CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10
1
Markpooler. / SV: Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?
« Senaste inlägg av nyburjare skrivet Idag kl. 16:28:31 »
har du bräddavloppets botten lägre än pumpen då kommer vattnet att rinna ner o ut i bräddabloppet när du tar av locket på pumphuset , det verkar som du innan avloppet har en slang eller rör som bildar en böj neråt där vattnet stanna ? så har inte jag det , kanske kan du bygga om det ?
2
Ovanmarkspooler / SV: Ny sargfråga "rund" pool
« Senaste inlägg av nyburjare skrivet Idag kl. 16:26:17 »
du får nog skicka bilder för att vi skall förstå
3
Markpooler. / SV: Grumligt vatten
« Senaste inlägg av nyburjare skrivet Idag kl. 16:24:30 »
Nu får du nog sluta spekulera :) skämt o sido man brukar säga att felet finns där saker inte fungerar eller känns o beter sig som det brukar  har du ett handtag som du måste trycka ner för att det skall fungera kan man utgå från att felet ligger där det skall inte vara så och som jag förstår har det inte varit så tidigare ,
4
Markpooler. / SV: Grumligt vatten
« Senaste inlägg av andreas30 skrivet Idag kl. 15:27:36 »
Hej och tack för alla ideer.
Nej sandfiltret är inte igensatt, jag har bytt sanden precis och jag har tgit ur dysorna och inspekterat men ser inga synliga fel på dom.

Har gjort rent poolen igen och drog igång cirkulationen, ingen sand från inloppen precis som det inte ska komma där heller.
Det som får mig att tro att det kan vara fel på toppventilen är att nu droppar det vatten ur backventilen inte mycket men..
Men kan ex. en dålig packning i toppventilen göra så att sanden åker ut i poolen när man vrider över till filterläget, eller är det endast vid trasig dysa som det kan hända?

 
5
Ovanmarkspooler / Ny sargfråga "rund" pool
« Senaste inlägg av Alvar skrivet Idag kl. 13:09:50 »
Hej.
Vi byggde en riopool i fjol och den fula (enligt mig) plåtsargens överkant är ca 15cm över trädäcket. Jag har sett massor av varianter kring att ersätta plåtsarjen, eller bygga in den. Rio pool säger att man inte får ta bort den i plåt så då måste man bygga in den (stämmer det?), om man måste bygga in den så har jag en fråga.
Ska den nya träkanten ligga på den gamla i plåt? Jag fattar inte hur det kan hålla att gå på annars.
Hoppas ni fattar 😎
6
Markpooler. / SV: Läckage. Riskkonstruktion breddavlopp?
« Senaste inlägg av jool08 skrivet Idag kl. 09:00:55 »
Ja, jag fattar inte riktigt själv vad jag gör, kanske helt fel. Pumpen står i ett förråd i marknivå, alltså något högre än vattenytan. I höstas så tömde jag poolen med en dränkbar pump till strax under alla inlopp/bräddavlopp. När det var klart så stod det fortfarande vatten i breddavloppet och slangen till pumpen. Botten av bräddavloppet är något lägre än pumpens nivå. Då skruvade jag isär kopplingen på bilden (som är på systemets lägsta nivå) för att det vattnet skulle få rinna ut. Det gjordes efter diskussion med en som har större erfarenhet.

Men det var kanske helt fel? Jag kanske skulle ha sugit torrt i systemet genom backspolning av pumpen?
7
Markpooler. / SV: Läckage. Riskkonstruktion breddavlopp?
« Senaste inlägg av nyburjare skrivet Igår kl. 23:47:35 »
haft pool i över 40 år och ändå förstår jag inte riktigt ,, sänker du nivån i poolen under avloppet och sen har en ventil längst ner som tömmer ut vatten ur slangen ? står pumpen ovan eller under vattenytan ?

8
Markpooler. / Läckage. Riskkonstruktion bräddavlopp?
« Senaste inlägg av jool08 skrivet Igår kl. 21:22:47 »
Hej! Startar nu andra säsongen med pool och tyvärr är det mycket krångel. Vår pool är cirka 30 år gammal och jag vet inte om vi har en standardlösning eller en väldigt dum lösning. Vi når bräddavloppet genom en lucka i trallen och längst ner mot marken (vilket man precis når om man ligger på mage på trallen och sträcker sig ner) så finns det en koppling/skarv, se bild.

Denna var ett litet elände när poolen skulle stängas i vintras. Locket (blått markerat) var stenhårt skruvat och det var med stor möda som vi lyckades öppna detta. Delen mellan den gröna och röda markeringen är vridbar och jag blev rekommenderad av en poolkunnig kontakt att vrida den neråt så mycket jag kunde för att tömma ut vattnet som fanns i bräddavlopp/slang. Jag tror att vi lyckades hyggligt, men det var väldigt krångligt.

Nu när det var dags att starta systemet så har jag återigen vridit "locket" uppåt och skruvat fast det så gott jag bara kan. Men någonstans är systemet inte tätt. Jag kan se att det droppar vatten i kanten vid den gröna slangen (röd markering), vilket kanske inte är så konstigt eftersom mittendelen är roterbar just där. På samma sätt så tror jag att det är otätt även vid den gula markeringen (där det också är roterbart). Pumpen går ojämnt och det är mycket luft i systemet. Jag kan såklart inte vara säker på att läckaget är just i detta område men det är min huvudmisstanke.


Brukar det se ut såhär? Det känns inte rimligt att man två gånger varje år ska ligga i denna väldigt oergonomiska ställning och vrida på dessa väldigt hårt skruvade kopplingar. Även äldre personer och lite svagare personer bör väl kunna sköta en pool. Att slangarna på bägge sidorna är fritt roterbara och nu dessutom läcker känns inte heller riktigt bra.

Går det att byta allt detta till någon bättre/modernare lösning? Skulle önska mig en lösning som är säker och lätt att hantera när poolen ska vinterstängas och startas igen på våren.
Har ni andra tips på hur man ska få detta att bli tätt? Om man sätter dit någon typ av silikon som fixerar hela paketet så förstår jag inte hur man ska bete sig för att tömma systemet på hösten.
9
Markpooler. / SV: Grumligt vatten
« Senaste inlägg av Erica skrivet Igår kl. 09:34:34 »
Om man tar fasta på den andra delen av problemet, nämligen att backspolningen inte fungerar, så kan man nog utesluta flera saker. En trasig dysa kan aldrig ge det resultatet.  Om backspolningen inte fungerar så att det kommer ordentligt med vatten vid backspolning så måste det antingen vara tätt i filtret till den grad att vatten inte kan passera ordentligt ens vid backspolning - t.ex. om det blivit någon slags sammanvuxen algkaka i filtret - men eftersom filtret tydligen tagits isär borde man ha märkt sådan eller att PUMPEN helt enkelt inte pumpar som den skall. Ger den alldeles för lågt tryck klarar den inte att lyfta sanden. Iaktagelsen att cirkulationen fungerar utmärkt i cirkulationsläge men sämre vid filtrering talar också för att det kan vara för lågt pumptryck - vid cirkulationsläge har ju pumpen inget mottryck mer än ledningsmotstånden, vid filtrering tillkommer ju filtermotståndet. Det skulle t.ex. kunna vara en skadad impeller på pumpen, luftläckage någonstans eller om det är en  trefaspump  helt enkelt att den blivit felkopplad så att den går baklänges (t.ex. kan fasföljden ha ändrats om de genomfört mätarbyte - skall inte ske men misstag händer ju) .

Det enda som inte stämmer in på ett pumpfel är ju att det skulle komma ut sand i poolen. Den effekten kan bara filterfel ge.
10
Markpooler. / SV: Grumligt vatten
« Senaste inlägg av andreas30 skrivet Igår kl. 08:53:12 »
Hej igen.
Det är 4:e året jag startar igång poolen så jag vet hur man gör och sanden är inte för liten.
Jag tror också att det kan vara en dysa som kan vara sönder men jag tror mer på dålig packning eller liknande i toppventilen eftersom det inte går att backspola.
Endast när jag trycker ner handtaget i backspolningsläget kommer det vatten ur utloppet till backwash, så har det aldrig varit förut.
Alla andra år så har backspolningen fungerat som det ska och jag tar loss toppventilen varje år innan vintern och förvarar den inne.
Kan gietvis beställa reservdelar men det vore ju bra att veta vad det är för fel så man slipper beställa en massa grejer.
Tack för svar
Sidor: [1] 2 ... 10
Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag