CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun  (läst 14976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #30 skrivet: juli 12, 2016, 11:22:33:33 »
Det senare gäller väl om innerytan inte har beläggning från fabrik?

möjligt, vet inte om element saknar det sprutade ytan om man ska ha plats svetsad liner.
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Poolgiganten

Utloggad solhaga

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #31 skrivet: juli 12, 2016, 11:33:05:05 »
möjligt, vet inte om element saknar det sprutade ytan om man ska ha plats svetsad liner.
Det är väl tvärtom? Om man har fabrikssvetsad liner, så behövs inte den inre beläggningen?

Hur som helst, skall kolla alla blocks dimensioner innan jag börjar sätta dom (även trappa).
Tack återigen för jättebra feedback.

Utloggad Henr73

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #32 skrivet: juli 12, 2016, 12:17:38:38 »
När blocken är så ojämnt sprutade med fiberförstärkt betong så blir spacklingsarbetet, om man vill uppnå raka och jämna väggar(är väl egentligen inte ngt absolut måste i pool fall men det skadar ju inte att sträva mot jämna väggar) på gränsen till ogörbart.

Då har det varit bättre att tagit obehandlad insida och putsat den med glasfiberväv typ Sto tunnputssystem alternativt limmat fiberförstärkta cellplastskivor 12 mm  på på den obehandlade cellplasten. 

Resultatet skulle ha blivit 5ggr bättre om jag lagt ner lika mkt tid på att putsa med Sto systemet som jag lagt ner på att försöka spackla till mina poolblock.

Det är ju inte säkert att det bara är betongen som är ojämn utan det kan ju även vara cellplasten i sig som har vida toleranser.

Utloggad solhaga

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #33 skrivet: juli 12, 2016, 12:23:44:44 »
När blocken är så ojämnt sprutade med fiberförstärkt betong så blir spacklingsarbetet, om man vill uppnå raka och jämna väggar(är väl egentligen inte ngt absolut måste i pool fall men det skadar ju inte att sträva mot jämna väggar) på gränsen till ogörbart.
...
Tar inte skyddsduken upp något av dessa ojämnheter?

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #34 skrivet: juli 12, 2016, 13:06:35:35 »
Tar inte skyddsduken upp något av dessa ojämnheter?

Skyddsduk tar upp vissa ojämnheter men det är mer det strukturella, är element "vågiga" så kommer insida färdig pool också vara vågig, blir alltså inte som en glasfiberpool om man säger så.
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad solhaga

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #35 skrivet: juli 12, 2016, 13:32:26:26 »
Skyddsduk tar upp vissa ojämnheter men det är mer det strukturella, är element "vågiga" så kommer insida färdig pool också vara vågig, blir alltså inte som en glasfiberpool om man säger så.
Ok.
Ser nu att alla mina block är konvexa i kanterna, i princip från där urfräsningen börjar.
Så det blir till att bredspackla 10-15 cm vid varje skarv.
Vad är lämpligt spackel?

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #36 skrivet: juli 13, 2016, 07:44:10:10 »
Ok.
Ser nu att alla mina block är konvexa i kanterna, i princip från där urfräsningen börjar.
Så det blir till att bredspackla 10-15 cm vid varje skarv.
Vad är lämpligt spackel?

Finns flera olika, står i byggbeskrivningen från Tjällden men det finns andra också, ring bara till närmaste kakelfirma ( bättre kunskap i allmänhet kontra bygghandel )
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad solhaga

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #37 skrivet: juli 13, 2016, 08:49:50:50 »
Då kör jag med detta eller denna. Tyckte först att det var dyrt, 20 :-/kg, men andra typer av produkter verkar vara betydligt dyrare.

Utloggad TommyC

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #38 skrivet: juli 13, 2016, 09:46:11:11 »
Finja Handspackel Grov har jag använt ganska mycket (inte till Tjällden). Det är lättjobbat och ger en väldigt fin yta. Jag brukar avsluta med att ”dimma” på lite vatten med en  blomspruta och glätta med stålspackel. Med lite träning så blir det jättebra.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #39 skrivet: juli 13, 2016, 15:41:10:10 »
 >:D kom precis på att jag glömt en liten detalj, expanderbultarna som ska vara i botten av pelare för trappa. Blir o hyra lång betongborr  :o var lite mycket med passformen så glömde helt bort detta....
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag