VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilka kopplingar behövs för att byta ut all intexslang till 50mm pvc-flex?  (läst 10005 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PetraT

  • Gäst
PetraT
Vilka kopplingar behövs för att byta ut all intexslang till 50mm pvc-flex?
« skrivet: juni 09, 2017, 10:01:15:15 »
Jag behöver lite hjälp från proffsen!

Vi har en rektangulär intex ultra pool 549 x 274 x 132 cm som vi precis grävt ner och håller på att bygga in i altanen. Vi har köpt en Brilix 100 för att värma den med och nu tänkte jag försöka koppla ihop detta.

Tipsen härifrån verkar vara att byta till 50mm pvc-flex så det är planen.
Kopplingen som kom med till värmepumpen är en sådan som ska limmas på en 50mm slang då där verkar det inte vara några problem.

Frågan är då, hur gör jag med alla andra kopplingar. In och utlopp samt till från sandfilterpumpen och saltklorinatorn!? Någon vänlig själ som gjort detta och kan dela med sig av hur ni fått ihop det?

Jag funderar också på var i kedjan ni som har en saltklorinator från intex har den placerad, före eller efter värmepumpen?

Vore väldigt tacksam för lite hjälp, elektrikern kommer nästa vecka och jag har lovat barnen bad till midsommar =)

Poolgiganten

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Intex har väl 38 mm slang och även detta till sin saltklorinator. Då blir det en hel del att byta ut. Det kommer även att bli sämre tryck i ledningarna då dimensionen utvidgas. Kanske behöver du då skaffa en kraftigare pump? Jag hade nog bara bytt anslutningar i närheten av värmepumpen. Den rekommenderas ändå att man sätter via en bypass för att strypa vattenflödet något.

Rekommendationen är att alltid montera saltklorinatorn som sista komponent innan vattnet går tillbaka till poolen. Den höga klorhalten i direkt anslutning till klorinatorn sägs kunna slita på värmeväxlaren i värmepumpen annars.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Intex har väl 38 mm slang och även detta till sin saltklorinator. Då blir det en hel del att byta ut. Det kommer även att bli sämre tryck i ledningarna då dimensionen utvidgas. Kanske behöver du då skaffa en kraftigare pump? Jag hade nog bara bytt anslutningar i närheten av värmepumpen. Det rekommenderas ändå att man kopplar den via en bypass för att strypa vattenflödet något.

Rekommendationen är att alltid montera saltklorinatorn som sista komponent innan vattnet går tillbaka till poolen. Den höga klorhalten i direkt anslutning till klorinatorn sägs kunna slita på värmeväxlaren i värmepumpen annars.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Mickelin

Nu tänker du nog lite bakvänt. Större rördimension betyder mindre motstånd, dvs bättre flöde och mindre krav på stark pump. Byt allt till 50mm. Att blanda dimensioner är ingen höjdare, då skapar man bara flaskhalsar.
Poolklor.com har en anslutning för 50mm till Intex. Två packningar krävs för att det ska bli tätt.
https://www.poolklor.com/produkt/pvc-adaptor-hona-50-2fri-mutter-inv/

Utloggad Mickelin

Så här har jag gjort. En Intex-slang kvar mellan pump och filter, ska bytas ut.

PetraT

  • Gäst
PetraT
SV: Vilka kopplingar behövs för att byta ut all intexslang till 50mm pvc-flex?
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2017, 20:01:29:29 »
Tack snälla för svar och bilder, man går lätt vilse bland alla kopplingar och slangar känns det som.

Är det hårda rör du har närmast pumpen?
Jag har Intex egna avstängningsventiler direkt på utsidan av poolen. Borde det fungera att sätta de adaptrar du länkar till direkt på dessa och enbart använda flexslang eller är det bättre med hårda rör?

Ser också att du satt in skimmer, det är jag också sugen på att göra. Var köpte du din och var det svårt att få dit den och få det tätt?

Utloggad Mickelin

Flex eller rör går lika bra. Adaptern har samma gänga som Intex-slang, så den passar på ventilerna. Jag tyckte Intex-ventilerna var lite klena, så jag bytte mot riktiga.

Skimmern köpte jag från Tyskland, ebay eller amazon. Inga problem att montera, krävs bara lite mod att sätta kniven i linern.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
Upptäckte också att man behövde 2 packningar till intex kopplingarna, var jävla tur att jag hade 2 st extra som nästan var lika stora, liggandes. Blev ej helt hundra men ska beställa 2st extra till nästa säsong!
Intex avstängningskranar är ett skämt, släng direkt, är dom ej trasiga nu så är det bara en tidsfråga, och tröga o j'ävliga.
Ring poolklor, han som äger det lr är chef, fråga efter honom, tjejen som jobbar där har ej koll på allt. Han hjälper dig med vilka grejer du behöver exakt! Jävla smart att koppla saltklorinatorn på tillbakavägen, efter pump o vv o allt. Men samtidigt så det är ju salt i vattnet. Och krävs ju då titanium grejer?
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Mickelin

Alltid klorinatorn sist i kedjan. De flesta pumpar, t ex Brilix är i titanium.

PetraT

  • Gäst
PetraT
SV: Vilka kopplingar behövs för att byta ut all intexslang till 50mm pvc-flex?
« Svar #9 skrivet: juni 18, 2017, 22:43:56:56 »
Kan hålla med om att intexavstängningskranarna känns i skruttigaste laget. Problemet just nu är ju att poolen är full, det finns väl inget sätt att byta dessa utan att tappa ut vattnet till under utloppet?

Skit också, behöver man två extra packningar alltså? Jag fattade nog fel och tänkte att den packning som redan sitter på intexgängan räknades som en och att man sedan behövde en till?

I morgon kommer elektrikern och kopplat elen till värmepumpen och förhoppningsvis kommer även paketet från poolklor med alla kopplingar så att jag kan börja limma slang :)

Utloggad Mickelin

Inga problem att byta ventil även om poolen är full. Be någon hålla en skål eller burk av lämplig storlek på insidan över utloppet.

Två packningar behövs inuti adaptern från Klorpool för att det ska bli tätt mot inloppsgängan. Osäker på om det behövs mot ventilen, den har väl en integrerad oring om jag minns rätt?
« Senast ändrad: juni 19, 2017, 20:29:31:31 av Mickelin »

Utloggad Mickelin

Gjorde en snabbkoll. Mot ventilen räcker det med en packning, medan två krävs mot inloppet.

Utloggad snowballtwo

Jag har en liten intexpool (12 m3) och har således 32mm-kopplingar in och ut från poolen. Efter det har jag adaptrar och 38mm-slang till sandfilterpump och klorinator. Jag har tänkt att jämna till underlaget när den plockas in för säsongen och då även fixa nya, längre slangar så jag kan placera utrustningen lite längre bort från poolen. Vinner jag något på att ha 50mm-slang/rör eller ska jag fortsätta med 38mm? Är det dumt att gräva ner slang/rör?

Utloggad snowballtwo

Jag har en liten intexpool (12 m3) och har således 32mm-kopplingar in och ut från poolen. Efter det har jag adaptrar och 38mm-slang till sandfilterpump och klorinator. Jag har tänkt att jämna till underlaget när den plockas in för säsongen och då även fixa nya, längre slangar så jag kan placera utrustningen lite längre bort från poolen. Vinner jag något på att ha 50mm-slang/rör eller ska jag fortsätta med 38mm? Är det dumt att gräva ner slang/rör?
Ingen som har någon uppfattning?

Utloggad Denzel

Ingen som har någon uppfattning?

Intressant att få höra svar på detta. Jag har exakt samma läge som du, och undrar över om det överhuvudtaget är en vinst på att byta till grövre slangar/rör.

Utloggad nyburjare

Beror på .... större rör ger mindre tryckmotstånd och vid mindre motstånd ger pumpen oftast mer vattenvolym, detta avläses i tryckkurvan för aktuell pump, mer vatten innebär då att även filtret måste klara av en större volym.

Mindre motstånd fast med samma vattenvolym innebär oftast lägre energiförbrukning på pumpen

Utloggad snowballtwo

Beror på .... större rör ger mindre tryckmotstånd och vid mindre motstånd ger pumpen oftast mer vattenvolym, detta avläses i tryckkurvan för aktuell pump, mer vatten innebär då att även filtret måste klara av en större volym.

Mindre motstånd fast med samma vattenvolym innebär oftast lägre energiförbrukning på pumpen
Frågan är också om det spelar någon roll eftersom jag ändå har en 32mm-koppling i poolen.
Intressant att få höra svar på detta. Jag har exakt samma läge som du, och undrar över om det överhuvudtaget är en vinst på att byta till grövre slangar/rör.

Ja, du hade väl likadan pool som mig också? Jag känner att jag borde ha längre slangar ändå, så jag kan flytta pump och saltvattensystemet lite längre bort. I år har de stått alldeles bredvid poolen. Skulle vara kul att dölja med eller använda nedgrävda rör också. Trots att det är en liten pool. :)

Utloggad nyburjare

Att du har en 32 koppling i poolen betyder inte så mkt, man räknar tryck per sträcka, en så kort bit ökar inte trycket så mkt , däremot får du en högre hastighet på vattnet just i denna koppling ,

Utloggad Denzel

Ja, du hade väl likadan pool som mig också? Jag känner att jag borde ha längre slangar ändå, så jag kan flytta pump och saltvattensystemet lite längre bort. I år har de stått alldeles bredvid poolen. Skulle vara kul att dölja med eller använda nedgrävda rör också. Trots att det är en liten pool. :)
[/quote]

Det stämmer. 12kubik, rund 4.22 m i diameter. Jag har saltklorinator, sandfilterpump och poolvärmepump, och allt ligger en meter ifrån poolen.

Har tänkt att bygga en platta att ha poolen på, och att plattan ska vara 2 meter längre bakåt, så att allt är 2 meter ifrån poolen. Och bygga in allt under en träram som täcker poolen och alla maskiner. Får se hur det går, än så länge är det i tankestadiet 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan