CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Chockklorering ger inget utslag på klor  (läst 7119 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rosen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ny med pool
    • Visa profil
Chockklorering ger inget utslag på klor
« skrivet: april 15, 2015, 11:04:03:03 »
Som nybliven poolägare (flyttat in i hus med bef. pool) så är kunskapen inte på topp men viljan att lära mig är stor!

Vi har en 5x10 meters pool som jag fyllt upp nivån i och startat cirkulationen. Enligt mätning (stickor) så fanns det inget fritt klor i vattnet, alla andra värden var precis där de ska vara. Vattnet ser klart och fint ut. Chockklorade och mätte sedan igen. 0 i klor. Chockade ytterligare med nyinköpt Astral chockklor, väntade några timmar. 0 i klor. Vad gör jag för fel? ???

Jag läste tråden om överklorering och testade späda ut poolvattnet med mer och mer kranvatten i en behållare men det visade inte någon klorhalt.

Bor i Svedala i Skåne, snart kommer värmen ordentligt och vill ha klorhalt i vattnet innan dess! Nu är det ca 10-11 grader i vattnet.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Chockklorering ger inget utslag på klor
« Svar #1 skrivet: april 15, 2015, 18:18:54:54 »
Börja med att läsa någon av de många guider om poolvård som finns t ex folkpools: http://www.folkpool.se/files/pdf/folkpool_poolvardsguide.pdf

Har du i 200 gram klorgranulat (chockklor) per 10 kubikmeter vatten eller vad står det på din klorburk? Du borde ha runt 60 kubik vatten så det borde bli ca 1,2 kg chockklor. Om du gör så så är det kanske fel på stickorna något som jag bara läst om då jag själv använt stickor som gick ut för flera år sedan utan problem.

Om du inte kommer på vad som är fel så kan du ta med lite vatten till en poolbutik och be att de mäter. Man brukar säga att gränsen för algbildning går vid 10 grader så än är det ingen fara men du måste få ordning på kloreringen rätt snart så du slipper grönt vatten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad rosen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ny med pool
    • Visa profil
SV: Chockklorering ger inget utslag på klor
« Svar #2 skrivet: april 15, 2015, 21:54:29:29 »
Jag har haft i ca 1,7 kg. I kväll gick jag ut och tog en hink från poolen och blandade i lite granulat och mätte och vips så var stickan lila som bara den! Så det är nog så att det är mer klor som ska i trots allt, eller?!

Jag håller på att läsa på om poolkemi på nätet för fulla muggar! Skulle vara nyttigt att få besök av någon erfaren inom området, ingen här som bor i/nära Svedala?

/Peter

Utloggad TommyC

SV: Chockklorering ger inget utslag på klor
« Svar #3 skrivet: april 15, 2015, 22:41:04:04 »
Ja, det är nog som du säger att det behövs mer klor. De kanske inte hade chockklorerat ordentligt innan de stängde poolen i höstas. Håll koll på pH (7,2 - 7,6), fritt och bundet klor. Bundet klor ska vara max hälften av fritt klor men helst nära noll. Om pH avviker så fungerar kloret mer eller mindre bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Chockklorering ger inget utslag på klor
« Svar #4 skrivet: april 16, 2015, 08:22:16:16 »
Föregående ägare kan ha använt Baquasil (Maimipool?) och det käkar klor.
Om så är fallet lär du behöva ca 7-10 kg klor innan du börjar få upp klorhalten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad rosen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ny med pool
    • Visa profil
SV: Chockklorering ger inget utslag på klor
« Svar #5 skrivet: april 16, 2015, 12:36:26:26 »
Ah, hoppas det inte krävs dom mängderna...
Testar köra i mer i kväll och ser var jag hamnar.

Vinterstängningen skedde redan i slutet av augusti! Jag var med då för att se hur man gjorde en stängning och gjorde samma sak nu vid uppstart (fast baklänges då..) Dock så gjorde han kloreringen dagen innan för att det skulle få gå runt innan nivån sänktes. Det konstigaste var att vattnet var klart och fint när jag tog bort plåtarna, hade väntat mig en grön soppa efter den varma sensommaren/hösten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag