VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun  (läst 14735 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« skrivet: maj 18, 2016, 21:20:08:08 »
Så för ett par veckor sedan vart det bestämt, lite halvplanerat men hade gett ett löfte till min dotter när jag sålda mitt gamla att det skulle bli pool vid det nya huset så sagt och gjort tog jag steget.

Efter mycket hjälp av detta eminenta forum så vart det en Tjällden 8x4, lite i overkill mot vad jag tänkte mig från början men lika bra att göra det riktigt från början.

Hela bygget dokumenteras av timelapse kameror så när allt är klart kan det bli lite roligt att lägga upp en film, gjort det på husbygget också .

Satte skopan i backen för några veckor sedan, har lite spännande mark, det är en gammal ås där det varit en grustäkt så det är pinmo och sten flera meter ner, snustort i backen men framförallt så blir pinmon som cement så fort det legat ett tag, när dom grävde för huset så var det tjälkrok som gällde för 16 och 20 tonns grävare och nu gav jag mig i kast med detta med min egen 5 tonnare  :D

Till slut efter att man raspat sig igenom översta 20 cm så kunde jag byta till tandskopa. grävningen i sig gick bra även om jag gjorde en liten miss i utsättningen då jag utgick från yttermått 8x5 meter, och pga en del storsten så vart gropen rätt exakt 2 meter djup så nu är det lite justering av nivåer som gäller.

Materialsats från Tjällden kom med lastbil igår så nu är det bara att köra på.
« Senast ändrad: maj 19, 2016, 00:17:34:34 av swedjeep »
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Poolgiganten

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2016, 07:49:42:42 »
Gratulerar till val av pool. Ska bli spännande att följa ditt projekt  O0
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2016, 10:51:16:16 »
Lite framsteg, lyckades planera in en semester och en vecka med regn så det har gått sakta.

Huvud leverans har kommit av material från Tjällden, lite frustrerande med delleveranser från Tjällden, Pahlen mfl (Samma order från Tjällden)

Gjorde ett mätfel i gropen som var lite bökigt att få till, berodde mest på att det var en stor sten i botten så gropen vart nästan 50 för djup vilket fick justeras .

Men nu är nivån justerad, dränering lagd vilket antagligen är onödigt i den marken men nu ligger den där i alla fall, grusbädd och duk på plats avvägt.

Satte linjerna i Måndags vilket inte var så lätt då marken är så hård och stenig att det inte går att driva ner armeringsjärn med slägga, lösningen var att använda 3 lasrar för att slå linjerna, nackdelen är att det inte kan vara dagsljus, inte ens med reflektor spegel till laser ( Har laser mottagare också men inte lämplig för ändamålet ). Nu är det i alla fall utsatt i vinkel +-5 mm parallellt med huset  O0.

Utsättning av kantelement 90% klart ( Bilder kommer på det )

Erfarenhet av dessa, tja enda direkta synpunkten är väl att jag tycker Tjällden gått hade kunnat antingen ta fram hörn sektion eller åtminstånde levererat 8 element skurna 45 grader för hörn, Handsågning blir aldrig 100%. Vissa av momenten finns inte beskrivet så det får man gissa sig till eller nyttja detta eminenta forum. Tjällden svarar på det mesta men svarstid varierar från ett dygn till tre-fyra dagar.

Höjdjusterat mot rotationslaser +-1-2 mm så det känns bra.

Sen kom jag på att det var ett bra tillfälle att dra fram extra vatten till trädgård samt el för trädgård och ev framtida utekök så vart lite dikes grävning  :o.

Nya grannen fick problem med sin stora hjulare som är på en av bilderna, har bra garage som gärna nyttjas :o) Tjällden leveransen i bakgrunden

 
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2016, 11:01:10:10 »
Idag kom en lev från yapool.de.

Badu Speck Eco Touch Pro för knappt 7000 ink frakt, Bästa Pris för Pro varianten i Sverige som jag hittat är 11395 leverans tog ca 1 vecka från att jag registrerat order och betalat.

En liten besparing i alla fall  O0. ( O ja, det är internationell garanti  :D )

Gamla Eco Touch finns i Sverige från runt 7500 men då utan programmerbart varvtal ( bara 3 fasta lägen ).

Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2016, 12:41:20:20 »
Klart för gjutning.

Lite helgjobb i försommar värmen.

Armering på plats och najat vinkeljärnen , Använder najomat eftersom jag väljer mina slag. Billig o hyra så sparar mycket tid på det.

Fick hänga markduk på sidorna eftersom det rasar grus o småsten hela tiden , motfyllt kantelement med 8/16 så det ska inte kunna röra sig.



Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad man99024

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2016, 00:40:27:27 »
Ligger en liten bit "före" dig.. Gjöt för någon vecka sedan och har nu börjat ställa upp väggar för att se hur det blir och kontrollera höjden med rotationslaser.
En kompis gjöt plattan, tyvärr blev den inte helt 100 så jag har spenderat helgen åt slipning med en handburen betongslip då det just på ställena där väggelementen ska stå som det blev ojämt.

Om du gjuter själv: Ett tips jag kan ge är att vara särskilt noggrann runt armeringsjärnen att få en bra jämn yta för väggelementen, ganska givet men tål att poängteras...

Jag följde instruktionerna på filmen från Tjällden och korsade armeringsjärnen precis som du gjort. Vid gjutningen skulle jag räta upp järnen men det orsakade att "vågor" i betongen som behövde jämnas till. Slutade med att jag helt enkelt struntade i att räta upp armeringsjärnen när betongen var nylagd, gick bra att räta upp dem när betongen brunnit också. Kan tycka att filmen är lite missvisande, hur många poolgrunder gjuts på ett färdigt betonggolv och har måtten 2x3meter..



 

Utloggad MathiasS

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2016, 05:54:29:29 »
Armeringsjärn ska vara helt stilla under och efter gjutningen, väntar du tills betongen börjar stelna får du kaviteter runt järnen där betongen inte fyller ut och då kommer det rosta.

Jag tabbade mig också lite runt uppstickande järn och fick efterbehandla lite. Rätt hade varit att jobba mer med vibratorn vid gjutningen, så hade detta flytit ut.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2016, 15:26:14:14 »
Hej, tack för bra kommentarer.

Vi gjöt igår, gick väl förhållandevis bra, Var lite svårt att lägga rätskiva över för att kontrollera höjden pga armeringsjärnen.

Den andra missen var att vi gick på lite för tidigt med helikopterns ( Glättning ) och min käre far tyckte inte det var något problem så vart en grop på några cm, det svåra är att göra glättning vid rätt tillfälle, för mjukt så mjukas betongen upp under och för sent så tar det inte men kunder återställa det värsta och väntade 15 minuter så var det ok att köra igen.

Är en liten fördjupning på ett ställe nu och lite för högt där det tryckt upp men får slipa ner det och ev flytspackla gropen 5-10 mm på 1 kvadrat ca.

Vart helt ok vid armeringsjärnen också.

Sen har jag lämnat de rostfria inloppsrören från Pahlen för förlängning med 400 mm eftersom dom kommer gå genom trappan, det har diskuterats flitigt i andra trådar och dom flesta verkar satt koppling inne i trappblocket vilket jag vill slippa ( Ett orosmoment mindre att det skulle läcka, inte för jag tror det men ändå :o), har en plåtslagare här i byn som är en gud när det gäller rostfritt .
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad MathiasS

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2016, 15:51:26:26 »
Klämkoppling till pem-slang mot pahlens rör i trappan skulle jag absolut EJ göra. Detta sagt givet att jag fått göra om båda dessa anslutningar pga sättningar. Nu är ju alla inte lika dåliga på att padda marken som jag, men ändå, uppenbarligen ett känsligt ställe. Att svetsa på en bit så du har kopplingen utanför väggen låter klokt.

Fundera också på hur du drar slangen från armaturen. Gjorde jag om detta skulle jag nog vilja ha 90 gradersböjar direkt i anslutning till väggen, och sedan dra röret rakt ner mot orörd mark närmast väggen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2016, 16:57:09:09 »
Också inne på 90 graders direkt bakom elementen
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan