ca 1 msk onsdag, och 1.5 söndag.
Det borde gå köra med dtora tabletter om du gör ett litet hål kan jag tycka, men som sagt, jag har aldrig provat.

Man brukar ju kunna styra flödet till insprutarna, det är inte så enkelt att du manuellt lagt allt flöde till de två munstycken som arbetar?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad besviken

SV: problem med spabad
« Svar #9 skrivet: augusti 21, 2016, 19:55:17:17 »
manuellt lagt allt flöde--- vad menar du? att resterande munstycken är stängda (att man vred på dem)? men dem funkar när massagepumpen är på..? jag har inte gjort något med dem- hur gör man att man lägger flödet till munstycket??

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag