VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmer ej spabad.  (läst 2545 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glenno

Värmer ej spabad.
« skrivet: september 30, 2019, 12:46:14:14 »
Hej.
Har ett spabad som ej värmer. Nordic Hot tube från Folkpool. Warrior XL. Pumpen går i läge ett vilket är det som går när badet värms. Men temperaturen höjs ej.
Ställer jag in temperaturen lägre än nuvarande så försöker den ej värma så styrsystemet verkar vara helt...? Går det att felsöka på något vi eller är det någon del som brukar gå sönder?

Med vänlig hälsning, Glenn.

Poolgiganten

CalleW

  • Gäst
CalleW
SV: Värmer ej spabad.
« Svar #1 skrivet: september 30, 2019, 14:09:34:34 »
Hej,

Kolla så alla säkringar är på. Se så spabadet inte går i economy-mode eller sleep-mode. Det ska stå i standard-mode.
Om inte detta hjälper se över säkringarna på styrkortet. Kolla om du har ström fram till värmaren.



Utloggad Glenno

SV: Värmer ej spabad.
« Svar #2 skrivet: september 30, 2019, 17:24:09:09 »
Hej, tack för svar.
Den går på en fas och den säkringen är hel. Badet fungerar utom värmen.
Det går att ställa in små brytare i styrboxen och de står på "standard only".

Hittade två säkringar på styrkortet, men en var helt i keramik så den vet jag ej hur den mår. Den andra i glas var hel.

Hur mäter jag strömmen bäst till värmare? Genom kontakterna som jag kommer åt om jag skruvar bort plastkåpan på bilden? Antar att den inte får ström eftersom den ej blir varm.

Lampan som lyser när värmare är på lyser som vanligt på styrpanelen där man ställer in tempen.

Utloggad Glenno

SV: Värmer ej spabad.
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2019, 16:18:04:04 »
Hej!
Hade en elektriker här som mätte lite och när värmaren ska starta så klickar det till i ett relä men ingen ström går ut till värmaren från kretskortet.
Det är 3 större relä men dessa har vi ej mätt då de verkar sitta fast på kretskortet.

Troligt fel? Kretskort?

Utloggad Glenno

SV: Värmer ej spabad.
« Svar #4 skrivet: november 10, 2019, 21:50:00:00 »
Kan svara mig själv vad som fungerade. Köpte ett nytt styrkort och bytte vilket resulterade i ett fullt fungerande spabad igen.
Kortet kostade 2800:- från UK och byttes på ca 30 minuter, väldigt enkelt.

Billigaste jag hittade i Sverige gick på 3700:- 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan