VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vita partiklar i vattnete. HJÄLP!  (läst 3965 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jesper Larsen

  • Gäst
Jesper Larsen
Vita partiklar i vattnete. HJÄLP!
« skrivet: november 10, 2018, 09:39:20:20 »
Hej, jag har idag ett spabad som jag har haft igång i cirka ett år.
Gjort täta Vattenbyten och använt Aqua Finnesse.
Jag har sedan en tid tillbaka fått vita partiklar/flingor i vattnet.

För att få bort detta har jag kört med pipecleaner 2gg, bytt filter 2 ggr, gjort fera vattenbyten, chockklorerat ORDENTLIGT samt sänkt PHvärdet REJÄLT då jag läste att det kunde bero på för högt PH. Har varit igång ett par dagar nu med väldigt lågt PHvärde ch extremt högt klorvärde men det försvinner iaf inte.

Snälla hjälp mig, ingen i familjen vill bada då det inte ser så trevligt ut även om vattenvärdena är bra.

Jag hoppas någon kan hjälpa mig!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vita partiklar i vattnete. HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: november 10, 2018, 11:41:05:05 »
Om det handlar om kalkutfällning så stoppar en pH-sänkning nybildning av kalkpartiklar men om vattnet fortfarande skall vara badbart så kan du inte sänka pH så mycket att redan bildad kalk löses upp. Du får i så fall flocka och filtrera bort den bildade kalken och sedan hålla pH på en sådan nivå att kalkflagor inte nybildas i ditt vatten.

Utloggad oscar

SV: Vita partiklar i vattnete. HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: november 12, 2018, 14:15:06:06 »
Sen skulle jag även byta ut Aqua finess mot antingen Brom eller snabbklor/spaklor då tri-klor inte ska användas i spabad.
Se även till att ph värdet inte överstiger 7,5 så ska inte nya utfällningar ske.

Utloggad Telekiter

SV: Vita partiklar i vattnete. HJÄLP!
« Svar #3 skrivet: november 12, 2018, 15:27:04:04 »
Det är nog viktigt att du använder BRA mätmetoder för att verkligen vara säker på att pH-värdet är under 7,5. Vanliga testremsor är inte alls bra i detta syftet. DPD-tabletter, Taylor-kit eller annat krävs nog. Tror inte att Aqua-check (elektroniska "mojäng") och ej heller Scuba II, odyl är tillräckligt noggranna. Alltså om du verkligen vill va säker på att inte överstiga pH-värde 7,5. Brom ändrar inte pH-värdet så det är nog lite enklare hålla koll jmf med vid användning av klor.

/Urban. 

Utloggad oscar

SV: Vita partiklar i vattnete. HJÄLP!
« Svar #4 skrivet: november 12, 2018, 17:35:18:18 »
Sen kan ju även ett påfyllnadsfilter monteras på slangen som t.ex Pure-Stream. 

Utloggad Erica

SV: Vita partiklar i vattnete. HJÄLP!
« Svar #5 skrivet: november 13, 2018, 22:40:58:58 »
Om det handlar om hårt, kalkhaltigt vatten så hjälper inte ett filter vid påfyllningen. Kalken är ju i det läget fortfarande löst i vattnet, inte utfälld. Det finns alltså inga partiklar att filtrera bort. Skall du få bort kalken får du då i stället sätta ett avhärdningsfilter på ditt vattensystem, så att vattnet avhärdas (avkalkas) innan det tappas i ditt spa. Sådana filter finns av olika typer, de använder jonbytarmassa som regenereras med vissa intervaller.

Utloggad oscar

SV: Vita partiklar i vattnete. HJÄLP!
« Svar #6 skrivet: november 14, 2018, 11:49:03:03 »
Om det handlar om hårt, kalkhaltigt vatten så hjälper inte ett filter vid påfyllningen. Kalken är ju i det läget fortfarande löst i vattnet, inte utfälld. Det finns alltså inga partiklar att filtrera bort. Skall du få bort kalken får du då i stället sätta ett avhärdningsfilter på ditt vattensystem, så att vattnet avhärdas (avkalkas) innan det tappas i ditt spa. Sådana filter finns av olika typer, de använder jonbytarmassa som regenereras med vissa intervaller.

Pure-Stream är ett jonbytarfilter som man ansluter med en gardenakoppling till sin slang.

Utloggad Erica

SV: Vita partiklar i vattnete. HJÄLP!
« Svar #7 skrivet: november 14, 2018, 19:49:01:01 »
Avhärdningsfilter brukar vara bastanta saker, 1-1.5 m höga, 20-40 cm i diameter, med olika system för regenerering, antingen med automatik eller manuellt. Att ett litet filter kopplat med en Gardena-koppling skulle komma ens i närheten av dessa filter låter ganska osannolikt.

Utloggad 25° i vattnet

SV: Vita partiklar i vattnete. HJÄLP!
« Svar #8 skrivet: november 15, 2018, 23:49:43:43 »
Varför inte göra det enkelt
Delhpin Spa Kalkstabilisator Art Nr 4532001 239 :- hos de flesta återförsäljare

från instruktion på hemsidor

Använd Delhpin Spa Kalkstabilisator för att sänka hårtheten i badvattnet.

Om vattnet är för hårt finns risk för kalkutfällningar samt att vattnet i spabadet kan bli grumligt och missfärgat. Kalk och metalljoner förekommer i vanliga fall löst i vattnet, men om vattnet är för hårt kan det leda till avlagringar på väggar och i filtret. Spa Kalkstabilisator sänker vattnets hårdhet och förhindrar på så vis utfällning och avlagringar.

Denna produkt är populär bland de som har eget vatten/brunnsvatten. Då detta vatten oftast är berikat med mineraler och metaller.

För att enkelt sänka hårdheten i spavattnet. Om vattnet är för hårt finns det en risk för kalkutfällningar samt att vattnet i spabadet kan bli grumligt och missfärgat.

Utloggad Erica

SV: Vita partiklar i vattnete. HJÄLP!
« Svar #9 skrivet: november 16, 2018, 23:25:13:13 »
Nja hur skulle det där kunna fungera om du verkligen har hårt vatten ? En kemikalie som du häller i vattnet kan ju inte i sig själv få bort någon kalk ur vattnet... Möjligen skulle man kunna tänka sig att den t.ex. sänker pH och förhindrar utfällningen, men kalken finns ju kvar där lika fullt. Ett riktigt avhärdningsfilter som sedan regenereras medför ju att kalken spolas ut i avloppet efter att ha varit bunden i jonbytaren. Men så kan ju knappast en tillsatskemikalie fungera - den har ju inget sätt att slutgiltigt bli kvitt kalken.

Har man riktigt hårt vatten bör man nog överväga att avhärda allt hushållets vatten. Kalk är ju i större mängder inte bara ett problem i ett spa - det sätter igen duschstrilar och vattenkranar, ger förkortad livslängd på varmvattenberedare, tråkiga avlagringar i duschar och badkar, speciellt när den reagerar med tvål eller schampo, tvätt blir hård och otrevlig m.m. Även själva vattenrören i huset kan sättas igen. Jag har själv tidigare bott i ett område med rejält hårt vatten och känner igen de där problemen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan