CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Justera ändlägen på pooltäcke  (läst 3779 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_R

Justera ändlägen på pooltäcke
« skrivet: september 27, 2015, 14:42:05:05 »
Hej,

Jag är nybliven poolägare av inomhus pool. Poolen har ett motorstyrt pooltäcke som är från 2000. Jag har några frågor kring detta som vore kalas om någon hade koll på:
* Hur justerar man ändlägena för hur långt in och ut täcket ska skjutas innan motorn stannar? Just nu stoppar det när det fortfarande sticker ut 30cm över poolen vilket känns onödigt.
* Är det någon som vet vem som tillverkat maskineriet till poolskyddet?
* Själv överdraget börjar känns ganska sunkigt, och har fått en lättare grön/gul ton. Vet ni vad det kostar, på ett ungefär, att byta ut det och var man kan få sånt gjort? Jag bor i Jönköping.

Tack på förhand!
0727148481

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Justera ändlägen på pooltäcke
« Svar #1 skrivet: september 28, 2015, 21:50:42:42 »
Hej Fredrik!

Vi (jag i alla fall) får aldrig veta hur justerar man en sånt gammal poolskydd. För en vecka sedan hade jag en genial idee att skydda poolen från fallande löv och skräp med en presenning. Tyvärr var presseningen vattentät så efter ett par dagars regnfall kollapserade poolskydd in i poolen.
Kolla på bifogade bilder!

Det tog med även kantsten in i poolbotten!  :D

Nu blir det ett ordertligt pooltak istället!  O0
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Justera ändlägen på pooltäcke
« Svar #2 skrivet: september 29, 2015, 11:59:01:01 »
Jag beklagar, men det är kanske därför det finns något som heter poolplåtar... Lärdom för dig och förhoppningsvis andra. Tack för att du delar med dig av bedrövelsen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Ingvar

SV: Justera ändlägen på pooltäcke
« Svar #3 skrivet: september 29, 2015, 17:02:04:04 »
Problemet kan uppstå även med poolplåtar. Vatten (om än inte i samma mängd) kommer in under plåtarna i samband med snösmältningen. Jag råkade ut för detta för ett antal år sedan. Efter att plåtarna plockats bort, låg någon kubikmeter vatten på poolöverdraget som hängde fritt över en rejält sänkt vattenyta. Mitt överdrag är dock mycket gediget konstruerat, så det var hela poolsidorna som trycktes in något i stället för ett pajat poolöverdrag. Dock inte så kul att gräva upp på utsidan för att återställa dem men det gick bra till slut. Sedan dess ser jag till att ha en pressening som ligger löst på ytan i stället.

Till frågan om motorstyrt överdrag, så är jag lite skeptisk till att ha en "helautomatisk" lösning, som stoppar motorn. Det måste ju då bygga på detektorer som naturligtvis kan krångla. Du behöver naturligtvis kolla upp vad det är som styr att motorn stoppar och felsöka där. Går det kanske att kortsluta och köra motorn manuellt?
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad psau

SV: Justera ändlägen på pooltäcke
« Svar #4 skrivet: september 30, 2015, 11:20:54:54 »
Hej.

På motorn som är en standard markismotor av starkare typen finns det två plastskruvar som man justerar ändlägena med.

Titta där sladden går in i motorn...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Fredrik_R

SV: Justera ändlägen på pooltäcke
« Svar #5 skrivet: oktober 01, 2015, 17:38:14:14 »
Googlade på markismotorer och hittade efter lite letande 2 knappar man kan trycka in som gör att man kan sätta ändlägena. Tack psau för att du satte mig på rätt spår.

Någon som har koll på vad ny duk till täckningen kostar och var man kan få tag på det?
0727148481

Utloggad psau

SV: Justera ändlägen på pooltäcke
« Svar #6 skrivet: oktober 02, 2015, 15:17:42:42 »
Du ska inte trycka, du ska skruva på dem, det är en för respektive ändläge.
Kolla med kapellmakare som svetsar pvc reklammakare som gör vepor borde kunna göra det oxå!
/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag