VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Trådlös termometer  (läst 90653 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Trådlös termometer
« Svar #20 skrivet: juli 29, 2008, 20:54:49:49 »
Jag använder COs termometer http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=45381505 med plats för fyra givare för att hålla koll på temp och fukthalt ute, inne, humidoren och uterummet. Till givaren finns möjlighet att koppla en trådgivare. Kan det funka att sänka trådgivaren i vattnet? Vore smutt att se även vattentemperaturen på samma display som allt annat.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Trådlös termometer
« Svar #21 skrivet: juli 29, 2008, 22:42:07:07 »
Jag har min trådgivare nedsänkt i poolvattet o har så haft under två säsonger.
Inga problem. O0
« Senast ändrad: mars 12, 2009, 10:20:56:56 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Drogen

SV: Trådlös termometer
« Svar #22 skrivet: juli 29, 2008, 22:47:12:12 »
Kanon :) Då får det bli att handla en givare/sändare till.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Trådlös termometer
« Svar #23 skrivet: juli 30, 2008, 10:41:02:02 »

Även jag har använt denna trådlösa tempmätare från CO och har varit jättenöjd - ända tills frun började ifrågasätta om vattnet verkligen höll visad temp på drygt 30 grader. Efter kontrollmätning med ett antal andra termometrar var jag tvungen att ge henne rätt... Verklig temp låg ca 5 grader lägre.

Och byte till ny sensor gav rätt temp i ca 1 vecka, sen börjar felvisningen tillta. Verkar som om givaren inte tål att ligga i (pool)vatten.

Så Fia: Rekommenderar att du kontrollerar verklig pooltemp! 

/H
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad Drogen

SV: Trådlös termometer
« Svar #24 skrivet: juli 30, 2008, 17:07:11:11 »
Jag har ju ett antal trådgivare som följde med paketet. Får testa och flytta en av mina befintliga och se hur det fungerar innan jag köper på mig fler då. Tack för tipset.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Fia

SV: Trådlös termometer
« Svar #25 skrivet: juli 30, 2008, 17:39:59:59 »
Ok Hundhajen, ska kolla!

Har varit ute o kollat o med den trådlösa som är nedsänkt så är det 31,8 o den andra, som också är digital, är det 30,8 så det skiljer 1 grad.
Vilken som går rätt <dontkn>
« Senast ändrad: augusti 16, 2008, 08:52:21:21 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Trådlös termometer
« Svar #26 skrivet: augusti 16, 2008, 00:16:28:28 »
Jeg har valgt et trådløst termometer (vejrstation) fra det tyske Conrad, hvortil der findes en speciel pool-føler. Føleren placeres i pool'en som et normalt pool-termometer og temperaturen kan også aflæses her direkte.

Jeg har valgt at købe et komplet sæt men det er også muligt at købe føleren separat til brug med andre af Conrads vejrstationer. Sættet hedder Funk-Wetterstation mit Wassertemperatur-Sensor WS 55-Set - best. nr. 646255.

Termometeret sælges også af det tyske ELV, der desuden har andre udgaver af vejrstationer.
/Leif
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Trådlös termometer
« Svar #27 skrivet: augusti 21, 2008, 12:49:56:56 »
Jag har en väderstation fran Claes Ohlson och är väldigt nöjd med den. Den visar rätt temp, vilket normalt är 1,5-2 grader över den temp som värmepumpen visar. Jag trodde att denna avvikelse berodde på fel hos någon av termometrarna, men det visade sig efter diskussion här på forumet att den avvikelsen är normal.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Addan91

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Trådlös termometer
« Svar #28 skrivet: augusti 21, 2008, 20:08:07:07 »
Jag har en enklare väderstation från Oregon med tre trådlösa givare. En av givarna har trådtermometer som jag har i ett dykrör i vvx, allt sitter i källaren. Dock så ser jag bara korekt temp. när pumpen går men istället så får givaren sitta i en bättre miljö och bör fungera i många år. Man behöver nog inget dykrör utan kan sätta den på någon ledning och isolera ordentligt runt givaren.
Folkpool Octavia 3,6x6,6 plus trappa. Uppvärmning med bergvärmepump Nibe 1215 7,5kW

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Trådlös termometer
« Svar #29 skrivet: augusti 22, 2008, 08:19:07:07 »
Jag tror inte givarna på min CO-station har problem med vatten. Jag har dock börjat titta på mer avancerade grejer, eftersom jag vill kunna ha allt i hemmanätverket.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag