Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dräneringsbrunn förlängning?  (läst 5766 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frölander

Dräneringsbrunn förlängning?
« skrivet: juni 26, 2015, 07:24:27:27 »
Hallå!

Jag håller på med markarbetet till en Folkpool Classic 8*4 meter med trappa. Idag tänkte jag äntligen börja fylla botten med makadam efter en hel del tidsödande arbete med stenar och trasiga grävmaskiner...  O0

Problemet jag stött på nu som jag inte har en vettig lösning på är min dräneringsbrunn. Vi hämtade hem en brunn från bauhaus. Har grävt ut för den och så långt är allt bra men problemet är att den är bara 2 meter varpå anslutningarna sitter på dryga metern. Med andra ord behöver jag förlänga brunnen upp till marknivå för att slippa framtida serviceproblem.

Har letat som en tok på nätet efter förlängningsrör men det verkar lättare sagt än gjort.. Någon här som har tips och idéer vart man hittar rör? Jag kan väl inte vara den enda i världshistorien som har det problemet? Hur har ni andra gjort med brunnarna och längderna?

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: Dräneringsbrunn förlängning?
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2015, 08:39:36:36 »
Hej, det går, hör med avloppscenter eller dinvvsbutik eller terana tex.

Edit: Eller kanpes, som svarar:
"Ja, vi har en förlängning till en 400-brunn.  Du kan sätta en långt halsrör (750 mm) och gjutjärnsbetäckning på toppen. Förutsättningen är att du har en manschett i toppen så att locket är 315mm. Om inte behöver du komplettera med det också.
Kostnad: 505:- + 345:- = 850:- inkl moms. Finns på lager. (300:- för manschetten om du behöver den också)"
« Senast ändrad: juni 26, 2015, 09:39:52:52 av kg21 »
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad doppsko

SV: Dräneringsbrunn förlängning?
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2015, 09:41:27:27 »
Hej,

Jag hade precis samma problem, Trots att vår brunn var lite längre så saknades en meter upp till marknivå efter att brunnet grävts ner. Jag hittade till slut förlängningsrör på Molnsätragård. Prisvärt och fungerar bra.

http://www.molnsatra.se/sortiment/markroer--avlopp/brunnar--betaeckningar/teleskoproer---315800.aspx
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad MathiasS

SV: Dräneringsbrunn förlängning?
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2015, 11:22:39:39 »
För den som vill undvika detta problem så föreslår jag att ni skippar dyra "pumpbrunnar" som säljs som färdiga produkter med anslutningar förborrade etc.

Köp istället ett 400mm "stigarrör" av denna typ:

http://www.rorprodukter.se/avlopp/brunnar/kontrollbrunnar_peh_pp/stigarror_pp_400x6000_pipelife_polar_dv--2352750

Jag har handlat på MDTAB i stockholm ett par gånger och dessa rör går att köpa till rimliga priser. Lägg till en bottenpropp och en betäckning så är brunnen komplett. Sist köpte jag ett 6m rör och sålde andra halvan så totalkostnaden blev inte mycket att bråka om. Hålen för rören borrar man där man vill ha dom, antingen med tiger/Sticksåg eller med hålsåg.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dräneringsbrunn förlängning?
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2015, 11:25:49:49 »
Synd att du inte byggde din pool före mig. ;) Hade fått så många tips under mitt bygge som jag har fått göra halvdana lösningar till då.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Dräneringsbrunn förlängning?
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2015, 11:31:48:48 »
Synd att du inte byggde din pool före mig. ;) Hade fått så många tips under mitt bygge som jag har fått göra halvdana lösningar till då.

Äsch, det bra är ju att jag kunnat titta på vad ni andra gjort och sedan kopierat det bra och hittat på nytt till det mindre bra. Sedan har det nog tillkommit några mindre bra nya lösningar också, men det får framtiden utvisa....:)

Dock tycker jag man kan konstatera att om man tar godbitarna ur alla byggtrådar på forumet så borde nästa projekt bli i det närmaste perfekt....! Höga förväntningar...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Frölander

SV: Dräneringsbrunn förlängning?
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2015, 09:34:08:08 »
Tack för tips och idéer.. Tror jag löst mitt problem.. Eftersom brunnen i sig bara ska samla vatten för vidarepumpning till dränering så kan jag egentligen förlänga röret med vad som helst så länge dimensionen på röret är grövre än brunnen... Har hittat ett rör som kommer göra jobbet åt mig på Granngården... Inte 100%ig lösning men det får duga.. Det löser så att jag kommer åt att serva pump och anslutningar från trallnivå..

Paddning av makadam är påbörjat.. Äntligen efter mycket strul och en lån resa så är stomresningen riktigt nära! Hoppas på att ha poolen stomrest och klar senast efter helgen... Sen återstår bara 150kvm trall!  8)

Utloggad Basic

SV: Dräneringsbrunn förlängning?
« Svar #7 skrivet: januari 25, 2021, 17:06:46:46 »
Tack för tips och idéer.. Tror jag löst mitt problem.. Eftersom brunnen i sig bara ska samla vatten för vidarepumpning till dränering så kan jag egentligen förlänga röret med vad som helst så länge dimensionen på röret är grövre än brunnen... Har hittat ett rör som kommer göra jobbet åt mig på Granngården... Inte 100%ig lösning men det får duga.. Det löser så att jag kommer åt att serva pump och anslutningar från trallnivå..

Paddning av makadam är påbörjat.. Äntligen efter mycket strul och en lån resa så är stomresningen riktigt nära! Hoppas på att ha poolen stomrest och klar senast efter helgen... Sen återstår bara 150kvm trall!  8)

Hej Frölander,

Kan du utveckla detta?
"Eftersom brunnen i sig bara ska samla vatten för vidarepumpning till dränering.."

Nyfiken då jag verkar stött på dagvatten på 70 cm djup. Tänker om du gjorde så som jag tänker att jag kan göra. Dvs en brunn med dränkbar pump där utgående rör från brunnen går rätt ut i marken några meter bort där jag stoppar ner en stenkista.?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dräneringsbrunn förlängning?
« Svar #8 skrivet: januari 26, 2021, 07:54:44:44 »
Om du bara pumpar vattnet några meter så lär det mesta rinna tillbaks till lägsta punkt, som troligen är din dränering.
Bäst är ju om du kan pumpa ut vattnet på en punkt lägre än din dränerings lägsta punkt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan