Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Filterproblem??  (läst 23733 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beppo

Filterproblem??
« skrivet: april 19, 2005, 06:59:25:25 »
Jag har ngt mystiskt problem med mitt filter? eller vad det nu kan vara.....
Jag kan ha klart och fint vatten i poolen, och ha haft det i några veckor, men när jag sedan skall backspola filtret händer följande: Jag backspolar och rinsar, precis som man ska, men när jag åter startar cirkulationen så kommer det som "moln" in i poolen!! Det ser ut som när man precis har hält i årets första stordos med chockklor, fast nästan ännu grumligare. Poolen grumlas ner helt och hållet av detta, och jag måste låta cirkulationen vara avstängd några dagar efteråt, för då sjunker partiklarna till botten och går att suga upp. Men när jag sedan startar så uppstår samma problem.
Problemet kan till viss del kringgås genom att man kör ut en ganska stor mängd vatten på Waste, innan man startar filtreringen igen, men så här ska det ju inte behöva vara!!!
Någon som har ngn idé vad det kan vara?
Filter och pumpar och dyl är från 2001.
Viskan spa Lindö

Poolgiganten

Utloggad Janne

Re:Filterproblem??
« Svar #1 skrivet: april 20, 2005, 08:47:28:28 »
Har du provat flockningsmedel i poolen?

Kanske du har partiklar i vattnet som du inte ser?
Då borde flockningsmedelt ta det.
Ex:
SunFlock samlar ihop de små svävande partiklarna i vattnet till större flockar som fastnar i sandfiltret. De uppsamlade flockarna med föroreningar rensas bort ur filtret genom en normal retursköljning.

Här finns några tips också:
Grumligt eller dimmigt vatten. pH-värdet är för högt.
http://www.saniklar.dk/se/godese.htm

//Janne
« Senast ändrad: april 20, 2005, 09:21:13:13 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Beppo

Re:Filterproblem??
« Svar #2 skrivet: april 20, 2005, 14:06:17:17 »
Jag brukar ha flockningsmedel i poolen, och Ph värdet brukar vara perfekt efter lite labbande.
Och vattnet brukar vara hyfsat klart ända tills jag stänger av pumpen en stund, ex för backspolning. När jag sen startar pumpen kommer "molnen" som från ingenstans!!!! DEt kanske hänger ihop med problemet jag har med kritning, för det ser lika dant ut som när man borstar intensivt på väggarna i poolen= Man får då samma "molneffekt"
Frågan är bara varför inte filtret rensar bort dessa partiklar?? För jag kan ju få dom att flockas till botten, och suga bort dom. Men missar jag att wasta bort grummelvatten när jag sedan startar pumpen får jag börja om. Jag brukar få köra på waste i några minuter innan det kommer klart vatten, och sedan kan jag köra på filter igen.
Är det något fel på mitt filter kanske?
Viskan spa Lindö

Utloggad Jolo

Re:Filterproblem??
« Svar #3 skrivet: april 20, 2005, 14:47:14:14 »
Jag har samma problem och erfarenheter som Beppo. Det känns nästan som om det sker algtillväxt i filtret. Jag brukar växla några gånger mellan de olika lägena (Rinse, Waste och det tredje som skall packa rätt sanden) på ventilen för att på så sätt tvätta bort alla alger från sanden. Detta känns inte rätt och väldigt mycket vatten går ut i avloppet.

Utloggad Beppo

Re:Filterproblem??
« Svar #4 skrivet: april 20, 2005, 14:56:28:28 »
När jag backspolar filtret så kommer det till en början massa grummel, dvs helt i sin ordning. men efter bara ngn sekund så kommer det klart vatten. Brukar ändå backspola minst 2 minuter. Därefter rinse, vattnet i siktglaset brukar då bli nästan vitt, men efter ngn minut blir det klart igen. Provar man att backspola igen så är det då klart.
MEN!! Slår jag nu bara igång filtret som vanligt så kommer det in mängder av grummel i poolen, så varje gång får jag stället koppla bort en anslutning från värmeslingan och spola ut vattnet från filtret direkt i avloppet för att slippa få in detta skit i poolen. brukar få spola ett par minuter innan det ser klart ut.....
Varför blir det så här? Det verkar ju helfel! Men samtigt har det varit så hela tiden sen jag köpte huset 2003, och all poolutrustning är från 2001. Är det fel på filtret? eller sanden? eller beror det på kritningen från poolväggarna? Om det beror på kritningen, varför fastnar inte dom pertiklarna i filtret? Det går ju utmärkt att flocka dom till bottten och suga upp dom?
HJÄLP!!
Viskan spa Lindö

Utloggad Janne

Re:Filterproblem??
« Svar #5 skrivet: april 20, 2005, 16:51:04:04 »
Tömmde du ut vattnet nu på vintern, ur filtert?

Byta sand är ingen större kostnad så om du inte får någon hjälp, så tycker jag att du skall prova det.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Beppo

Re:Filterproblem??
« Svar #6 skrivet: april 20, 2005, 21:07:39:39 »
Nej, det har jag inte gjort. Men jag ska dra igång poolverksamheten nu idagarna tänkte jag. Däremot förra året tömde jag ut allt vatten ur systemet, och rengjorde poolen grundligt. Spolade även ur alla kanaler och så. Sedan öppnade jag även filtret och kollade lite, det var ett hel***e att få ihop det igen för när jag tog tag och drog fick jag upp alltihop, men armar och allt genom filtersanden!!! Så det var bara att tömma ut sanden och sätta i alltihop, och hälla tillbaka sanden.
Alla som säljer utrustning sade till mig vid frågan om man skulle byta sand att det skulle man istort sett aldrig behöva. Tror du att  det skullle kunna funka? Den sand jag har är använd 4 säsonger hittils, dvs den är lika gammal som filtret och resten av utrustningen exkl själva poolen.
Viskan spa Lindö

Utloggad Janne

Re:Filterproblem??
« Svar #7 skrivet: april 21, 2005, 10:54:07:07 »
Där jag köpte min pool, filter mm, sa dom att man skulle byta sand efter ca: 3-5:e år.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Beppo

Re:Filterproblem??
« Svar #8 skrivet: april 21, 2005, 15:14:10:10 »
Ok, men då till frågan: Hur gör man detta på lättaste sättet. jag har nämligen ingen bruksanvisning till mitt filter. Och på det sättet jag gjorde förra året verkar inget bra........Jag försökte att få tag på en bruksanvisning förra året resultatlöst. Men om ni kan berätta hur man gör på ett smidigt sätt så skall jag byta sanden, eftersom dte inte kosta ngt.
Viskan spa Lindö

Utloggad Janne

Re:Filterproblem??
« Svar #9 skrivet: april 21, 2005, 21:01:35:35 »
På min bruksanvisng står det att  pump filter,mm skall dräneras. Dessutom skall man tillsätta algdräpare som  skall cirukulera 1 dag innan man stänger för vintern.

Jag har en astrapool filter.
Vill du att jag scannar in manualen till dej och skickar till dej via email?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan