VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur länge till har ni poolen igång  (läst 13657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad projektflytKonsult

Hur länge till har ni poolen igång
« skrivet: september 04, 2017, 22:49:21:21 »
Ja det är vår första säsong med pool, poolen blev klar till Midsommar men nu när det regnar och blåser samt är 12-15gr vet jag inte hur kul det är att ha den igång!
Vi har tak och värmepump och ca 31gr just nu.
Vi har Spa så vi sitter inte fast när det gäller bad :)
Hur tänker ni andra?

Poolgiganten

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur länge till har ni poolen igång
« Svar #1 skrivet: september 05, 2017, 07:30:24:24 »
Jag stängde min värmepump igår, inget kul väder i sikte den närmsta perioden heller, sen får väl cirkulationen gå ett tag till, tills vi är nere i ca 10°C, då stänger vi för vintern.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur länge till har ni poolen igång
« Svar #2 skrivet: september 05, 2017, 08:01:26:26 »
Första åren, när barnen var små så körde vi till deras födelsedagar, 12 o 21 september.
Senaste åren har vi stängt av när skolan startat.
I år blev det t.o.m en vecka före skolstarten.
Nästan så man ångrade sig i helgen då vi hade nästan 20 grader i skuggan, hur skönt som helst på uteplatsen...
En anledning till att jag stänger lite tidigare nu är för att min jordvärmeslinga skall få vila och marken ackumulera lite energi innan uppvärmningssäsongen på huset drar igång.

Även vi har SPA, och bastu, så bada kan vi göra även efter att poolen är stängd.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Hur länge till har ni poolen igång
« Svar #3 skrivet: september 05, 2017, 08:03:13:13 »
Brukar bli september ut, sedan är det inte kul att gå ut längre.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Hur länge till har ni poolen igång
« Svar #4 skrivet: september 05, 2017, 08:33:29:29 »

Första sommaren med pool för vår del med.
Jag kom hem efter en tjänsteresa och konstaterade att det drog oroande mycket luft. Konstaterade att läckaget på den dåligt limmade kopplingen på pumpen läckte ännu mer så jag tvångsmatade upp med 200 gram chockklor och stängde ner förra veckan.

Men när jag kom hem så limmade jag nya kopplingar och fyllde på lite vatten. Kör troligtvis två veckor till skulle jag tro om det inte är katastrof-prognos.

På 5 dagar hade temperaturen sjunkit från 28 till 21 grader på ocirkulerat vatten. Vattnet var fortfarande helt klart utan några alger.

EDIT:

Tilläggsfråga: hur gör man med filtret? Tänkte plocka in det mesta, cirkulationspump, jet-swim och UV tänkte jag ta in frostfritt i källaren men hur vinterstänger man filtret? Jag kommer inte att ha frostfritt där det står?

Fö så blir det total tömmning och FÖRHOPPNINGSVIS kommer leverantören hit och rättar till alla fel. Efter att linern är återmonterad nån gång i slutet av September/början av Oktober, skall jag delvis återfylla då eller skall jag vänta till våren?

« Senast ändrad: september 05, 2017, 08:39:38:38 av Fredde-Gbg »

Utloggad Frazze

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur länge till har ni poolen igång
« Svar #5 skrivet: september 05, 2017, 08:52:48:48 »
Första sommaren med pool här också  :)
Hade superskönt kvällsbad i helgen med 29 grader i vattnet. Tänker nog inte stänga ner än på ett par veckor. Man hoppas ju fortfarande på lite sol och värme.

Jag har pump och filter står frostfritt, så jag hoppas att stängningen blir en enkel historia.
Folkpool Garden 5,1x3,6
Invigd Juni 2017

Utloggad MathiasS

SV: Hur länge till har ni poolen igång
« Svar #6 skrivet: september 05, 2017, 09:46:02:02 »
Första sommaren med pool för vår del med.
Jag kom hem efter en tjänsteresa och konstaterade att det drog oroande mycket luft. Konstaterade att läckaget på den dåligt limmade kopplingen på pumpen läckte ännu mer så jag tvångsmatade upp med 200 gram chockklor och stängde ner förra veckan.

Men när jag kom hem så limmade jag nya kopplingar och fyllde på lite vatten. Kör troligtvis två veckor till skulle jag tro om det inte är katastrof-prognos.

På 5 dagar hade temperaturen sjunkit från 28 till 21 grader på ocirkulerat vatten. Vattnet var fortfarande helt klart utan några alger.

EDIT:

Tilläggsfråga: hur gör man med filtret? Tänkte plocka in det mesta, cirkulationspump, jet-swim och UV tänkte jag ta in frostfritt i källaren men hur vinterstänger man filtret? Jag kommer inte att ha frostfritt där det står?

Fö så blir det total tömmning och FÖRHOPPNINGSVIS kommer leverantören hit och rättar till alla fel. Efter att linern är återmonterad nån gång i slutet av September/början av Oktober, skall jag delvis återfylla då eller skall jag vänta till våren?

Jag tar in och förvarar frostfritt:
Centralventilen till sandfiltret
Alla kulventiler (har unioner på samtliga)
Minimastern inkl doserpumparna

Alla annat står kvar.
UVlampan har en bottenventil så den är enkelt att tömma.
Sandfiltret tömmer jag på vatten genom bottenventilen och sedan får bottenventilen stå öppen till våren.
Vattenpumpen står också kvar men med bottenpluggarna öppna
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad PeeGee

SV: Hur länge till har ni poolen igång
« Svar #7 skrivet: september 05, 2017, 11:31:13:13 »
Jag har också funderat på detta den senaste veckan, när det har regnat en hel del och inte varit något vidare i väderväg. Vi har 31 grader i vattnet, det jobbigaste nu är när man ska ta sig upp, det blir lååånga bad nu när man hela tiden tvekar. :)

Just nu ligger nog planen på att köra September ut!
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Hur länge till har ni poolen igång
« Svar #8 skrivet: september 05, 2017, 12:03:41:41 »
Vi har inomhuspool så det är året runt som gäller. Men det skulle vara intressant att höra från er som har tomhuspool + pooltak - är det någon med den lösningen som kör året runt ? Det borde vara möjligt i södra Sverige, men frågan är hur mycket värme som det drar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur länge till har ni poolen igång
« Svar #9 skrivet: september 05, 2017, 12:34:51:51 »
Vi har inomhuspool så det är året runt som gäller. Men det skulle vara intressant att höra från er som har tomhuspool + pooltak - är det någon med den lösningen som kör året runt ? Det borde vara möjligt i södra Sverige, men frågan är hur mycket värme som det drar.

Om jag hade plats för att bygga en bastu så kanske kanske jag skulle överväga det. Annars är det redan nu så kallt att gå ut från taket (badrocken åker på snabbt) så riktigt kallt utan bastu är nog inte ett dugg skönt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan